| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Klimatyzacja w firmie - obowiązki pracodawcy

Klimatyzacja w firmie - obowiązki pracodawcy

Klimatyzacja znajduje się obecnie w prawie każdej firmie. Należy pamiętać, że pracodawca ma obowiązek dbać o jej stan techniczny. Warto zrobić to teraz zanim zanieczyszczona klimatyzacja wpłynie na zdrowie pracowników.

Czyszczenie klimatyzacji - jak często?

Przepisy rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy nie określają częstotliwości z jaką pracodawca powinien dokonywać przeglądów i czyścić klimatyzację. Przyjęło się jednak, że powinno być to nie rzadziej niż raz na rok.

Pracodawca, który wyposaża biuro w klimatyzację musi:

1) zapewnić odpowiednią konserwację urządzeń i instalacji klimatyzacyjnych w celu niedopuszczenia do awarii,

2) stosować środki mające na celu ograniczenie natężenia i rozprzestrzeniania się hałasu i drgań powodowanych pracą urządzeń klimatyzacyjnych.

Co do częstotliwości czyszczenia klimatyzacji podpowiedzią może być instrukcja jaką do klimatyzacji dołącza jej producent. W przypadku braku informacji o częstotliwości czyszczenia klimatyzacji, przyjmuje się, że czyszczenia należy dokonywać nie rzadziej niż raz w roku.

Należy bowiem pamiętać, że co do zasady obiekty budowlane powinny być w czasie ich użytkowania poddawane przez właściciela lub zarządcę kontroli okresowej, co najmniej raz w roku, polegającej na sprawdzeniu stanu technicznego elementów budynku, budowli i instalacji narażonych na szkodliwe wpływy atmosferyczne i niszczące działania czynników występujących podczas użytkowania obiektu.

Zobacz: BHP w średnim przedsiębiorstwie

Zagrożenie dla zdrowia pracowników

Działanie klimatyzacji w pomieszczeniach biurowych wiąże z innymi zagrożeniami dla zdrowia pracowników. Może mieć to miejsce w przypadku, gdy klimatyzacja nie jest czyszczona regularnie i w jej instalacjach może rozwijać się kurz, bakterie czy grzyby. Przedostanie się tych mikroorganizmów do powietrza, którym oddychają pracownicy, może niekorzystnie wpływać na ich zdrowie i samopoczucie.

Od zanieczyszczonej klimatyzacji mogą pojawić się u pracowników podrażnienia błon śluzowych i reakcje alergiczne, takie jak katar, zapalenie spojówek czy kaszel. Może to prowadzić do różnorakich chorób u pracowników i częstszego korzystania ze zwolnień lekarskich. Pogorszenie samopoczucia pracowników może również wpływać na pogorszenie wydajności i jakości wykonywanej pracy.

 Zobacz: 2 miliardy złotych dla przedsiębiorców z terenów wiejskich

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna Konieczny Grzybowski Polak sp. k.

Kancelaria

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »