| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Naliczanie stażu pracy przy ustalaniu uprawnień

Naliczanie stażu pracy przy ustalaniu uprawnień

Najwięcej problemów z naliczaniem stażu pracy pojawia się przy ustalaniu, czy pracownik ma np. prawo do nagrody, urlopu czy wybranego dodatku do wynagrodzenia.

Każdy stosunek pracy potwierdzony umową o pracę powinien być traktowany odrębnie. Każdy tworzy bowiem po stronie pracodawcy i pracownika takie same prawa i obowiązki. Co więcej, pracownik, który ma kilku pracodawców, nie może być z tego tytułu w żaden sposób dyskryminowany. Niezależnie od tego, w ilu miejscach pracownik będzie zatrudniony, u każdego z pracodawców będzie miał prawo do uprawnień i świadczeń pracowniczych, takich jak urlop wypoczynkowy, wynagrodzenie wraz z dodatkowymi składnikami, jeżeli pracownik nabył do nich prawo, oraz odprawa czy ekwiwalent za urlop wypoczynkowy. Są to bowiem świadczenia przysługujące każdemu pracownikowi z tytułu zatrudnienia. Pracodawcy, którzy zatrudniają pracowników np. na dwóch etatach na podstawie dwóch umów o pracę, muszą liczyć się z tym, że pracownik będzie otrzymywał niektóre świadczenia podwójnie.

Staż do dodatku za wysługę lat

Okresy uprawniające do dodatku za wysługę lat ustala się odrębnie dla każdego stosunku pracy. Zgodnie z tą zasadą fakt zatrudnienia pracownika na podstawie dwóch odrębnych stosunków pracy (np. dwóch umów) u jednego pracodawcy nie pozbawi tego pracownika uprawnień do dodatku z tytułu wysługi lat.

Uprawnienia pracownika do dodatków stażowych będą ustalane odrębnie dla każdej z umów.

W przypadku gdy praca np. w jednostce samorządowej stanowi dodatkowe zatrudnienie danego pracownika, do okresu tego dodatkowego zatrudnienia pracownika nie podlegają zaliczeniu okresy zatrudnienia podstawowego (§ 7 ust. 2 rozporządzenia z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego; DzU nr 146, poz. 1222 ze zm.).

Analogicznie w sytuacji gdy zatrudnienie w jednostce samorządowej jest podstawowym zatrudnieniem pracownika, okresy niezakończonego zatrudnienia dodatkowego również nie będą brane pod uwagę przy ustalaniu stażu pracy.

Dwa miejsca pracy, dwa staże

Inaczej sytuacja będzie wyglądać w przypadku, gdy pracownik posiada staż pracy wypracowany u innych pracodawców, niż jest zatrudniony obecnie.

Przykład

Pracownik od 1 lipca 1995 r. jest zatrudniony na pełny etat w swoim podstawowym miejscu pracy. Od 1 czerwca 2001 r. zatrudniony zostaje w drugiej jednostce samorządowej na 1/2 etatu (dodatkowe miejsce pracy). Poza trwającym zatrudnieniem u obu pracodawców pracownik ma udokumentowany 8-letni staż pracy zakończonej. Jak ustalić jego uprawnienia do dodatków stażowych?

reklama

Polecamy artykuły

Aktualizacja: 05.06.2014

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia


Personel i Zarządzanie 4/201730.03 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Sadkowski i Wspólnicy

Sadkowski i Wspólnicy Spółka Komandytowo- Akcyjna - to kancelaria prawna z dwunastoletnim doświadczeniem na rynku.  Ponad siedemdziesięcioosobowy zespół kancelarii tworzą doświadczeni radcy prawni, adwokaci i doradcy podatkowi.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »