| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Firma sama nie zmieni obowiązków wynajętego pracownika

Firma sama nie zmieni obowiązków wynajętego pracownika

W celu uelastycznienia rynku pracy i aktywizacji osób bezrobotnych powstały agencje pracy tymczasowej. Przedsiębiorca który chce skorzystać z zatrudnienia pracowników okresowych musi zawrzeć umowę z agencją i spełnić określone ustawowo warunki

Pomimo faktu, że pracownik pozostaje w stosunku pracy z agencją, musi mieć zapewnione przez pracodawcę użytkownika takie same warunki zatrudnienia jak pracownicy mający umowy o pracę z tym właśnie pracodawcą użytkownikiem. Ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych posługuje się bardzo szerokim pojęciem warunki zatrudnienia, aby podkreślić, że chodzi nie tylko o zasady wynagradzania, ale o wszelkie świadczenia, które składają się na to, co pracownik otrzymuje w związku z wykonywaną pracą.

Naruszenie zasady równego traktowania daje pracownikowi tymczasowemu prawo dochodzenia od agencji pracy tymczasowej odszkodowania. Jego wysokość jest taka sama jak w przypadku odszkodowania należnego pracownikowi od pracodawcy z tytułu naruszenia zasady równego traktowania pracowników w zatrudnieniu. Po wypłaceniu odszkodowania pracownikowi tymczasowemu agencja pracy tymczasowej ma prawo dochodzenia od pracodawcy użytkownika zwrotu równowartości odszkodowania.

Pomimo braku umowy o pracę pomiędzy pracownikiem tymczasowym a pracodawcą użytkownikiem ten ostatni ma wobec pracownika tymczasowego niektóre takie jak wobec zwykłych pracowników. Przede wszystkim jest obowiązany zapewnić pracownikowi tymczasowemu bezpieczne i higieniczne warunki pracy w miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy tymczasowej. Ma także obowiązek prowadzenia ewidencji czasu pracy pracownika tymczasowego w zakresie i na zasadach obowiązujących w stosunku do pracowników. Wobec pracownika tymczasowego wykonującego pracę przez okres co najmniej 6 tygodni występuje obowiązek zapewnienia dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Wreszcie pracownikowi tymczasowemu przysługuje urlop wypoczynkowy w wymiarze dwóch dni za każdy miesiąc pozostawania w dyspozycji jednego pracodawcy użytkownika lub więcej niż jednego pracodawcy użytkownika.

PRZYKŁAD: ZAKAZ CZASOWEGO POWIERZENIA OBOWIĄZKÓW

Pracownik tymczasowy został zatrudniony na 12 miesięcy jako pracownik magazynowy. Po 7 miesiącach pracodawca użytkownik uznał, że potrzebuje tego właśnie pracownika na stanowisku bezpośrednio produkcyjnym (co odpowiadało kwalifikacjom pracownika) i poinformował agencję o zamiarze przeniesienia pracownika na okres trzech miesięcy na inne stanowisko. Agencja nie wyraziła zgody, wobec czego pracodawca użytkownik zażądał rozwiązania umowy o pracę, ale i na to agencja także nie wyraziła zgody. Stanowisko agencji jest słuszne, albowiem pracodawca użytkownik nie może stosować do pracownika tymczasowego przepisu art. 42 par. 4 k.p., powierzając mu inną pracę.

DARIUSZ GAWRON-JEDLIKOWSKI

radca prawny

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz.U. nr 166, poz. 1608 z późn. zm.).

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Krajowa Izba Doradców Podatkowych

Samorząd zawodowy doradców podatkowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK