REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie podatkowe otrzymanych dotacji

Bogdan Świąder
Bogdan Świąder
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Otrzymane dotacje stanowią przychód podatnika, ale jednocześnie wydatki pokryte z nich zalicza się do kosztów. Tylko dotacje związane z zakupem środków trwałych nie wpływają na przychody i koszty.

Przychodem z działalności gospodarczej są między innymi dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów oraz jako zwrot wydatków.

REKLAMA

Wyłączenie z przychodu

Od tak sformułowanej zasady przepisy o PIT przewidują jeden wyjątek. Przychody z działalności gospodarczej nie wystąpią, gdy dotacje są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Oznacza to, że kwota otrzymanej dotacji przeznaczonej na inwestycje, np. zakup maszyn, nie będzie stanowiła przychodów z działalności gospodarczej, czyli nie będzie opodatkowana podatkiem dochodowym.

Natomiast kwota dofinansowania przeznaczonego na zakup wyposażenia i innych przedmiotów, niebędących środkami trwałymi, stanowi przychód z tej działalności.

Zaliczenie w koszty

REKLAMA

Ustawa o PIT stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wynika z tego, że nie stanowią kosztów uzyskania przychodów wydatki na nabycie środków trwałych. Ponadto nie są kosztem uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od tej części wartości początkowej środków trwałych, która została pokryta otrzymaną dotacją. W przypadku natomiast zakupu składników majątku niebędących środkami trwałymi brak jest wyłączeń z kosztów. W związku z tym wydatki na wyposażenie oraz inne rzeczy wykorzystywane w prowadzonej działalności gospodarczej, a sfinansowane dotacją, stanowią koszty uzyskania przychodów. Oczywiście trzeba pamiętać, że między poniesieniem tych wydatków a prowadzoną działalnością musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewidują też, że do przychodów z działalności gospodarczej nie zalicza się zwróconych innych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów. Wynika z tego, że kwota, którą zrefundowano zakup środków trwałych, nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej, gdyż wydatki poniesione na zakup nie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

PRZYKŁAD: ROZLICZENIE KOSZTÓW

Podatnik otrzymał dotację w ramach sektorowego programu operacyjnego wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Refundacja obejmuje 50 proc. kosztów zakupionej maszyny, która była amortyzowana metodą liniową. Od czasu otrzymania dotacji kwotę odpisów amortyzacyjnych niestanowiących kosztów uzyskania przychodów należy ustalić w takiej proporcji, w jakiej pozostaje kwota otrzymanej na maszynę dopłaty do wartości początkowej tego środka trwałego. Nie należy zmieniać wartości początkowej maszyny ani stawki amortyzacyjnej. W miesiącu otrzymania dotacji koryguje się koszty o 50 proc. dokonanych odpisów amortyzacyjnych.

BOGDAN ŚWIĄDER

bogdan.swiader@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA