| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Podatki > Jak rozliczyć fakturę za reklamę wystawioną przez Facebooka?

Jak rozliczyć fakturę za reklamę wystawioną przez Facebooka?

Mam fakturę wystawioną przez Facebooka za reklamę na tym portalu z VAT 0 proc. Jak rozliczyć VAT z tego tytułu?

 

Podatnicy nabywający usługi od podatników nieposiadających siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju obowiązani są, co do zasady, do rozliczania VAT z tytułu świadczenia tych usług (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT). Jest to import usług (art. 2 pkt 9 ustawy o VAT).

Mając to na uwadze, należy wskazać, że miejsce świadczenia nabytej przez Czytelnika usługi reklamowej znajduje się na terytorium Polski (art. 28b ust. 1 ustawy o VAT). Tak więc jej świadczenie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce. Usługa ta została nabyta od podatnika zagranicznego, właściciela serwisu Facebook lub podmiotu działającego w jego imieniu lub na jego rzecz. W konsekwencji Czytelnik jest obowiązany do rozliczenia VAT z tytułu świadczenia tej usługi w ramach importu usług.

Na podstawie otrzymanej faktury powinien on wystawić fakturę wewnętrzną z podatkiem należnym obliczonym według stawki podstawowej 23 proc. Jest to stawka VAT właściwa dla usług reklamowych w Polsce. Fakturę tę należy uwzględnić w poz. 37 i 38 deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D, a także - jeżeli fakturę wystawił podatnik z innego państwa członkowskiego (nie jest mi wiadome, czy firma Facebook Inc. działa w Europie bezpośrednio czy przez europejską firmę - córkę) - w poz. 39 i 40 tej deklaracji. Podatek należny z tytułu importu usług podlega również odliczeniu na zasadach ogólnych (art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy o VAT). Jeżeli więc nabyte usługi reklamowe dotyczyły działalności Czytelnika opodatkowanej, przedmiotową fakturę wewnętrzną może on również uwzględnić w poz. 51 i 52 deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D.

O tym, kiedy należy rozliczyć VAT z tytułu importu przedmiotowych usług reklamowych, decyduje moment powstania obowiązku podatkowego. Decydujące jest w tej kwestii brzmienie przepisów art. 19 ust. 19a i 19b ustawy o VAT. Niestety, treść pytania nie zawiera informacji pozwalających na ustalenie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu importu usług. Pozostaje zobrazowanie zastosowania tych przepisów na przykładzie.

PRZYKŁAD

15 lutego 2011 r. podatnik otrzymał od Facebooka fakturę dokumentującą usługi reklamowe wykonane w styczniu 2011 r. Na poczet tych usług podatnik nie dokonywał wpłaty zaliczki (co wyłącza zastosowanie art. 19 ust. 19b ustawy o VAT). W tej sytuacji obowiązek podatkowy z tytułu importu usług powstał z chwilą wykonania tych usług (art. 19 ust. 19a ustawy o VAT), czyli 31 stycznia 2011 r. (art. 19 ust. 19a ustawy o VAT). Podatnik powinien rozliczyć import usług reklamowych w deklaracji VAT-7 za styczeń 2011 r. lub w deklaracji VAT-7K/VAT-7D za I kwartał 2011 r.

Reasumując, zakup usługi reklamowej stanowi import usług. W konsekwencji na podstawie otrzymanej faktury powinien on wystawić fakturę wewnętrzną z podatkiem należnym obliczonym według stawki podstawowej 23 proc. (stawki VAT właściwej dla usług reklamowych w Polsce).

 

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

 

Podstawa prawna:

art. 2 pkt 9, art. 17 ust. 1 pkt 4, art. 28b oraz art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).

Autor:

Źródło:

Prawo Przedsiębiorcy
Monitor prawa pracy i ubezpieczeń189.00 zł

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

GRU20
TydzieńPWŚCPSN
491234567
50891011121314
5115161718192021
5222232425262728
129303101020304

Ostatnio na forum

Narzędzia przedsiębiorcy

Eksperci infor.pl

Chajec, Don-Siemion & Żyto Kancelaria Prawna

Kancelaria Chajec, Don-Siemion & Żyto ("CDZ") jest wiodącą, niezależną kancelarią prawną zatrudniającą blisko 40 wykwalifikowanych specjalistów, działających we wszystkich istotnych dziedzinach prawa.

Zostań ekspertem Infor.pl »