| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Rozpowszechnianie tajemnic firmy może oznaczać rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia

Rozpowszechnianie tajemnic firmy może oznaczać rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia

Pracownik powinien zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę. Ich przekazanie osobom trzecim może oznaczać rozwiązanie umowy o pracę bez zachowania okresu wypowiedzenia z winy pracownika.


Kodeks pracy nie definiuje pojęcia lojalności pracownika, a regulacje dotyczące obowiązku dbałości pracownika o interesy pracodawcy są niejasne i mało konkretne. Zgodnie z art. 100 par. 2 pkt 4 k.p. pracownik jest zobowiązany do dbałości o dobro zakładu pracy, ochrony jego mienia, a ponadto do zachowania w tajemnicy tych informacji, których ujawnienie mogłoby narazić zakład pracy na szkodę. Z kolei art. 1011 par. 1 k.p. dopuszcza możliwość zawarcia umowy o zakazie podejmowania przez pracownika działalności konkurencyjnej w trakcie trwania stosunku pracy. Z regulacji tych można wysnuć wniosek, że lojalność pracownika nie sprowadza się wyłącznie do zakazu podejmowania działalności konkurencyjnej, lecz oznacza obowiązek przestrzegania tajemnicy informacji ważnych dla pracodawcy.

Lojalność pracownika wyraża się m.in. w obowiązku zachowania w tajemnicy tych informacji, których rozpowszechnianie zagrażałoby interesom pracodawcy. Kodeks pracy zobowiązuje pracownika do nierozpowszechniania:

• informacji, których ujawnienie mogłoby narazić zakład pracy na szkodę, tzw. tajemnica pracodawcy,

• informacji stanowiących tajemnicę na podstawie odrębnych przepisów (np. tajemnica państwowa, służbowa, przedsiębiorstwa).

Zgodnie z art. 100 par. 2 pkt 4 k.p., tajemnicę pracodawcy stanowią te informacje, których ujawnienie mogłoby narazić zakład pracy na szkodę. Zakres tego rodzaju informacji jest bardzo szeroki. Z pewnością muszą być one związane z prowadzoną przez pracodawcę działalnością. Nie można jednak do nich zaliczyć tych wiadomości, które pracownik posiadał w momencie podejmowania zatrudnienia u danego pracodawcy. Aby uniknąć nieporozumień, czy w danym przypadku doszło do ujawnienia tajnych informacji, strony stosunku pracy powinny zawrzeć umowę, w której zostanie wyraźnie wskazany zakres poufnych informacji.

Naruszenie obowiązku zachowania tajemnicy nie jest uzależnione od realnego powstania szkody w mieniu pracodawcy, wystarczy zatem, by jej wyrządzenie było prawdopodobne. W orzecznictwie podkreślono, że naruszenie obowiązku zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić zakład pracy na szkodę, może polegać na uzyskaniu wiedzy o nich przez nieuprawnionego pracownika (wyrok SN z 6 czerwca 2000 r., I PKN 697/99, OSNP 2001/24/709). Ponadto obowiązek zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić zakład pracy na szkodę, ma charakter bezwarunkowy, a jego obowiązywanie nie jest uzależnione od dokonania przez pracodawcę odpowiednich zabezpieczeń poufnych informacji.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Maciej Dyja

Ekspert w zakresie giełdy i rynków kapitałowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »