| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Podatki > Jak rozliczyć fakturę za reklamę wystawioną przez Facebooka?

Jak rozliczyć fakturę za reklamę wystawioną przez Facebooka?

Mam fakturę wystawioną przez Facebooka za reklamę na tym portalu z VAT 0 proc. Jak rozliczyć VAT z tego tytułu?

 

Podatnicy nabywający usługi od podatników nieposiadających siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju obowiązani są, co do zasady, do rozliczania VAT z tytułu świadczenia tych usług (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT). Jest to import usług (art. 2 pkt 9 ustawy o VAT).

Mając to na uwadze, należy wskazać, że miejsce świadczenia nabytej przez Czytelnika usługi reklamowej znajduje się na terytorium Polski (art. 28b ust. 1 ustawy o VAT). Tak więc jej świadczenie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce. Usługa ta została nabyta od podatnika zagranicznego, właściciela serwisu Facebook lub podmiotu działającego w jego imieniu lub na jego rzecz. W konsekwencji Czytelnik jest obowiązany do rozliczenia VAT z tytułu świadczenia tej usługi w ramach importu usług.

Na podstawie otrzymanej faktury powinien on wystawić fakturę wewnętrzną z podatkiem należnym obliczonym według stawki podstawowej 23 proc. Jest to stawka VAT właściwa dla usług reklamowych w Polsce. Fakturę tę należy uwzględnić w poz. 37 i 38 deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D, a także - jeżeli fakturę wystawił podatnik z innego państwa członkowskiego (nie jest mi wiadome, czy firma Facebook Inc. działa w Europie bezpośrednio czy przez europejską firmę - córkę) - w poz. 39 i 40 tej deklaracji. Podatek należny z tytułu importu usług podlega również odliczeniu na zasadach ogólnych (art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy o VAT). Jeżeli więc nabyte usługi reklamowe dotyczyły działalności Czytelnika opodatkowanej, przedmiotową fakturę wewnętrzną może on również uwzględnić w poz. 51 i 52 deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D.

O tym, kiedy należy rozliczyć VAT z tytułu importu przedmiotowych usług reklamowych, decyduje moment powstania obowiązku podatkowego. Decydujące jest w tej kwestii brzmienie przepisów art. 19 ust. 19a i 19b ustawy o VAT. Niestety, treść pytania nie zawiera informacji pozwalających na ustalenie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu importu usług. Pozostaje zobrazowanie zastosowania tych przepisów na przykładzie.

PRZYKŁAD

15 lutego 2011 r. podatnik otrzymał od Facebooka fakturę dokumentującą usługi reklamowe wykonane w styczniu 2011 r. Na poczet tych usług podatnik nie dokonywał wpłaty zaliczki (co wyłącza zastosowanie art. 19 ust. 19b ustawy o VAT). W tej sytuacji obowiązek podatkowy z tytułu importu usług powstał z chwilą wykonania tych usług (art. 19 ust. 19a ustawy o VAT), czyli 31 stycznia 2011 r. (art. 19 ust. 19a ustawy o VAT). Podatnik powinien rozliczyć import usług reklamowych w deklaracji VAT-7 za styczeń 2011 r. lub w deklaracji VAT-7K/VAT-7D za I kwartał 2011 r.

Reasumując, zakup usługi reklamowej stanowi import usług. W konsekwencji na podstawie otrzymanej faktury powinien on wystawić fakturę wewnętrzną z podatkiem należnym obliczonym według stawki podstawowej 23 proc. (stawki VAT właściwej dla usług reklamowych w Polsce).

 

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

 

Podstawa prawna:

art. 2 pkt 9, art. 17 ust. 1 pkt 4, art. 28b oraz art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).

Autor:

Źródło:

Prawo Przedsiębiorcy
Wersja PREMIUM Kodeks Pracy 2016169.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Accreo

Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »