| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Podatki > Obowiązki podatkowe przedsiębiorców podejmujących pracę sezonową

Obowiązki podatkowe przedsiębiorców podejmujących pracę sezonową

Podatnicy, którzy prowadzą działalność gospodarczą tylko sezonowo, mają takie same obowiązki, jak przedsiębiorcy działający przez cały rok. Konieczne jest więc zarejestrowanie firmy, ewidencjonowanie obrotów i odprowadzanie należnych fiskusowi podatków.


Działalność sezonowa pod względem podatkowym niczym się nie różni od działalności gospodarczej prowadzonej przez cały rok. Przedsiębiorców tych obowiązują te same przepisy. W konsekwencji przykładowo firma wakacyjna musi zostać zarejestrowana, podatnik musi prowadzić odpowiednią ewidencję, np. podatkową księgę przychodów i rozchodów, a także odprowadzać należne podatki. W prowadzonej księdze muszą natomiast wykazywać poprawnie uzyskane przychody, poniesione koszty i podstawę opodatkowania.

PRZYKŁAD: ROZLICZANIE KOSZTÓW PODATKOWYCH

Podatnik chce zorganizować cykl tygodniowych szkoleń dotyczących najnowszych technologii stosowanych w produktach firmy. Szkolenia odbywać się będą poza granicami Polski. Czy wszystkie koszty związane z organizacją tych szkoleń będą dla podatnika kosztem uzyskania przychodu?

Kwalifikując poniesione wydatki do kosztów uzyskania przychodów, podatnik powinien kierować się podstawową zasadą związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym kosztem a możliwością osiągnięcia przychodu, bowiem to na podatniku spoczywa ciężar udowodnienia tego faktu. Ustawodawca wiąże koszty uzyskania przychodów z celem ich poniesienia, jakim jest osiągnięcie przychodu. Przyjąć należy, że kosztami uzyskania przychodu są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów. Uznanie danego wydatku za koszt jest możliwe tylko wtedy, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika ponad wszelką wątpliwość, że jest to wydatek celowy i racjonalnie uzasadniony. Zatem podatnik zobowiązany jest wykazać nie tylko fakt poniesienia danego wydatku, ale także jego celowość i racjonalność. W konsekwencji wydatki, jakie spółka poniesie na organizację szkoleń (konferencji) poza granicami kraju, mogą w całości stanowić koszty uzyskania przychodów, ponieważ przepisy prawa podatkowego nie wytyczają w tym względzie żadnych limitów i ograniczeń.

Jeśli podatnik nie dopełni tych obowiązków, może zostać ukarany. Organy podatkowe w okresie letnim i zimowym swoje czynności kontrolne skupiają w dużej mierze właśnie na przedsiębiorcach sezonowych. Główne ich uchybienia to brak kas fiskalnych i ewidencji.

Założenie firmy sezonowej należy zacząć od jej rejestracji. My dziś skupimy się na obowiązkach podatkowych związanych z prowadzonym biznesem. Przedsiębiorca musi m.in. wystąpić do urzędu skarbowego z wnioskiem o nadanie numeru identyfikacji podatkowej.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Maciej Góral

Adwokat kościelny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »