REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odwołanie pracownika z urlopu wypoczynkowego

Ryszard Sadlik
Ryszard Sadlik
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca może odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego jedynie wówczas, gdy wymagają tego okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczynania urlopu.

Pracownik może korzystać z przysługującego mu prawa do urlopu wypoczynkowego w określonym czasie jedynie za zgodą swego pracodawcy. Wynika to nie tylko z ogólnej zasady podporządkowania pracownika poleceniom pracodawcy, ale także i z treści przepisów Kodeksu pracy. W szczególności zaś w pojęciu „udzielenie urlopu” zawartym w art. 161 k.p. mieści się także element decyzji, czyli przyzwolenia pracodawcy na skorzystanie przez pracownika z urlopu. Urlopy wypoczynkowe powinny być udzielane zgodnie z planem urlopów obowiązującym u danego pracodawcy i podanym do wiadomości pracowników. Plan ten ustala pracodawca w uzgodnieniu z zakładową organizacją związkową, biorąc pod uwagę wnioski pracowników i konieczność zapewnienia normalnego toku pracy (art. 163 § 1 k.p.). Jednak pracodawca może nie ustalać planu urlopów, jeżeli zakładowa organizacja związkowa wyraziła na to zgodę. Dotyczy to także pracodawcy, u którego nie działa zakładowa organizacja związkowa. W takich przypadkach pracodawca ustala termin urlopu po porozumieniu z pracownikiem (art. 163 § 11 k.p.).

REKLAMA

Kiedy można odwołać

REKLAMA

Pracodawca może odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego wówczas, gdy jego obecności w zakładzie wymagają okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczynania urlopu. W takim przypadku jest on jednak zobowiązany pokryć poniesione przez pracownika koszty pozostające w bezpośrednim związku z odwołaniem go z urlopu.

Odwołanie pracownika z urlopu wypoczynkowego może nastąpić zupełnie wyjątkowo i tylko wówczas, gdy powstały okoliczności nieprzewidywane w chwili rozpoczynania przez pracownika urlopu i wymagające jego obecności w pracy, np. w razie nagłej awarii maszyn w dziale pracownika, której nikt z obecnych pracowników nie potrafi naprawić, nieoczekiwanej choroby zmiennika, którego nieobecność wstrzymuje produkcję, lub też w razie niezapowiedzianej kontroli podatkowej, wymagającej złożenia przez pracownika dodatkowych wyjaśnień. A zatem chodzi tu o sytuacje, gdy obecność pracownika w pracy w tych nieprzewidzianych okolicznościach jest naprawdę niezbędna do prawidłowego funkcjonowania pracodawcy.

Przykład

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Alicja Z. była zatrudniona jako kierownik sklepu. W dniu 2 lipca 2007 r. udała się na urlop wypoczynkowy w terminie określonym w planie urlopów. Podczas trzeciego dnia korzystania z urlopu do sklepu dokonano włamania. Pracodawca w związku z tym odwołał Alicję Z. z urlopu w celu sporządzenia inwentaryzacji towarów po włamaniu, gdyż poza nią nikt nie był w stanie wyjaśnić dokonanych przez nią zapisów w podręcznej dokumentacji sklepu.

W czasie korzystania przez pracownika z urlopu wypoczynkowego pracodawca nie może mu wręczyć wypowiedzenia umowy o pracę (art. 41 k.p.). Jednak pracodawca nie powinien odwołać pracownika tylko w celu wręczenia mu wypowiedzenia umowy o pracę, gdyż nie obejmuje tego norma art. 167 k.p. Gdyby zaś doszło do takiej sytuacji, to pracownik mógłby podnosić przed sądem, że pracodawca działał w celu obejścia zakazu ustanowionego w art. 41 k.p.

Odwołanie jako polecenie pracodawcy

Odwołanie z urlopu ma charakter polecenia pracodawcy wiążącego pracownika. Pracownik nie może więc swobodnie sprzeciwić się temu poleceniu, twierdząc, że problemy pracodawcy go w tej chwili nie interesują, albo że pracodawca da sobie radę bez jego udziału. Wręcz przeciwnie ma on obowiązek przerwać urlop i stawić się w pracy, nawet jeżeli uważa, że pracodawca powinien sobie bez niego poradzić. Natomiast w razie odmowy powrotu z urlopu i niewykonania polecenia pracodawcy, pracownik musi się liczyć z surowymi konsekwencjami. Pracodawca może uznać jego zachowanie za naruszenie obowiązków pracowniczych. Przykładowo może więc pozbawić go premii uzależnionej od właściwego wypełniania obowiązków pracowniczych. Może także wypowiedzieć mu z tego powodu umowę o pracę lub w ostateczności, uznając zachowanie pracownika za ciężkie naruszenie jego podstawowych obowiązków pracowniczych, pracodawca może nawet rozwiązać z pracownikiem umowę o pracę bez wypowiedzenia z winy tego pracownika (art. 52 § 1 pkt 1 k.p.).

Przykład

REKLAMA

Jan S. był zatrudniony jako operator żurawia dźwigowego i przebywał w czasie urlopu wypoczynkowego w domu. W tym samym czasie drugi z operatorów żurawia złamał rękę i nie mógł wykonywać swoich obowiązków. Pracodawca odwołał Jana S. z urlopu, gdyż brak operatora dźwigu uniemożliwiał mu kontynuowanie budowy magazynu. Jan S. poinformowany o tych okolicznościach odmówił jednak powrotu do pracy, twierdząc, że jest zmęczony i chce odpocząć. Pracodawca wypowiedział mu z tego powodu umowę o pracę, uzasadniając swoje działanie odmową wykonania przez pracownika polecenia powrotu do pracy. Jan S. złożył odwołanie do sądu pracy i domagał się przywrócenia do pracy. Sąd oddalił jego powództwo, uznając, że pracodawca postąpił prawidłowo.

W razie zakwestionowania przez pracownika rozwiązania umowy o pracę i wystąpienia z pozwem o przywrócenie do pracy lub o odszkodowanie, to na pracodawcy spoczywa obowiązek wykazania, że do odwołania z urlopu wypoczynkowego doszło faktycznie w okolicznościach przewidzianych w art. 167 § 1 k.p. A zatem pracodawca musiałby wówczas wykazać, że obecność odwołanego pracownika była faktycznie niezbędna i że nie można było przewidzieć tej okoliczności w chwili udzielania urlopu.

Pokrycie kosztów

Odwołując pracownika z urlopu wypoczynkowego, pracodawca musi pokryć koszty poniesione przez pracownika w związku z odwołaniem go z urlopu. A zatem pracodawca powinien przed podjęciem decyzji o odwołaniu pracownika skalkulować, czy koszty związane z tym odwołaniem nie przewyższą korzyści związanych ze stawieniem się pracownika do pracy. Koszty te mogą być czasem dość wysokie. Może to być np. koszt opłaconych przez pracownika wczasów za granicą czy zapłaconego pobytu w sanatorium. Ponadto wydaje się, że pracodawca powinien też zwrócić pracownikowi koszty związane np. z karami umownymi poniesionymi przez pracownika, które był on zmuszony zapłacić na skutek rezygnacji z zamówionej już imprezy turystycznej. Należy też przyjąć, że pracodawca powinien zwrócić pracownikowi koszt powrotu z urlopu, np. koszt podróży z miejsca, w którym pracownik spędzał urlop. Są to koszty związane bezpośrednio z odwołaniem pracownika z urlopu. Obowiązek pokrycia tych kosztów ma chronić pracownika przed finansowymi konsekwencjami decyzji pracodawcy o odwołaniu go z urlopu. Przy czym w razie odmowy pokrycia tych kosztów przez pracodawcę pracownikowi służy roszczenie o ich zapłatę. Będzie on jednak zobowiązany do udowodnienie poniesionych kosztów i ich wysokości.

Ryszard Sadlik

sędzia Sądu Rejonowego w Kielcach

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA