| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Prawo > Przedsiębiorca w sądzie > Sąd > Kiedy sąd może sprawdzić wartość przedmiotu sporu?

Kiedy sąd może sprawdzić wartość przedmiotu sporu?

Wartość przedmiotu sporu lub wartość przedmiotu zaskarżenia należy podać w każdym piśmie, jeżeli od tej wartości zależy właściwość rzeczowa sądu, wysokość opłaty lub dopuszczalność środka odwoławczego, a przedmiotem sprawy nie jest oznaczona kwota pieniężna. Wartości przedmiotu sporu lub zaskarżenia podaje się w złotych, zaokrąglając w górę do pełnego złotego. Prawidłowe określenie wartości przedmiotu sporu ma istotne znaczenie chociażby ze względu na prawidłowe opłacenie pisma. Czy można sprawdzić wartość przedmiotu sporu oznaczoną przez powoda?

Co do zasady możliwe jest sprawdzenie przez sąd oznaczonej przez powoda wartości przedmiotu sporu. Jednak pamiętać należy, że przepisy Kodeksu postępowania cywilnego przewidują w tym względzie określone terminy. Po doręczeniu pozwu, sprawdzenie przez sąd wartości przedmiotu sporu nastąpić może jedynie na zarzut pozwanego, zgłoszony przed wdaniem się w spór co do istoty sprawy. Zatem może wyróżnić dwa przypadki, w których możliwe będzie sprawdzenie wartość przedmiotu sporu:

a) przez sąd do chwili doręczenia pozwanemu pozwu

W jaki sposób sąd sprawdzi wartość przedmiotu sporu? Sąd będzie mógł sprawdzić wskazaną przez powoda wartość przedmiotu sporu w razie podjęcia wątpliwości co do prawidłowego oznaczenia tej kwoty, ale tylko do chwili doręczenia pozwu drugiej stronie (pozwanemu).

Porównaj: Jak określić wartość przedmiotu sporu

Badaniu sądowemu podlegać będzie;

  • zgodność wskazanej wartość przedmiotu sporu z rzeczywistym stanem prawnym;
  • zgodność z przepisami Kodeksu postępowania cywilnego, które ustalają zasady obliczania wartości przedmiotu sporu (art. 20-24 Kodeksu postępowania cywilnego ).

b) na zarzut pozwanego przed wdaniem się w spór

Po doręczeniu odpisu pozwu pozwanemu sąd będzie mógł sprawdzić wartość przedmiotu sporu, ale tylko w przypadku zgłoszenia przez pozwanego zarzutu. Ponadto pozwany musi zgłosić zarzut ten jeszcze przed wdaniem się w spór co do istoty sprawy – czyli przed tym jak merytorycznie ustosunkuje się do treści pozwu. W praktyce, pozwany zarzut ten powinien zgłosić w odpowiedzi na pozew, a jeżeli pozwany nie złożył odpowiedzi na pozew – na pierwszej rozprawie.

Sąd określając wartość przedmiotu sporu wyda postanowienie. Postanowienie to nie jest zaskarżalne.

Jeżeli sąd ustalił wartość przedmiotu sporu, nie może zrobić tego ponownie w dalszym toku postępowania. Sąd Najwyższy w postanowieniu z dnia 20 października 2008 r. (I PZ 26/08) uznał, iż wskazana w pozwie wartość przedmiotu sporu, która nie została sprawdzona przez sąd pierwszej instancji w myśl art. 25 § 1 i 2 k.p.c., pozostaje aktualna w postępowaniu apelacyjnym (art. 368 § 2 k.p.c.) i kasacyjnym (art. 368 § 2 w związku z art. 398(4) § 3 i art. 398(21) k.p.c.).

Polecamy serwis: Spółki

reklama

Polecamy artykuły

Ekspert:

Monika Serwatka

Aplikantka radcowska

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Sąd określając wartość przedmiotu sporu wyda postanowienie. Postanowienie to nie jest zaskarżalne.
Sąd określając wartość przedmiotu sporu wyda postanowienie. Postanowienie to nie jest zaskarżalne.

CIT 2018. Komentarz299.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Monika Kantowicz-Gdańska

Konsultant, certyfikowany trener, audytor. Ekspert z wieloletnim doświadczeniem w dziedzinie zarządzania zasobami ludzkimi. Zajmuje się w szczególności rozwojem menedżerów oraz badaniem opinii pracowników i doradztwem w zakresie doskonalenia organizacji. Od początku swojej kariery zawodowej pracuje z najwyższą kadrą zarządzającą oraz menedżerami różnych szczebli - zarówno w wymiarze grupowym, jak i indywidualnym. Koncentruje się na kluczowych wyzwaniach i buduje na pozytywach. Rozwija miękkie kompetencje, a w szczególności umiejętności komunikacyjne. Jest inspiratorką autorefleksji i orędowniczką dialogu. Uczy menedżerów, jak skutecznie budować zaangażowanie i przełamywać opory pracowników wobec zmian. Jako niezależny konsultant i trener pracuje od 2006 roku. Zrealizowała liczne projekty doradcze i rozwojowe dla firm z wielu branż oraz instytucji publicznych. Prowadzi warsztaty, szkolenia i wykłady z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi oraz PR (kształtowanie wizerunku pracodawcy, komunikacja menedżerska, komunikacja wewnętrzna w organizacji, zarządzanie talentami, zarzadzanie wiedzą i inne obszary tematyczne). Projektuje programy rozwojowe.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK