REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak amortyzować środki trwałe używane sezonowo

Grzegorz Ziółkowski
Prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, specjalizuje się w podatkach dochodowych, zarówno od osób fizycznych, jak i podmiotów prawnych. Autor licznych publikacji.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wiosna to czas podejmowania „uśpionej” w trakcie zimy działalności sezonowej, związanej z okresem wiosna – lato. W tym momencie warto przypomnieć zasady amortyzacji środków trwałych używanych sezonowo. Przepisy podatkowe (updof, updop) przewidują bowiem dla nich szczególne zasady amortyzacji.

Odpisów amortyzacyjnych od używanych sezonowo środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych należy dokonywać tylko w okresie ich wykorzystywania. Wysokość odpisu miesięcznego można ustalić w dwojaki sposób, tj. przez podzielenie rocznej kwoty odpisów amortyzacyjnych:

REKLAMA

• przez liczbę miesięcy w sezonie albo

• przez 12 miesięcy w roku

- art. 22h ust. 1 pkt 3 updof, art. 16h ust. 1 pkt 3 updop.

W wyroku z 20 marca 1996 r. (sygn. akt SA/Wr 1546/95) NSA wskazał, że za działalność sezonową należy uznać taką działalność gospodarczą, której wyniki są zależne od warunków atmosferycznych czy też innych, odznaczających się określoną regularnością, związanych z prawami przyrody.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższe przepisy nie mają więc zastosowania w przypadku środków trwałych używanych sezonowo z innych powodów niż warunki atmosferyczne panujące w danym sezonie.

PRZYKŁAD

REKLAMA

Pan Jan Nowak prowadzi działalność w zakresie usług transportowych. W styczniu 2010 r. kupił dwie naczepy - chłodnie do przewozu łatwo psujących się artykułów spożywczych. Pan Nowak kupił chłodnie pod kątem podpisanego kontraktu na transport owoców, który ma się odbywać w okresie letnim. Nie powinien jednak amortyzować kupionych naczep w sposób przewidziany dla środków trwałych używanych sezonowo. Transport artykułów spożywczych nie jest działalnością sezonową, ponieważ może być świadczony przez cały rok.

Bez względu na sposób obliczenia wysokości miesięcznego odpisu dla sezonowego środka trwałego odpisy te należy zaliczyć do kosztów tylko w okresie używania środka. Stanowisko takie potwierdzają organy podatkowe, m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 23 listopada 2007 r. (nr ITPB1/415-175/07/PS).

PRZYKŁAD

Spółka prowadzi sieć ośrodków wczasowych nad morzem. Do tych ośrodków kupiła skutery wodne (rodzaj 778 KŚT - Inny tabor pływający) o wartości początkowej 12 000 zł każdy. Skutery wodne są środkami trwałymi używanymi sezonowo przez spółkę w okresie od 1 maja do 30 września (5 miesięcy). Roczny odpis amortyzacyjny wynosi dla skutera wodnego 840 zł (12 000 zł x 7% - stawka z Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych). Ten roczny odpis jest podstawą do wyliczenia odpisów faktycznie zaliczanych w danym roku do kosztów. Odpisy amortyzacyjne zaliczone w danym roku do kosztów spółka może bowiem wyliczyć na dwa sposoby:

1. Roczną wartość amortyzacji podzielić przez 12 miesięcy, wtedy odpis miesięczny wyniesie 70 zł (840 zł / 12 miesięcy). Do kosztów spółka zaliczy w danym roku odpisy w wysokości 350 zł (70 zł x 5 miesięcy).

2. Roczną wartość amortyzacji podzielić przez liczbę miesięcy w sezonie, wtedy odpis miesięczny wyniesie 168 zł (840 zł / / 5 miesięcy). Do kosztów spółka zaliczy w danym roku odpisy w wysokości 840 zł (168 zł x 5). Druga metoda pozwala na szybszą amortyzację środka trwałego.

W obu przypadkach odpisy będą dokonywane i zaliczane przez spółkę do kosztów w okresie maj - wrzesień.

• art. 22h ust. 1 pkt 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146

• art. 16h ust. 1 pkt 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 215, poz. 1664

Grzegorz Ziółkowski

doradca podatkowy

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA