| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Podatki > Odliczanie VAT z faktury przesłanej w formie pliku PDF

Odliczanie VAT z faktury przesłanej w formie pliku PDF

Nasza spółka rozważa możliwość wyrażenia zgody na otrzymywanie faktur w formie elektronicznej. Czy otrzymywane drogą mailową faktury w formie zwykłego, niezabezpieczonego niczym pliku PDF dają prawo do odliczenia podatku naliczonego?

 

Tak, faktury w formie zwykłego pliku PDF dają prawo do odliczenia podatku naliczonego, przy zachowaniu określonych warunków.

UZASADNIENIE

Zgodnie z §3 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 roku w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej, faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej w dowolnym formacie elektronicznym, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tego sposobu przesyłania faktur przez odbiorcę faktury, wyrażonej w formie pisemnej lub w formie elektronicznej. Pierwszym warunkiem prawidłowości otrzymywania faktur drogą mailową jest zatem uprzednie wyrażenie przez Państwa akceptacji tego sposobu przesyłania faktur, dokonane w odpowiedniej formie.

Kolejne warunki zawarte zostały w §4 cytowanego rozporządzenia. Zgodnie z powyższym przepisem, faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury. Zgodnie z §2 ust. 2 autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury są zachowane, w szczególności, w przypadku wykorzystania bezpiecznego podpisu elektronicznego lub elektronicznej wymiany danych (EDI), należy jednak zauważyć, że są to tylko przykładowe metody, a użycie przez Ministra Finansów zwrotu „w szczególności”, sprawia, że katalog metod zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktur staje się katalogiem otwartym.

Zgodnie z §2 ust.1 pkt 1 rozporządzenia, przez autentyczność pochodzenia faktury rozumie się pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury. W praktyce najprościej jest zapewnić spełnienie tego warunku poprzez ustalenie z dostawcą adresu mailowego, z którego mogą być wysyłane faktury, najlepiej w momencie udzielania akceptacji, i przyjmowanie dokumentów tylko z tego źródła.

Najwięcej problemów w praktyce dostarcza spełnienie warunku zapewnienia integralności treści faktury. Zgodnie z §2 ust.1 pkt 2 rozporządzenia, przez integralność treści faktury rozumie się to, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura. Od momentu wejścia w życie rozporządzenia, czyli od 1 stycznia tego roku do dzisiaj trwa dyskusja, czy przesyłanie faktur w formie niezabezpieczonego pliku PDF jest wystarczające dla zapewnienia integralności treści faktury, istnieją już jednak indywidualne interpretacje potwierdzające prawidłowość stosowania takiej metody.

W indywidualnej interpretacji numer IPPP3/443-468/11-2/JF z 12 maja 2011 roku Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie przychylił się do stanowiska podatnika, zgodnie z którym faktury elektroniczne przesyłane w formacie PDF spełniają obowiązek dokumentacyjny określony w art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i stanowią podstawę do odliczenia podatku naliczonego.

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

Serwis Finansowo-Księgowy
Personel i Zarządzanie 4/201730.03 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Grzegorz Czarnecki

Dyrektor Ds. Sprzedaży Korporacyjnej Masterlease Polska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »