REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprostowanie – kto jest odpowiedzialny ze jego publikację?

Monika Brzozowska
Monika Brzozowska
Adwokat, dziennikarz, politolog, doradca i trener. Ekspert z zakresu prawa własności przemysłowej, prawa reklamy, znawca problematyki z zakresu prawa prasowego, prawa mediów, prawa autorskiego.
Kto jest odpowiedzialny za publikację sprostowania?
Kto jest odpowiedzialny za publikację sprostowania?

REKLAMA

REKLAMA

Prawo do żądania publikacji sprostowania służy wyłącznie przeciwko redaktorowi naczelnemu. Ustawa prawo prasowe (dalej pr. pr.) nie zajmuje się przy tym szczegółowo kwestiami dotyczącymi struktury wewnętrznej redakcji, niemniej jednak precyzuje kto jest, czy może być redaktorem naczelnym.

Zgodnie z pr. pr (art. 7 ust. 1 pkt 7) redaktorem naczelnym jest osoba, która posiada uprawnienia do decydowania o całokształcie działalności redakcji. Jest to prosta sytuacja w przypadku prasy drukowanej, która jednak komplikuje się w przypadku np. programów czy kronik filmowych, wydawnictw internetowych, stanowiących prasę w rozumieniu ustawy prawo prasowe, czy np. wakatu na stanowisku redaktora naczelnego. Przy czym prawo prasowe nie przewiduje prawa żądania sprostowania do wydawcy.

REKLAMA

Przeczytaj też: Odmowa publikacji sprostowania - warunki formalno - prawne

Redaktor naczelny musi zachować następujące obowiązki przy publikacji sprostowania lub odpowiedzi, tzn. nie może on:

  • wymagać, aby sprostowanie lub odpowiedź były krótsze niż pół strony znormalizowanego maszynopisu (art. 32 ust. 7 pr. pr. ),
  • w tekście nadesłanego sprostowania lub odpowiedzi, bez zgody wnioskodawcy dokonać skrótów ani innych zmian, które by osłabiały jego znaczenie lub zniekształcały intencję autora sprostowania (art. 32 ust. 6 pr. pr. ),
  • komentować w tym samym numerze lub audycji tekstu nadesłanego sprostowania - nie odnosi się to do odpowiedzi i nie wyklucza prostej zapowiedzi polemiki lub wyjaśnień (art. 32 ust. 6 pr. pr. ).

Redaktor naczelny w drukach periodycznych ma obowiązek bezpłatnie: 

a) opublikować (lub przynajmniej zasygnalizować) sprostowania w tym samym dziale równorzędną czcionką,
b) opublikować (lub przynajmniej zasygnalizować) sprostowanie pod widocznym tytułem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast w publikacjach innych niż druki periodyczne redaktor naczelny ma obowiązek nadać sprostowanie w zbliżonym czasie i w analogicznym programie. 

Tekst sprostowania lub odpowiedzi, zgodnie z art. 32 ust. 7 pr. pr., nie może być dłuższy od dwukrotnej objętości fragmentu materiału prasowego, którego dotyczy. Podkreślenia wymaga fakt, że nie chodzi tu o objętość całego artykułu a jedynie tych części materiału prasowego, którego tekst sprostowania (odpowiedzi) dotyczy. Norma ze wskazanego artykułu pr. pr. ograniczająca objętość sprostowania ma na celu ochronę wydawcy przed nadmiernym, ponad potrzebę, korzystaniem ze swoich praw przez osoby chcące zamieszczać sprostowania.

Zobacz też: Prawa autorskie w sieci

REKLAMA

Art. 33 ust. 2 pkt 4 określa także terminy w jakich należy przesłać redaktorowi naczelnemu sprostowanie, czyli miesiąc od dnia publikacji, przy czym najpóźniej 3 miesiące od daty publikacji. Terminy te są terminami prekluzyjnymi co oznacza, że nie podlegają przywróceniu ani przedłużeniu. Na podstawie art. 33 ust. 4 pr. pr. jeśli sprostowanie nie może być opublikowane z powodu m.in. upływu terminu przewidzianego prawem, a jest zasadne i przesłane przez osobę zainteresowaną, redaktor naczelny zamieścić własne wyjaśnienie czyniące zadość funkcji sprostowania.

W doktrynie przyjmuje się, że dla zachowania terminu do zgłoszenia żądania o opublikowanie sprostowania konieczne jest doręczenie przed jego upływem redaktorowi naczelnemu tekstu sprostowania wraz z żądaniem jego opublikowania, a nie jedynie wysłanie pocztą, czy w jakikolwiek inny sposób. Sprostowanie lub odpowiedź należy opublikować w (art. 32 ust 1 pr. pr.):
a) dzienniku - w ciągu 7 dni od dnia otrzymania sprostowania lub odpowiedzi,
b) czasopiśmie - w najbliższym lub jednym z dwóch następujących po nim przygotowywanych do druku numerów,
c) innym niż dziennik przekazie za pomocą dźwięku oraz dźwięku i obrazu - w najbliższym analogicznym przekazie, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od dnia otrzymania sprostowania lub odpowiedzi.

Jeśli natomiast sprostowanie lub odpowiedź dotyczą wiadomości lub stwierdzeń zamieszczonych w kronice filmowej to sprostowanie lub odpowiedź ich dotyczące należy opublikować, na koszt wydawcy kroniki filmowej, w ciągu miesiąca, w dzienniku o zasięgu ogólnokrajowym; informacja o tym powinna być podana w najbliższej kronice filmowej (art. 32 ust 2 pr. pr.). W sytuacji gdy możliwy termin opublikowania sprostowania lub odpowiedzi przekracza 6 miesięcy, sprostowanie lub odpowiedź należy dodatkowo opublikować w odpowiednim dzienniku, w ciągu miesiąca, na wniosek zainteresowanej osoby, na koszt wydawcy (art. 32 ust. 3 pr. pr.) Zaznaczyć jeszcze należy, iż terminy uprzednio wskazane nie będą miały zastosowania, jeżeli strony na piśmie umówiły się inaczej (art. 32 ust. 4 pr. pr.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

REKLAMA

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

REKLAMA