REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy na fakturze zaliczkowej należy podać nazwę towaru lub usługi

Anna Potocka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy na fakturze zaliczkowej musi być podana nazwa towaru? Czy wystarczy, jeśli jest podane: „zaliczka do umowy nr ..... z dnia .....”?

rada

REKLAMA

Podanie na fakturze zaliczkowej nazwy towaru lub usługi jest obligatoryjne. Wskazanie w niej wyłącznie numeru umowy zawartej z nabywcą należy uznać za niewystarczające i błędne.

uzasadnienie

Otrzymanie przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi części lub całości należności, w szczególności: przedpłaty, zaliczki, zadatku, raty, skutkuje koniecznością wystawienia, nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy, faktury (tzw. faktury zaliczkowej). Zasada ta dotyczy również każdej kolejnej zaliczki związanej z tą samą dostawą.

Zasady wystawiania faktur zaliczkowych są zawarte w § 10 rozporządzenia w sprawie faktur. Ustawodawca określa, że należy wykazać w niej co najmniej:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

• numer identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy;

• datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT” lub „FAKTURA VAT-MP”, kwotę otrzymanej części lub całości należności brutto, a jeśli jest to kolejna faktura zaliczkowa dotycząca tej samej transakcji - również daty i numery poprzednich faktur oraz sumę kwot pobranych wcześniej części należności brutto;

• stawkę podatku;

• kwotę podatku, wyliczoną według wzoru:

gdzie:

KP - oznacza kwotę podatku,

ZB - oznacza kwotę pobranej części lub całości należności brutto,

SP - oznacza stawkę podatku;

• dane dotyczące zamówienia lub umowy, a w szczególności: nazwę towaru lub usługi, cenę netto, ilość zamówionych towarów, wartość zamówionych towarów lub usług netto, stawki podatku, kwoty podatku oraz wartość brutto zamówienia lub umowy;

• datę otrzymania części lub całości należności (przedpłaty, zaliczki, zadatku, raty), jeśli nie pokrywa się ona z datą wystawienia faktury.

Jeżeli otrzymana zaliczka obejmuje całą cenę brutto towaru lub usługi, po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi nie wystawia się faktury końcowej. W przeciwnym wypadku sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi wystawia fakturę końcową na zasadach określonych w § 5 i 7-9 rozporządzenia, z tym że sumę wartości towarów (usług) pomniejsza się o wartość otrzymanych części należności, a kwotę podatku pomniejsza się o sumę kwot podatku wykazanego w fakturach dokumentujących pobranie części należności. Taka faktura powinna zawierać również numery faktur wystawionych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.

Ponadto powinna ona zawierać:

• miarę i ilość towaru lub zakres usług oraz

• cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto), o czym stanowi przepis § 10 ust. 7 rozporządzenia.

Do faktur zaliczkowych należy stosować standardowe zasady dotyczące możliwości nieumieszczania na fakturze NIP nabywcy oraz fakturowania ich w powiązaniu z ewidencjonowaniem na kasie rejestrującej.

Dlatego do faktur zaliczkowych należy stosować zasady dotyczące wystawiania faktur potwierdzających sprzedaż (faktur zwykłych), a ponadto należy wykazać w nich również dodatkowe informacje wymagane dla faktur zaliczkowych. Firma powinna zatem określić na fakturze nazwę towaru lub usługi, której dotyczy otrzymana zaliczka, jej cenę jednostkową, wartość netto zaliczki, stawkę opodatkowania VAT oraz kwotę brutto zaliczkowanego towaru lub usługi, a ponadto ilość zamówionych towarów, wartość netto zamówionych towarów lub usług, stawkę VAT, kwotę podatku, wartość brutto zamówienia lub umowy.

Nie będzie zatem wystarczające i poprawne określenie w niej przez firmę wyłącznie informacji o zawartej umowie (np. jej numeru i daty zawarcia).

 

Jak wyliczyć kwotę należnego VAT i wystawić fakturę

Podstawą opodatkowania jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego VAT. Obrotem jest także kwota otrzymanych zaliczek, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku (art. 29 ust. 2 ustawy o VAT).

Oznacza to, że otrzymana kwota zaliczki stanowi wartość brutto, tj. zawiera w sobie kwotę VAT należnego. Kwotę podatku należnego (oraz podstawę opodatkowania) należy wyliczyć tzw. metodą w stu.

PRZYKŁAD

Firma dokonuje sprzedaży opodatkowanej stawką 22%. Przed dostawą towaru otrzymała ona zaliczkę stanowiącą 20% wartości zamówionej dostawy, w wysokości 15 000 zł. Wyliczenie kwoty VAT należnego oraz podstawy opodatkowania (wartości zaliczki netto) będzie następujące:

kwota należnego VAT: (15 000 x 22) : : 122 = 2704,92 zł,

podstawa opodatkowania (wartość zaliczki netto): 15 000 - 2704,92 = 12 295,08 zł.

Podobnie należy postąpić, gdy kwota zaliczki będzie dotyczyć towarów lub usług opodatkowanych różnymi stawkami VAT. Przepisy nie wskazują, w jaki sposób trzeba dokonać podziału otrzymanej kwoty na poszczególne stawki opodatkowania. W takiej sytuacji należy przeanalizować treść zawartej umowy, z której powinno wynikać, jaki procent wartości dostawy stanowi otrzymana kwota zaliczki. W sytuacji gdy zawarta umowa nie określa procentowej wartości zaliczki, trzeba ją ustalić (rachunkowo) w odniesieniu do poszczególnych rodzajów towarów (usług).

PRZYKŁAD

Firma sprzedaje materiały budowlane oraz świadczy usługi remontowe. Ostatnio zawarła umowę o położenie terakoty w budynku mieszkalnym. W umowie określono wartość usługi na 40 000 zł (7% VAT), a terakoty na 60 000 zł (22% VAT). Będą one rozliczane odrębnie. W umowie określono wartość zaliczki na kwotę 20 000 zł. W sierpniu zleceniodawca przekazał zaliczkę. Kwotę zaliczki należy odnieść do obu pozycji zamówienia. Procentowy udział zaliczki w łącznej wartości zamówienia stanowi:

20 000 x 100 : 100 000 = 20%

Oznacza to, że zaliczka odnosi się do sprzedaży opodatkowanej 7% VAT w kwocie: 40 000 zł x 20% = 8000 zł, oraz do sprzedaż opodatkowanej 22% VAT - 12 000 zł.

Wyliczenie podatku i podstawy opodatkowania od zaliczki będzie następujące:

wartość usługi opodatkowanej 7% VAT netto: (8000 x 100) : 107 = 7476,64 zł, należny VAT - 523,36 zł,

wartość terakoty opodatkowanej 22% VAT: (12 000 x 100) : 122 = 9836,07 zł, należny VAT - 2163,93 zł.

Razem: 7476,64 zł + 523,36 zł + 9836,07 zł + 2163,93 zł = 20 000 zł

Fakturę zaliczkową firma powinna wystawić w następujący sposób:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

• art. 29 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U z 2009 r. Nr 3, poz. 11

• § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 212, poz. 1337

Anna Potocka

ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA