| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Prawo > Przedsiębiorca w sądzie > Strony > Kiedy pracownik może być pełnomocnikiem pracodawcy?

Kiedy pracownik może być pełnomocnikiem pracodawcy?

Procedura cywilna pozwala pracownikowi reprezentować pracodawcę- nawet jeśli nie jest radcą prawnym. Wystarczy odpowiednie pełnomocnictwo i załączniki.

Czy każdy pracownik może być pełnomocnikiem

Kodeks postępowania cywilnego w art. 87§2 wskazuje, iż pełnomocnikiem osoby prawnej oraz przedsiębiorcy może być pracownik. Odnośnie przedsiębiorców należy zauważyć, że chodzi tu zarówno o osoby fizyczne i prawne- jak i tzw. „ułomne osoby prawne” (czyli m.in. spółki osobowe prawa handlowego.

Przedsiębiorcą nie jest spółka cywilna- są nimi jej wspólnicy. Spółka cywilna nigdy nie jest stroną postępowania sądowego.

Kodeks nie precyzuje, jakie przymioty ma mieć pracownik aby być pełnomocnikiem procesowym- można więc stwierdzić, że może nim być pracownik każdego szczebla, niekoniecznie zatrudniony w dziale prawnym. Tu zasady doboru pełnomocnika przypominają reprezentację przez najbliższą rodzinę (sam fakt bycia bliskim krewnym upoważnia do pełnienia roli pełnomocnika procesowego- tu upoważnienie wynika z samego faktu zatrudnienia).

Znaczenie słowa „pracownik” należy rozumieć w kontekście kodeksu pracy- przy czym, osoba zatrudniona w oparciu o umowę cywilnoprawną(mimo, iż de facto spełnia kryteria zatrudnienia w ramach stosunku pracy) – nie będzie spełniać przesłanek- nie jest bowiem w stanie wylegitymować się odpowiednim dokumentem (o czym w dalszej części tekstu).

W zakresie typu umowy o pracę, kodeks postępowania cywilnego nie zawiera rozróżnień. Może więc to być zatrudnienie:
• na czas określony (w tym na okres próbny, oraz w ramach umowy na zastępstwo, czy wykonanie konkretnej pracy);
• na czas nieokreślony;
• w ramach spółdzielczej umowy o pracę;
• mianowane/z wyboru .

Z momentem rozwiązania umowy o pracę- wygasa pełnomocnictwo, pełnomocnik traci bowiem przymiot pozwalający mu na pełnienie tej funkcji w ramach postępowania cywilnego.

Jak powinno wyglądać pełnomocnictwo i jak wykazać istnienie stosunku pracy

Pełnomocnictwo dla pracownika jest normalnym pełnomocnictwem procesowym (może więc być ogólne, bądź do prowadzenia konkretnej sprawy, czy wręcz dokonania określonej czynności)- z jego treści powinno natomiast wynikać, że pełnomocnik jest pracownikiem mocodawcy. Do pełnomocnictwa (z „ostrożności procesowej”) powinien być załączony dokument poświadczający ten status. Może to być:
- kopia umowy o pracę,
- zaświadczenie o zatrudnieniu.

Sąd nie powinien zanadto wnikać w fakt zatrudnienia pełnomocnika- nie powinien więc wymagać dodatkowych dokumentów ponad te wskazane powyżej (jak zaświadczenia z ZUS itp.). Warto jednak pamiętać, że niewłaściwa reprezentacja skutkuje nieważnością postępowania.

Polecamy: Wzory pełnomocnictw

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kratki.pl Marek Bal

Ekspert w dziedzinie wkładów kominkowych powietrznych, z płaszczem wodnym, pieców wolnostojących, biokominków, kratek kominkowych, obudów oraz elementów potrzebnych do montażu kominków.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »