| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Temat Dnia > Maksymalizacja wydajności zamiast redukcji zatrudnienia

Maksymalizacja wydajności zamiast redukcji zatrudnienia

W obliczu kryzysu coraz więcej firm szuka rozwiązań, które pozwolą im przetrwać czas niepewności i gorszej koniunktury. Walka o przetrwanie wymaga przeformułowania celów strategicznych i szybkiego reagowania na zmieniającą się rzeczywistość. Paradoksalnie to właśnie teraz jest najlepszy czas na inwestowanie w pracowników. Kto nie wykorzysta tej możliwości, straci szansę na długofalowy rozwój.

PRZYKŁAD 2

Firma Vattenfall prowadzi projekt kształcenia specjalistów, którzy będą przekazywać wiedzę swoim następcom. Program „Ekspert Vattenfall”, który trwa od jesieni 2007 r., adresowany jest do wysokiej klasy specjalistów z branży energetycznej, z których zdecydowana większość przekroczyła już 50. rok życia. Uczestnicy projektu zdobywają umiejętności z zakresu przekazywania dzielenia się wiedzą oraz pobudzania kreatywności i samodzielności pracowników. W czasie trwania programu uczestnicy mają zapewniony indywidualny coaching, odbywają wizyty studyjne, a zakończenie projektu odbywa się w formie panelu dyskusyjnego, podczas którego dyrektorom i przedstawicielom zarządu prezentowane są indywidualne projekty eksperckie.

PRZYKŁAD 3

Podczas restrukturyzacji poczty szwedzkiej Posten decyzje, ile osób pozostanie w zespole, jaka będzie strategia zmian i konkretne rozwiązania, uzgadniano w trakcie negocjacji ze związkami zawodowymi. Pracownicy mogli sami wybrać, czy chcą skorzystać ze szczególnego wsparcia. Tym, którzy zdecydowali się odejść, zaoferowano maksymalnie 12-miesięczny okres przejściowy. Nadal pozostawali zatrudnieni, nie przychodzili jednak do firmy, a pod opieką indywidualnego coacha rozważali indywidualne możliwości swojej drogi zawodowej, uczyli się, jak poszukiwać pracy, podnosili swoje kompetencje. Ci, którzy znaleźli pracę wcześniej, ale za mniejsze wynagrodzenie, otrzymywali wyrównanie do poziomu poprzedniej płacy. Ten system w elastyczny, ale skuteczny sposób zachęcał pracownika do znalezienia sobie pracy w jak najkrótszym czasie, dając mu jednocześnie poczucie bezpieczeństwa. Warto podkreślić, że aż 82 proc. byłych pracowników poczty po zakończonej restrukturyzacji chwali swojego pracodawcę, twierdząc, że to dobra i odpowiedzialna firma.

PRZYKŁAD 4

Spółka energetyczna Dalkia Poznań już kilka lat temu wprowadziła wielozawodowość na prostych stanowiskach produkcyjnych. Z jednej strony było to spowodowane wprowadzaniem nowych technologii, z drugiej koniecznością radzenia sobie z restrukturyzacją, która bardzo silnie dotknęła spółki energetyczne. Prowadząc restrukturyzację, firma musiała inaczej spojrzeć na swoje procesy i przemodelować je tak, aby było możliwe zrobienie tego samego przy mniejszej liczbie pracowników i mniejszych nakładach. Okazało się, że te usprawnienia są możliwe, a przy okazji dokonano wielu działań optymalizacyjnych.

Joanna Mikołajczak

Autorka jest członkiem zarządu w firmie doradczej BPI Polska zajmującej się zarządzaniem i rozwojem kapitału ludzkiego.

Kontakt:

joanna.mikolajczak@bpi-group.pl

 

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Ciołko

Ekspert Prawny Salomon Finance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »