REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wolontariat pracowniczy wyzwalacz kapitału społecznego firmy

REKLAMA

Wdrażanie wolontariatu pracowniczego umożliwia odniesienie obopólnych korzyści zarówno firmom i ich pracownikom, jak i społecznościom i organizacjom.


Wolontariat pracowniczy to integralny element Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (CSR). Polega na angażowaniu się pracowników firm w działalność wolontarystyczną na rzecz organizacji społecznych. Pracownicy wolontariusze świadczą różnego rodzaju prace na rzecz potrzebujących, wykorzystując przy tym swoje umiejętności i zdolności, a jednocześnie rozwijając swoje talenty w innych dziedzinach. Firma wspiera pracownika w tych działaniach - w zależności od swej kultury organizacyjnej: deleguje pracownika do pracy jako wolontariusza w czasie pracy, przekazuje pomoc rzeczową, wsparcie logistyczne czy też finansowe. Dzięki temu wiele otwartych na współpracę organizacji i instytucji może liczyć na dodatkowe wsparcie w realizacji poszczególnych zadań i projektów, w budowaniu ich pozytywnego wizerunku w środowisku oraz na wzmocnienie swoich beneficjentów w rozwoju swojego potencjału, zdolności i zainteresowań oraz w sytuacjach kryzysowych.

REKLAMA

 


„Wolontariat pracowników jako część strategii społecznej odpowiedzialności biznesu na pewno może przyczynić się do budowania przewagi konkurencyjnej firmy. Tego typu działania pozwalają też budować pozytywny wizerunek firmy wśród pracowników”. - Marek Hancke, dyrektor Pionu Komunikacji Korporacyjnej Telekomunikacji Polskiej


Wolontariusz

REKLAMA


Wolontariusze coraz częściej angażują się w działania społeczne pod parasolem swojej firmy, która uczy im pomagać, wspiera w byciu wolontariuszem. Wolontariat jest dla nich szansą na spełnienie zarówno własnych pragnień, jak i cudzych marzeń i potrzeb. To wymiana oparta na zaufaniu i partnerstwie, swoista szkoła życia, w której każdy ma czas na to, by dostrzec drugiego człowieka, a przez integrację z innymi, konstruktywną zabawę i edukację może zmieniać na lepsze siebie i swoje najbliższe otoczenie. Chcą nie tylko czuć się potrzebni, lecz także mieć świadomość, że to co robią, ma głębszy sens. Przez wolontariat na rzecz innych ludzi podnoszą swoje kwalifikacje, zdobywają umiejętności społeczne i interpersonalne, przełamują negatywne stereotypy o ludziach dotkniętych chorobami. Doświadczenie to zmienia perspektywę, z jakiej dotychczas spoglądali na firmę i jej otoczenie, wzmacnia ich więzi emocjonalne z firmą, ze współpracownikami, z innymi ludźmi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


„Nie ma takiej pracy, która w końcu by nie nużyła. Czynności się powtarzają, wszystko jedno, czy jest się dyrektorem czy pracownikiem. Wkrada się rutyna. Wolontariat to zmienia. Daje radość, a ona chęć do pracy”. - Zofia Nowaczyk, wolontariuszka z Citi Handlowy.


Korzyści dla firmy

REKLAMA


Przedsiębiorstwa mają również swoje motywacje do społecznego zaangażowania. Firma dokonuje kolejnego kroku w swoim rozwoju, według zasady win-win staje się nie tylko darczyńcą, ale i obdarowanym. Menedżerowie stają się odpowiedzialni za swoje otoczenie, za najbardziej potrzebujących, w tym również za swoich pracowników, ich rozwój, poszerzanie kompetencji, pełną profesjonalizację opartą nie tylko na specjalistycznej wiedzy, lecz na umiejętnościach i doświadczeniach życiowych. Dzięki temu firma funkcjonuje w sprzyjającym otoczeniu, umacnia swoją dobrą reputację i zaufanie wśród klientów i partnerów biznesowych oraz wśród samych pracowników. To z kolei ułatwia pozyskiwanie wartościowych pracowników i lojalnych klientów.


„Wspólna praca na rzecz innych buduje poczucie wspólnoty wśród pracowników i przedstawicieli, integruje, poprawia relacje i komunikację między działami firmy. Dzięki wolontariatowi firma ma pewność, że odpowiada na realne potrzeby i pomaga rozwiązywać rzeczywiste problemy, co poprawia kontakty z organizacjami i ludźmi z danej okolicy. Co bardzo ważne, zaangażowani pracownicy rozwijają swoje umiejętności i talenty” - Adam Chiliński, wiceprezes firmy Provident.


Wolontariat biznesu


Wolontariat biznesu to pierwszy program pozarządowy w Polsce, który rozwija wolontariat pracowniczy, a realizowany jest przez Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu i ogólnopolską sieć regionalnych Brokerów. W Polsce realizuje go dziś z nami elita sektora biznesu, angażując się bezpośrednio w aktywność społeczną w sposób profesjonalny i zorganizowany, czyli partnerzy strategiczni programu: Commercial Union Polska, Telekomunikacja Polska i Citi Handlowy, Provident oraz Partnerzy: ING Bank Śląski, euroscript, Cadbury Wedel. Jest tutaj też miejsce dla nowych, ambitnych.


W firmach tych panują najbardziej sprzyjające warunki dla wolontariatu pracowniczego, ze względu na dbałość o pracowników przedsiębiorczych, kreatywnych, usatysfakcjonowanych. Pracownicy mogą liczyć na finansowanie zarówno swoich autorskich projektów wolontarystycznych, jak i działań oferowanych przez Centrum Wolontariatu, mogą przeznaczyć dzień pracy w roku na pomoc innym, mogą wspólnie z zespołem współpracowników spędzić również dla innych użyteczny wyjazd integracyjny, mają zapewnione ubezpieczenie.


Celem programu jest budowanie lokalnego partnerstwa między środowiskiem przedsiębiorców oraz organizacjami pozarządowymi i instytucjami publicznymi, które ma służyć aktywnemu włączaniu się firmy w życie społeczności lokalnych oraz wpływać na wzmacnianie kultury korporacyjnej przedsiębiorstwa, umacnianie jej pozytywnego wizerunku zarówno na zewnątrz, jak i wśród pracowników.


Im dłużej w programie tym pracownicy wchodzą w bezpośrednie i bliskie relacje z innymi, które są oparte na dobrowolności i partnerstwie, bez względu na ich status społeczny czy zawodowy, wielkość i markę firmy. Obecność wzajemnego zaufania wywołuje skłonność do podejmowania nowych wyzwań przez pracowników, a dodatkowo wpływa na poczucie bezpieczeństwa, wzajemne wsparcie w trudnych chwilach i dobrą komunikację. Wzmocnione są również niepisane normy społeczne w miejscu pracy. Pracownicy nie są już instrumentem w rękach przedsiębiorcy, ale obywatelem firmy, w której pracują i żyją wśród przyjaźnie nastawionych do siebie ludzi.


Izabela Dyakowska

konsultantka ds. społecznego zaangażowania biznesu

Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu w Warszawie

 
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA