| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama

Czytaj także

Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Podatki > Koszty egzekucji podatków, czyli ile podatnik płaci za ściągnięcie należności przez fiskusa

Koszty egzekucji podatków, czyli ile podatnik płaci za ściągnięcie należności przez fiskusa

Z różnych względów może dojść do sytuacji, w której podatnik nie może albo nie chce zapłacić podatku, który został już określony - czy to w deklaracji złożonej przez podatnika, czy też w decyzji wymiarowej organu podatkowego. W takiej sytuacji następuje wszczęcie postępowania egzekucyjnego, które ma doprowadzić do przymusowego ściągnięcia należności na rzecz fiskusa. Oczywiście, podatnik musi ponieść koszty tego postępowania.

1. Rodzaje kosztów egzekucji i ich wysokość

Pobierane są następujące rodzaje kosztów egzekucji:

- koszty upomnienia;

- opłaty za czynności egzekucyjne,

- opłata manipulacyjna,

- wydatki egzekucyjne.

Niestety, podatnik musi ponieść ich sumę, a co gorsza, w odniesieniu do opłat za czynności egzekucyjne funkcjonuje zasada pobierania ich od każdej czynności, jednak z istotnymi wyjątkami, o których będzie mowa w rozdziale 1.2.3.

Zobacz: Prawo dla firm

1.1. Koszty upomnienia

Co do zasady, egzekucja powinna być poprzedzona doręczeniem dłużnikowi upomnienia (art. 15 § 1 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji; dalej: "upea"). Koszt upomnienia wynosi 11,60 zł (§ 1 rozporządzenia MF z 11 września 2015 r. w sprawie wysokości kosztów upomnienia skierowanego przez wierzyciela do zobowiązanego przed wszczęciem egzekucji administracyjnej - Dz.U. z 2015 r. poz. 1526).

Jednakże egzekucja podatków w niektórych przypadkach może być wykonywana bez upomnienia, a tym samym bez związanego z nim kosztu. Upomnienie nie jest bowiem wymagane w przypadku egzekucji podatku:

- powstającego z mocy prawa i określonego w ostatecznej decyzji wymiarowej albo

- objętego rygorem natychmiastowej wykonalności

(§ 2 pkt 2 i 3 rozporządzenia MF z 30 października 2014 r. w sprawie określenia należności pieniężnych, których egzekucja może być wszczęta bez uprzedniego doręczenia upomnienia - Dz.U. z 2017 r. poz. 131).

Obowiązek uiszczenia kosztów upomnienia przez zobowiązanego powstaje z chwilą doręczenia upomnienia (art. 15 § 2 upea). Na tle tej regulacji nie jest pewne, czy podatnik powinien ponieść koszty upomnienia w sytuacji, w której zapłaci zaległość po dniu wysłania upomnienia przez organ podatkowy, ale przed jego otrzymaniem.

PRZYKŁAD 1

Termin płatności podatku od nieruchomości minął 15 marca. Organ podatkowy wysłał upomnienie 3 kwietnia. Zostało ono doręczone podatnikowi 9 kwietnia, ale 5 kwietnia podatnik uiścił całą zaległość wraz z odsetkami.

Pomimo pewnej wątpliwości należy przyjąć, że podatnik powinien również w tej sytuacji ponieść koszty upomnienia, gdyż organ miał prawo upomnienie to wystawić, skoro podatnik nie uiścił podatku w terminie.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Koszty egzekucji podatków, czyli ile podatnik płaci za ściągnięcie należności przez fiskusa

W artykule przedstawiono również tabelaryczne zestawienie wysokości opłat pobieranych za czynności egzekucyjne.

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

JSLegal Jankowki & Stroiński

Adwokacka Spółka Partnerska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK