| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Obowiązki pracodawcy wobec urzędu pracy

Obowiązki pracodawcy wobec urzędu pracy

Niedługo zamierzam otworzyć własną firmę i zatrudnić kilku pracowników. Słyszałem, że wiążą się z tym jakieś obowiązki wobec urzędu pracy? Jeśli tak, to bardzo proszę o informację, jakie to będą obowiązki? - pyta Czytelnik ze Skierniewic.

Tak, na pracodawcy spoczywają pewne obowiązki informacyjne wobec urzędu pracy, wynikające głównie z ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

 

Przepisy ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (DzU nr 99, poz. 1001 ze zm.) mają na celu przeciwdziałanie bezrobociu. W związku z tym nakładają na pracodawców tworzących miejsca pracy i zatrudniających pracowników pewne obowiązki służące poszerzeniu obiegu autentycznej informacji oraz zapobieganiu zjawiskom pracy „na czarno” przez osoby zarejestrowane jako bezrobotne.

Zgodnie z art. 36 ust. 5 wspomnianej ustawy, pracodawcy są obowiązani na bieżąco informować powiatowe urzędy pracy właściwe ze względu na siedzibę pracodawcy o wolnych miejscach zatrudnienia lub miejscach przygotowania zawodowego. Informując o wolnych miejscach zatrudnienia lub miejscach przygotowania zawodowego, pracodawcy nie mogą formułować wymagań dyskryminujących kandydatów ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, pochodzenie etniczne, narodowość, orientację seksualną, przekonania polityczne i wyznanie religijne lub ze względu na przynależność związkową.

Ponadto pracodawca mający zamiar zatrudnić pracownika lub powierzyć nowej osobie inną pracę zarobkową jest zobowiązany uzyskać od niej pisemne oświadczenie o pozostawaniu lub niepozostawaniu w rejestrze bezrobotnych i poszukujących pracy, a osoba podejmująca pracę jest zobowiązana złożyć takie oświadczenie (art. 36 ust. 6 ustawy). Obowiązek ten dotyczy zatem każdej formy zatrudnienia osoby zarejestrowanej jako bezrobotnej, również na podstawie umowy cywilnoprawnej. Jest także zgodny z art. 221 k.p., który umożliwia żądanie od kandydata do pracy również innych informacji niż tam wymienione, jeżeli obowiązek ich podania wynika z odrębnych przepisów.

Wspomniany wyżej wymóg wiąże się bezpośrednio z ciążącym na pracodawcy obowiązkiem zawiadomienia właściwego urzędu pracy o zatrudnieniu osoby zarejestrowanej jako bezrobotna lub o powierzeniu jej innej pracy zarobkowej. Zawiadomienie takie należy złożyć w formie pisemnej, w terminie 5 dni od dnia zawarcia umowy (art. 36 ust. 7 ustawy).

Pracodawca powinien pamiętać, że jeśli, zatrudniając lub powierzając wykonanie innej pracy bezrobotnemu, nie zawiadomi o tym fakcie właściwego urzędu pracy, podlega karze grzywny w wysokości nie niższej niż 3000 zł (art. 119 ust. 1 ustawy). Jednak w przypadku otrzymania oświadczenia niezgodnego z prawdą pracodawca jest zwolniony z odpowiedzialności za niedopełnienie tego obowiązku. Na pracodawcy ciąży jedynie obowiązek poinformowania urzędu pracy o zatrudnieniu osoby będącej formalnie zarejestrowaną jako bezrobotna, nie zaś o każdym zatrudnieniu.

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

Serwis Prawno-Pracowniczy

Zdjęcia


CIT 2018. Komentarz (książka)299.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Beata Przybyła

Prowadzę biuro rachunkowe od 18 lat.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK