| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Zarządzanie zespołem > Poznaj swój social graph i zacznij z niego korzystać

Poznaj swój social graph i zacznij z niego korzystać

IESE Business School zachęcaja do próby stworzenia wizualizacji sieci Twoich osobistych i firmowych kontaktów – social graph.

Wizualizacja Twojej sieci kontaktów


Najprostszym sposobem jest przedstawienie poszczególnych osób – kontaktów – jako okręgów, a relację, która Was łączy, linią. Aby zobrazować jej jakość, możesz np. używać tym grubszej linii, im częściej się z daną osobą kontaktujesz (lub im Wasza relacja jest silniejsza).

Najpierw jednak stwórz listę nazwisk, z którymi najczęściej rozmawiasz albo masz silną relację.

Powinieneś się także zastanowić nad osobami, które pomagają Ci osiągać Twoje cele. Nie chodzi tylko o takie z formalną władzą, autorytetem, ale także np. o liderów opinii, których wskazówki są dla Ciebie istotne.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zapisz się na nasz Newsletter!



Zinterpretuj swoją sieć połączeń


Kiedy już narysujesz swój social graph, autorzy rekomendują, żebyś zanalizował następujące jego cechy:

Rozmiar. To liczba kontaktów, które posiadasz. W tym przypadku „więcej” nie oznacza „lepiej”, ponieważ bardzo trudno utrzymać efektywne i znaczące połączenia z setkami osób.

Rozciągłość. Czy Twoje połączenia pomagają Ci w dotarciu do różnych działów twojej firmy, czy są skoncentrowane tylko na jednej przestrzeni? Czy masz dostęp do wszystkich przestrzeni organizacji, których potrzebujesz, żeby dobrze wykonać swoją pracę? Co jest najlepszym sposobem, aby do nich dotrzeć?

Różnorodność. Czy masz kontakt z osobami z różnych działów Twojej firmy, choćby takich jak marketing, finanse? Posiadanie zróżnicowanej sieci kontaktów pozwala na dostęp do różnych przestrzeni wiedzy i zasobów. Z kolei minusem posiadania nad wyraz zróżnicowanej sieci jest czas potrzebny na utrzymywanie tych relacji.

Wyznacz swój cel i nie marnuj więcej czasu



Gęstość. Gęsta sieć kontaktów jest blisko związana z więzami. Podczas gdy to pozwala na mniejszy dostęp do różnych informacji i wiedzy, dostarcza solidną bazę do współpracy, która może pomóc i wesprzeć Ciebie w czasie, gdy będziesz tego potrzebować.

Podziały i grupy. Większość sieci kontaktów jest podzielona na pewnego rodzaju podzespoły. Często jest tak, że nawet jeśli poszczególne grupy są wewnętrznie spójne, to zewnętrznie są rozłączone, przez co komunikacja i współpraca między oddziałami jest utrudniona.

Agenci. To jednostki w Twojej firmie, które łączą przestrzenie w innym wypadku niepołączone. Stanie się jednym z tych pośredników jest rodzajem informacyjnej przewagi i władzy.



Wykorzystanie Twojej pozycji


Jakie są jeszcze korzyści ze stworzenia osobistego social graph? Może on pomóc w wizualizacji Twojej pozycji w firmie. Zobaczysz, czy jest ona spójna z Twoimi krótko-, średnio- i długoterminowymi celami.

Poza tym możesz odkryć ścieżki wiodące do ważnej osoby, których wcześniej nie byłeś w stanie przejść. A może okaże się, że sam jesteś takim pośrednikiem łączącym przestrzenie firmy, które inaczej pozostałyby niepołączone?

Jak stereotypy wpływają na relacje w pracy?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Bridgestone

To czołowy światowy producent opon do samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, motocykli, maszyn rolniczych, samolotów oraz maszyn do robót ziemnych, a także dostawca rozwiązań w zakresie bieżnikowania Bandag dla samochodów ciężarowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »