| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Opóźnienie w wypłacie wynagrodzenia

Opóźnienie w wypłacie wynagrodzenia

Jednym z podstawowych uprawnień każdego pracownika jest prawo do terminowego i prawidłowo ustalonego wynagrodzenia za pracę. Pracodawca naruszający to uprawnienie musi liczyć się z przykrymi konsekwencjami takiego postępowania.


Niejednokrotnie pracodawcy naruszają obowiązek wypłaty pracownikom wynagrodzenia w ustalonym terminie. W takiej sytuacji muszą się oni liczyć z poważnymi konsekwencjami. Opóźnienie to może spowodować konieczność wypłaty odsetek od zaległej pensji, a nawet w niektórych przypadkach odszkodowania z tytułu rozwiązania przez pracownika umowy o pracę bez wypowiedzenia. Ponadto przy nieterminowej wypłacie należy zwrócić również szczególną uwagę na sposób naliczania takiego wynagrodzenia oraz zastanowić się nad konsekwencjami w rozliczeniach z urzędem skarbowym i Zakładem Ubezpieczeń Społecznych.

W przypadku niewypłacenia w ustalonym terminie wynagrodzenia za pracę pracownik może żądać od pracodawcy odsetek ustawowych nawet wtedy, gdy nie poniósł z tego powodu żadnej szkody, a opóźnienie było następstwem okoliczności, za które pracodawca nie ponosi odpowiedzialności (wyrok SN z 26 lutego 1975 r., I PR 31/75, OSNC 1975/12/176).

Odsetki z tytułu opóźnienia w wypłacie wynagrodzenia za pracę przysługują pracownikowi także w części, od której pracodawca odprowadził składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych (uchwała SN z 19 września 2002 r., III PZP 18/02, OSNP 2003/9/214). Odsetki te ustala się zatem od kwoty wynagrodzenia brutto, tj. z uwzględnieniem tej części wynagrodzenia, która podlegała odprowadzeniu na poczet należnych od pracownika składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Jeżeli jednak pracodawca przekazuje w obowiązującym terminie do urzędu skarbowego i ZUS potrącone z pensji składki na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, wówczas należne pracownikowi odsetki od niewypłaconego w terminie wynagrodzenia za pracę przysługują jedynie od kwoty netto.

Odsetki od zaległych wynagrodzeń korzystają ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych i wynoszą obecnie 11,5%. Jeżeli jednak w regulaminie wynagradzania lub w układzie zbiorowym pracy zostały zawarte zapisy określające odsetki w wysokości wyższej od ustawowej, pracodawca ma obowiązek stosować te odsetki, które wynikają z przepisów obowiązujących w jego zakładzie pracy.

Jeżeli pracodawca wielokrotnie nie wypłaca w terminie wynagrodzenia, pracownik może to potraktować jako ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracodawcy i z tego powodu rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia (art. 55 § 11 k.p.). Przysługuje mu wówczas odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za okres wypowiedzenia, a jeśli umowa o pracę została zawarta na czas określony lub na czas wykonywania określonej pracy - w wysokości wynagrodzenia za okres 2 tygodni.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Jarosław Oworuszko

Dyrektor Finansowy LeasePlan

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »