| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Podatki > Czy obiad z kontrahentem można wrzucić w koszty?

Czy obiad z kontrahentem można wrzucić w koszty?

Od kilku lat trwa spór czy obiad z kontrahentem można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie z przepisami do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów - w tym alkoholowych. Czy obiad z kontrahentem można wrzucić w koszty?

Koszty reprezentacji

Ustawodawca nie wprowadzając legalnej definicji pojęcia „reprezentacja” nałożył obowiązek ustalenia czy w konkretnej sytuacji mamy do czynienia z reprezentacją na organy podatkowe oraz sądy administracyjne. Taki stan rzeczy doprowadził do rozbieżności w orzecznictwie sądów administracyjnych w zakresie wydatków poniesionych na posiłki dla kontrahentów – czy mieszczą się w pojęciu „reprezentacja” czy też nie, co przekłada się na możliwość wliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów. Niestety większość sądów administracyjnych przyjęła niekorzystne rozwiązanie dla podatników uznając, iż koszty zakupów usług gastronomicznych czy napojów bez względu na miejsce ich zakupu należy uznać za koszty reprezentacji nie wchodzące w skład kosztów uzyskania przychodów.

Rzeczą oczywistą jest, iż pojawiały się również wyroki korzystne dla podatników, takie jak wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 4 kwietnia 2012 roku, w którym to orzeczeniu sąd stanął na stanowisku, iż w przypadku, gdy impreza jest elementem strategii marketingowej dotyczącej danego produktu, jej organizacja, a w tym zakup usług gastronomicznych i alkoholu, nie jest związana z reprezentacją, lecz z reklamą, którą można w całości zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów pod warunkiem spełnienia przesłanek określonych w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Przełom

Dnia 17 czerwca 2013 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie 7 sędziów wydał wyrok, iż tylko te wydatki na zakup usług gastronomicznych, których jedynym (głównym) celem jest tworzenie lub poprawa wizerunku firmy na zewnątrz podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów. Wydając powyższy wyrok Naczelny Sąd Administracyjny stanął jednocześnie na stanowisku, iż wydatki poniesione na zakup

usług gastronomicznych na spotkania z kontrahentami można uznać za koszty uzyskania przychodów.

Jak rozliczać wydatki na reprezentację i reklamę?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Tax-Net Jacek Adamczak

Kancelaria Podatkowa - Biuro Rachunkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »