REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Miejsce dostawy towarów w przypadku sprzedaży z Chin do Niemiec

Ewa Konarska

REKLAMA

Nasza spółka sprowadziła towar z Chin. Chiński dostawca wystawił nam fakturę 27 grudnia 2010 roku. Towar przypłynął do Hamburga 28 stycznia 2011 roku i został odebrany przez niemieckiego przedstawiciela podatkowego. 

Na terytorium Niemiec zostało również opłacone cło. Towar został dostarczony bezpośrednio do klienta w Niemczech i nie trafił do Polski. Jak powinniśmy opodatkować VAT taką transakcję?

REKLAMA

ODPOWIEDŹ

Przedstawiona przez Państwa transakcja nie podlega w ogóle opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski. Powinniście Państwo opodatkować ją jako sprzedaż na terytorium Niemiec.

UZASADNIENIE

W opisanym przez Państwa przypadku mamy do czynienia z dwoma następującymi po sobie dostawami. Pierwsza dostawa to nabycie przez Państwa towaru od kontrahenta z Chin i jego odebranie na terytorium Niemiec, w Hamburgu. Państwo, jako nabywca rozpoznajecie import na terytorium Niemiec. Jak rozumiem, działający w Państwa imieniu przedstawiciel podatkowy odbiera otrzymany towar i organizuje jego transport do ostatecznego nabywcy, również na terytorium Niemiec. W tym momencie dochodzi do drugiej transakcji, czyli sprzedaży towaru przez Państwa firmę niemieckiemu odbiorcy. Cała transakcja odbywa się na terytorium Niemiec i powinna być traktowana jako niemiecka dostawa krajowa, podlegająca niemieckim przepisom podatkowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konieczność opodatkowania VAT w Polsce takiej transakcji można wykluczyć, analizując następujące przepisy:

Zgodnie z art. 5 polskiej ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2) eksport towarów;

3) import towarów;

4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

REKLAMA

Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub osobę trzecią, miejscem dostawy towarów jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy. W związku z tym, że w opisywanej przez Państwa sytuacji, w przypadku dostawy dokonywanej między Państwem a ostatecznym odbiorcą towary w momencie rozpoczęcia wysyłki znajdują się w porcie w Hamburgu, dostawa, zgodnie z powyższym przepisem, ma miejsce na terytorium Niemiec, a więc nie podlega opodatkowaniu jako odpłatna dostawa na terytorium kraju ani jako wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, ani jako eksport towarów.

Omawiana transakcja z pewnością nie stanowi też wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju, gdyż zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o VAT przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu. W związku z tym, że w opisanej transakcji nie dochodzi do przemieszczenia towarów pomiędzy dwoma różnymi krajami Wspólnoty Europejskiej, transakcja ta nie spełnia definicji nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. Skoro w przedstawionej sytuacji towary nigdy nie trafiają na terytorium Polski, omawiana transakcja nie stanowi również importu towarów w rozumieniu polskiej ustawy o VAT.

W związku z tym, że wykluczone zostały wszystkie przypadki, w których dostawa towarów mogłaby podlegać opodatkowaniu VAT na terytorium Polski, należy uznać, że opisywana przez Państwa transakcja takiemu opodatkowaniu nie podlega.

Ewa Konarska

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA