| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Prawo > Przedsiębiorca w sądzie > Strony > Kiedy pracownik może być pełnomocnikiem pracodawcy?

Kiedy pracownik może być pełnomocnikiem pracodawcy?

Procedura cywilna pozwala pracownikowi reprezentować pracodawcę- nawet jeśli nie jest radcą prawnym. Wystarczy odpowiednie pełnomocnictwo i załączniki.

Czy każdy pracownik może być pełnomocnikiem

Kodeks postępowania cywilnego w art. 87§2 wskazuje, iż pełnomocnikiem osoby prawnej oraz przedsiębiorcy może być pracownik. Odnośnie przedsiębiorców należy zauważyć, że chodzi tu zarówno o osoby fizyczne i prawne- jak i tzw. „ułomne osoby prawne” (czyli m.in. spółki osobowe prawa handlowego.

Przedsiębiorcą nie jest spółka cywilna- są nimi jej wspólnicy. Spółka cywilna nigdy nie jest stroną postępowania sądowego.

Kodeks nie precyzuje, jakie przymioty ma mieć pracownik aby być pełnomocnikiem procesowym- można więc stwierdzić, że może nim być pracownik każdego szczebla, niekoniecznie zatrudniony w dziale prawnym. Tu zasady doboru pełnomocnika przypominają reprezentację przez najbliższą rodzinę (sam fakt bycia bliskim krewnym upoważnia do pełnienia roli pełnomocnika procesowego- tu upoważnienie wynika z samego faktu zatrudnienia).

Znaczenie słowa „pracownik” należy rozumieć w kontekście kodeksu pracy- przy czym, osoba zatrudniona w oparciu o umowę cywilnoprawną(mimo, iż de facto spełnia kryteria zatrudnienia w ramach stosunku pracy) – nie będzie spełniać przesłanek- nie jest bowiem w stanie wylegitymować się odpowiednim dokumentem (o czym w dalszej części tekstu).

W zakresie typu umowy o pracę, kodeks postępowania cywilnego nie zawiera rozróżnień. Może więc to być zatrudnienie:
• na czas określony (w tym na okres próbny, oraz w ramach umowy na zastępstwo, czy wykonanie konkretnej pracy);
• na czas nieokreślony;
• w ramach spółdzielczej umowy o pracę;
• mianowane/z wyboru .

Z momentem rozwiązania umowy o pracę- wygasa pełnomocnictwo, pełnomocnik traci bowiem przymiot pozwalający mu na pełnienie tej funkcji w ramach postępowania cywilnego.

Jak powinno wyglądać pełnomocnictwo i jak wykazać istnienie stosunku pracy

Pełnomocnictwo dla pracownika jest normalnym pełnomocnictwem procesowym (może więc być ogólne, bądź do prowadzenia konkretnej sprawy, czy wręcz dokonania określonej czynności)- z jego treści powinno natomiast wynikać, że pełnomocnik jest pracownikiem mocodawcy. Do pełnomocnictwa (z „ostrożności procesowej”) powinien być załączony dokument poświadczający ten status. Może to być:
- kopia umowy o pracę,
- zaświadczenie o zatrudnieniu.

Sąd nie powinien zanadto wnikać w fakt zatrudnienia pełnomocnika- nie powinien więc wymagać dodatkowych dokumentów ponad te wskazane powyżej (jak zaświadczenia z ZUS itp.). Warto jednak pamiętać, że niewłaściwa reprezentacja skutkuje nieważnością postępowania.

Polecamy: Wzory pełnomocnictw

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Stowarzyszenie Konsumentów Polskich

Stowarzyszenie zajmuje się ochroną praw konsumentów.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »