| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Klimatyzacja w firmie - obowiązki pracodawcy

Klimatyzacja w firmie - obowiązki pracodawcy

Klimatyzacja znajduje się obecnie w prawie każdej firmie. Należy pamiętać, że pracodawca ma obowiązek dbać o jej stan techniczny. Warto zrobić to teraz zanim zanieczyszczona klimatyzacja wpłynie na zdrowie pracowników.

Czyszczenie klimatyzacji - jak często?

Przepisy rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy nie określają częstotliwości z jaką pracodawca powinien dokonywać przeglądów i czyścić klimatyzację. Przyjęło się jednak, że powinno być to nie rzadziej niż raz na rok.

Pracodawca, który wyposaża biuro w klimatyzację musi:

1) zapewnić odpowiednią konserwację urządzeń i instalacji klimatyzacyjnych w celu niedopuszczenia do awarii,

2) stosować środki mające na celu ograniczenie natężenia i rozprzestrzeniania się hałasu i drgań powodowanych pracą urządzeń klimatyzacyjnych.

Co do częstotliwości czyszczenia klimatyzacji podpowiedzią może być instrukcja jaką do klimatyzacji dołącza jej producent. W przypadku braku informacji o częstotliwości czyszczenia klimatyzacji, przyjmuje się, że czyszczenia należy dokonywać nie rzadziej niż raz w roku.

Należy bowiem pamiętać, że co do zasady obiekty budowlane powinny być w czasie ich użytkowania poddawane przez właściciela lub zarządcę kontroli okresowej, co najmniej raz w roku, polegającej na sprawdzeniu stanu technicznego elementów budynku, budowli i instalacji narażonych na szkodliwe wpływy atmosferyczne i niszczące działania czynników występujących podczas użytkowania obiektu.

Zobacz: BHP w średnim przedsiębiorstwie

Zagrożenie dla zdrowia pracowników

Działanie klimatyzacji w pomieszczeniach biurowych wiąże z innymi zagrożeniami dla zdrowia pracowników. Może mieć to miejsce w przypadku, gdy klimatyzacja nie jest czyszczona regularnie i w jej instalacjach może rozwijać się kurz, bakterie czy grzyby. Przedostanie się tych mikroorganizmów do powietrza, którym oddychają pracownicy, może niekorzystnie wpływać na ich zdrowie i samopoczucie.

Od zanieczyszczonej klimatyzacji mogą pojawić się u pracowników podrażnienia błon śluzowych i reakcje alergiczne, takie jak katar, zapalenie spojówek czy kaszel. Może to prowadzić do różnorakich chorób u pracowników i częstszego korzystania ze zwolnień lekarskich. Pogorszenie samopoczucia pracowników może również wpływać na pogorszenie wydajności i jakości wykonywanej pracy.

 Zobacz: 2 miliardy złotych dla przedsiębiorców z terenów wiejskich

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Nawrocki

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »