| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Naliczanie stażu pracy przy ustalaniu uprawnień

Naliczanie stażu pracy przy ustalaniu uprawnień

Najwięcej problemów z naliczaniem stażu pracy pojawia się przy ustalaniu, czy pracownik ma np. prawo do nagrody, urlopu czy wybranego dodatku do wynagrodzenia.

Każdy stosunek pracy potwierdzony umową o pracę powinien być traktowany odrębnie. Każdy tworzy bowiem po stronie pracodawcy i pracownika takie same prawa i obowiązki. Co więcej, pracownik, który ma kilku pracodawców, nie może być z tego tytułu w żaden sposób dyskryminowany. Niezależnie od tego, w ilu miejscach pracownik będzie zatrudniony, u każdego z pracodawców będzie miał prawo do uprawnień i świadczeń pracowniczych, takich jak urlop wypoczynkowy, wynagrodzenie wraz z dodatkowymi składnikami, jeżeli pracownik nabył do nich prawo, oraz odprawa czy ekwiwalent za urlop wypoczynkowy. Są to bowiem świadczenia przysługujące każdemu pracownikowi z tytułu zatrudnienia. Pracodawcy, którzy zatrudniają pracowników np. na dwóch etatach na podstawie dwóch umów o pracę, muszą liczyć się z tym, że pracownik będzie otrzymywał niektóre świadczenia podwójnie.

Staż do dodatku za wysługę lat

Okresy uprawniające do dodatku za wysługę lat ustala się odrębnie dla każdego stosunku pracy. Zgodnie z tą zasadą fakt zatrudnienia pracownika na podstawie dwóch odrębnych stosunków pracy (np. dwóch umów) u jednego pracodawcy nie pozbawi tego pracownika uprawnień do dodatku z tytułu wysługi lat.

Uprawnienia pracownika do dodatków stażowych będą ustalane odrębnie dla każdej z umów.

W przypadku gdy praca np. w jednostce samorządowej stanowi dodatkowe zatrudnienie danego pracownika, do okresu tego dodatkowego zatrudnienia pracownika nie podlegają zaliczeniu okresy zatrudnienia podstawowego (§ 7 ust. 2 rozporządzenia z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego; DzU nr 146, poz. 1222 ze zm.).

Analogicznie w sytuacji gdy zatrudnienie w jednostce samorządowej jest podstawowym zatrudnieniem pracownika, okresy niezakończonego zatrudnienia dodatkowego również nie będą brane pod uwagę przy ustalaniu stażu pracy.

Dwa miejsca pracy, dwa staże

Inaczej sytuacja będzie wyglądać w przypadku, gdy pracownik posiada staż pracy wypracowany u innych pracodawców, niż jest zatrudniony obecnie.

Przykład

Pracownik od 1 lipca 1995 r. jest zatrudniony na pełny etat w swoim podstawowym miejscu pracy. Od 1 czerwca 2001 r. zatrudniony zostaje w drugiej jednostce samorządowej na 1/2 etatu (dodatkowe miejsce pracy). Poza trwającym zatrudnieniem u obu pracodawców pracownik ma udokumentowany 8-letni staż pracy zakończonej. Jak ustalić jego uprawnienia do dodatków stażowych?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Alchemia-Inwestowania

doradztwo

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »