| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Temat Dnia > Franczyza - gwarancja skutecznego prowadzenia biznesu

Franczyza - gwarancja skutecznego prowadzenia biznesu

Obecnie na polskim rynku działa ponad 450 systemów franczyzowych i agencyjnych. Prawie 23 tys. punktów franczyzowych prowadzi ponad 19 tys. przedsiębiorców.

Franczyzobiorca powinien zwracać uwagę na to, jak opracowany jest system franczyzowy - czy franczyzodawca przedstawił mu umowę franczyzową, czy w ramach umowy zostanie przekazane know-how franczyzodawcy i w jakiej formie to się będzie odbywać - czy franczyzodawca ma opracowany podręcznik operacyjny, system szkoleń i zapewnia wsparcie, ile osób pracuje na rzecz rozwoju sieci w firmie franczyzodawcy. Nie bez znaczenia jest także, czy franczyzodawca wprowadza opłaty franczyzowe, w jakiej wysokości i co oferuje w zamian (np. ogólnopolskie kampanie reklamowe finansowane z opłaty marketingowej).

Rynek franczyzy w Polsce rozwija się od 18 lat. Firmy polskie stworzyły trzy czwarte z wszystkich działających systemów w Polsce. Pozostałe pochodzą z 26 krajów świata. Większość sieci działa na polskim rynku około sześciu lat, należy jednak pamiętać, że największy przyrost systemów franczyzowych przypadł na rok 2005, więc wiekszość sieci franczyzowych na rynku jest tu od niedawna. Dwucyfrowe przyrosty liczby sieci, w ciągu ostatnich trzech lat średnio około 50 rocznie, wskazuje na duże zainteresowanie firm franczyzą jako strategicznym elementem rozwoju. Jak do tej pory przewagę na rynku mają sieci handlowe, jednak coraz częściej placówki franczyzowe postanawiają otwierać firmy z sektora usług.

- Perspektywa rozwoju jest duża ze względu na to, że w usługach jeszcze bardziej niż w handlu liczy się dobra, sprawdzona marka. Warto tu zwrócić uwagę na nowe propozycje franczyzy w zakresie szkoleń biznesowych oraz biur doradztwa księgowo-podatkowego. W przyszłości należy spodziewać się rozwoju sieci usługowych. Ma to związek z coraz częstszym zlecaniem wykonywania usług firmom zewnętrznym - twierdzi Michał Wiśniewski.

O rozwoju sieci franczyzowych w sektorze usług świadczy między innymi wydzielenie poszczególnych branż w kolejnych edycjach raportu o rynku franczyzy w Polsce. Z branży pozostałych usług dla biznesu wydzielono kolejno - turystykę, usługi finansowe oraz nieruchomości. Na uwagę zasługują także usługi dla biznesu. Sieci z tej branży mają duże szanse na powodzenie ze względu na to, że funkcjonują na rozwijającym się rynku małych i średnich firm, dla których świadczą usługi. Franczyzowe punkty tych sieci obsługują także regionalne oddziały większych firm działających w Polsce, które mają centralnie podpisane umowy z franczyzodawcą.

Zdaniem Katarzyny Foks z Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych, niestety cały czas obserwujemy brak finansowania dla franczyzy. Jest to podstawowa bariera dla rozwoju rynku franczyzowego. Niestety banki nie są zainteresowane finansowaniem inwestycji ponoszonych przez franczyzobiorców, pomimo że same bardzo chętnie korzystają z franczyzy i rozwiązań agencyjnych, jako metody na rozbudowę swoich sieci sprzedaży.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Zentel

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »