REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zróżnicowanie godzin pory nocnej

Anna Czajkowska

REKLAMA

Czy w regulaminie pracy można ustalić godziny nocne dla określonej grupy pracowników (np. kierowców) odrębne niż dla całej spółki? Przykładowo zostałoby ustalone, że w spółce X godziny nocne obowiązują od godziny 21.00 do 5.00 rano, ale dla kierowców od 23.00 do 7.00 rano. Czy takie ustalenia byłyby prawidłowe w świetle Kodeksu pracy?

Pora nocna nie musi być wyznaczona jednolicie wobec wszystkich pracowników.

REKLAMA

Czas trwania pory nocnej określa art. 1517 k.p. Zgodnie z nim pora nocna obejmuje 8 godzin między godzinami 21.00 a 7.00. Wyznaczone przez ustawodawcę ramy czasowe umożliwiają pracodawcy dostosowanie czasu pracy w porze nocnej do potrzeb zakładu pracy. Dysponuje on bowiem dziesięcioma godzinami, w których przypadać powinna 8-godzinna pora nocna. W praktyce przesunięcia mogą następować wieczorem między godzinami 21.00 i 23.00 oraz rano między 5.00 i 7.00.

REKLAMA

W związku z tym, że pracownikom wykonującym pracę w porze nocnej przysługuje prawo do wypłaty dodatku do wynagrodzenia za każdą godzinę pracy w porze nocnej w wysokości 20% stawki godzinowej wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę, w interesie pracodawcy leży takie ustalenie przedziału pory nocnej, które pozwoli, w jak największym stopniu zmniejszyć zobowiązania finansowe.

Oczywiście optymalizacja rozwiązań przyjętych przez pracodawcę musi iść w parze z przepisami prawa pracy i zasadą ochrony pracownika jako słabszej strony stosunku pracy. Organizacja pracy w zakładzie lub specyfika danej branży niejednokrotnie sprawiają, że zróżnicowanie godzin pory nocnej wobec różnych grup pracowników jest uzasadnione. Przykładem takiej sytuacji mogą być przedsiębiorstwa świadczące usługi od wczesnych godzin porannych w zakresie dostaw zaopatrzenia lub przewozu osób, zatrudniające kierowców oraz personel biurowy. Ustalenie jednej pory nocnej trwającej od godziny 23.00 do 7.00 powoduje, że praca zatrudnionych bezpośrednio przy dostawie i przewozie w godzinach 4.00-12.00 będzie odbywać się częściowo w porze nocnej w każdej dobie (przez 3 godziny między 4.00 a 7.00). Pracodawca może uniknąć takich sytuacji przez przesunięcie pory nocnej tej grupy zatrudnionych na wcześniejsze godziny (21.00-5.00).

Porę nocną ustala się w układzie zbiorowym pracy, regulaminie pracy albo w drodze obwieszczenia pracodawcy. Na pracodawcy, który nie ma obowiązku ustalania regulaminu pracy z mocy art. 29 § 3 k.p., spoczywa powinność poinformowania pracowników na piśmie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę o obowiązującej porze nocnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpowiedziała Anna Czajkowska

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA