| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Firma sama nie zmieni obowiązków wynajętego pracownika

Firma sama nie zmieni obowiązków wynajętego pracownika

W celu uelastycznienia rynku pracy i aktywizacji osób bezrobotnych powstały agencje pracy tymczasowej. Przedsiębiorca który chce skorzystać z zatrudnienia pracowników okresowych musi zawrzeć umowę z agencją i spełnić określone ustawowo warunki

Pomimo faktu, że pracownik pozostaje w stosunku pracy z agencją, musi mieć zapewnione przez pracodawcę użytkownika takie same warunki zatrudnienia jak pracownicy mający umowy o pracę z tym właśnie pracodawcą użytkownikiem. Ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych posługuje się bardzo szerokim pojęciem warunki zatrudnienia, aby podkreślić, że chodzi nie tylko o zasady wynagradzania, ale o wszelkie świadczenia, które składają się na to, co pracownik otrzymuje w związku z wykonywaną pracą.

Naruszenie zasady równego traktowania daje pracownikowi tymczasowemu prawo dochodzenia od agencji pracy tymczasowej odszkodowania. Jego wysokość jest taka sama jak w przypadku odszkodowania należnego pracownikowi od pracodawcy z tytułu naruszenia zasady równego traktowania pracowników w zatrudnieniu. Po wypłaceniu odszkodowania pracownikowi tymczasowemu agencja pracy tymczasowej ma prawo dochodzenia od pracodawcy użytkownika zwrotu równowartości odszkodowania.

Pomimo braku umowy o pracę pomiędzy pracownikiem tymczasowym a pracodawcą użytkownikiem ten ostatni ma wobec pracownika tymczasowego niektóre takie jak wobec zwykłych pracowników. Przede wszystkim jest obowiązany zapewnić pracownikowi tymczasowemu bezpieczne i higieniczne warunki pracy w miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy tymczasowej. Ma także obowiązek prowadzenia ewidencji czasu pracy pracownika tymczasowego w zakresie i na zasadach obowiązujących w stosunku do pracowników. Wobec pracownika tymczasowego wykonującego pracę przez okres co najmniej 6 tygodni występuje obowiązek zapewnienia dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Wreszcie pracownikowi tymczasowemu przysługuje urlop wypoczynkowy w wymiarze dwóch dni za każdy miesiąc pozostawania w dyspozycji jednego pracodawcy użytkownika lub więcej niż jednego pracodawcy użytkownika.

PRZYKŁAD: ZAKAZ CZASOWEGO POWIERZENIA OBOWIĄZKÓW

Pracownik tymczasowy został zatrudniony na 12 miesięcy jako pracownik magazynowy. Po 7 miesiącach pracodawca użytkownik uznał, że potrzebuje tego właśnie pracownika na stanowisku bezpośrednio produkcyjnym (co odpowiadało kwalifikacjom pracownika) i poinformował agencję o zamiarze przeniesienia pracownika na okres trzech miesięcy na inne stanowisko. Agencja nie wyraziła zgody, wobec czego pracodawca użytkownik zażądał rozwiązania umowy o pracę, ale i na to agencja także nie wyraziła zgody. Stanowisko agencji jest słuszne, albowiem pracodawca użytkownik nie może stosować do pracownika tymczasowego przepisu art. 42 par. 4 k.p., powierzając mu inną pracę.

DARIUSZ GAWRON-JEDLIKOWSKI

radca prawny

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz.U. nr 166, poz. 1608 z późn. zm.).

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radców Prawnych R. Ptak i Wspólnicy sp.k.

Obsługa prawna przedsiębiorców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »