REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Nieodpłatne przekazanie - opodatkowanie

Krzysztof Pysz
Doradca podatkowy nr 11335
PBAP
Nieodpłatne przekazanie - opodatkowanie
Nieodpłatne przekazanie - opodatkowanie

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z nowym brzmieniem art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT świadczenie usług jest opodatkowane zawsze wtedy, gdy nie istnieje związek tego świadczenia z działalnością gospodarczą. Opodatkowanie nieodpłatnie przekazywanych usług powstaje niezależnie od prawa do odliczenia z tytułu nabycia przekazywanej usługi. Tym samym z opodatkowaniem mamy również do czynienia, jeśli nabędziemy usługę, od której nie mieliśmy prawa odliczać podatku (np. usługa zwolniona, usługa świadczona przez podatnika zwolnionego, usługa nabyta od niepodatnika), a następnie przekażemy ją nieodpłatnie i bez związku z naszą działalnością gospodarczą innej osobie.

Nieodpłatne przekazanie nie zawsze opodatkowane

REKLAMA

Rodzi się zatem pytanie, czy podmiot, który w normalnych stosunkach gospodarczych ma status podatnika, zaś określone usługi nabywa z przeznaczeniem innym niż działalność gospodarcza, również powinien opodatkować nieodpłatne świadczenie? Jeśli zaś odpowiedź na tak postawione pytanie jest pozytywna, to czy taki podatnik będzie miał prawo do odliczenia z tytułu nabycia usług nieodpłatnie przekazywanych

REKLAMA

Odpowiedź na powyższe pytania powinna być analizowana w kontekście zasad ogólnych podatku od wartości dodanej, w szczególności zaś zasady efektywnego opodatkowania konsumpcji. Oznacza ona, iż podatkiem powinien być obciążony obrót (wartość dodana) dokonany łącznie na wszystkich etapach, ale dopiero w momencie przeznaczenia do konsumpcji. Jednakże z drugiej strony zasada ta oznacza, iż konsumpcja może podlegać opodatkowaniu wyłącznie w zakresie wartości dodanej. Innymi słowy, nie można dopuścić wielokrotnego opodatkowania konsumpcji. Na tę drugą zasadę wskazywał wielokrotnie ETS, m.in. w orzeczeniach C-50/88 Heinz Kuhne, C-322/99 H.G. Fisher, C-323/99 K. Brandenstein, czy w końcu C-193/91 G. Mohsche.

Polecamy: Co się zmieniło w VAT od 1 lipca 2011 r.?

REKLAMA

Od 1 kwietnia 2011 r. obowiązuje nowe brzmienie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, nawiązujące bezpośrednio do treści art. 26 dyrektywy 2006/112/WE: Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. 

W powołanym przepisie najistotniejsze jest to czego w nim nie zapisano. Mianowicie ustawodawca świadomie zrezygnował z tego, aby warunkiem opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług było przysługiwanie prawa do odliczenia. Oznacza to, iż każde nieodpłatne świadczenie usług, dokonane przez podatnika, wiąże się z koniecznością jego opodatkowania, nawet wtedy, gdy podatnik przy nabyciu tego świadczenia nie miał prawa do odliczenia VAT. Gdy zatem podatnik nabędzie określoną usługę, od której nie mógł odliczyć podatku naliczonego (np.: nabycie usługi zwolnionej lub nieopodatkowanej), a następnie nieodpłatnie przekaże ją innej osobie, będzie mimo wszystko zobligowany do opodatkowania tego przekazania.
Jednakże transakcje podlegające opodatkowaniu nie powstają w oderwaniu od statusu osób ich dokonujących. Regułą jest, iż czynności odpłatne, a także zrównane z nimi czynności nieodpłatne, aby wiązały się z opodatkowaniem, muszą być dokonywane przez osobę działającą w charakterze podatnika. Jeśli dany podmiot włącza określony składnik (usługę, towar) do aktywów swojego przedsiębiorstwa, a następnie nieodpłatnie udostępnia go innym osobom, to należy uznać, iż występuje on w roli podatnika, zarówno jako nabywca , jak i świadczący usługi za pomocą tego składnika. Przy czym, podmiot ten ma prawo zdecydować w momencie zakupów, czy włączy określony składnik do aktywów swego przedsiębiorstwa. Powyższe tezy zostały potwierdzone w orzecznictwie ETS w sprawie C-415/98 L. Baksci oraz w sprawie C-291/92 Armbrecht.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Załóżmy więc, iż podatnik nabywa usługę z tytułu której zbywca naliczył VAT. W momencie nabycia ma prawo zdecydować, czy tą usługę zaliczy do swoich aktywów, czy nie. Gdy w tym momencie uznaje, iż dana usługa w całości będzie przekazana nieodpłatnie innym osobom, nie występuje on w charakterze podatnika. Innymi słowy, te dwie transakcje – nabycie i przekazanie usługi – znajdują się poza sferą jego działalności gospodarczej. Są przez podatnika wyłączone z zasobu aktywów służących celom działalności gospodarczej. Nie mogą więc stanowić „przedmiotu zainteresowania” podatku od towarów i usług. Skoro tak, podatnik nie ma prawa do odliczenia z tytułu zakupu tych usług, ale również nie jest opodatkowany z tytułu nieodpłatnego świadczenia. Proszę zważyć, iż w tej sytuacji konsumpcja jest obciążona podatkiem już na etapie nabycia usług przez podatnika, a nie dopiero w momencie przekazania usługi jej beneficjentowi.

Doskonałym przykładem dla powyższej analizy może być nabycie usług wstępu do kina przez podmiot prowadzący działalność produkcyjną, gdzie beneficjentami są pracownicy tej firmy. Z tytułu nabycia przedmiotowych usług nie przysługuje podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT, ponieważ od samego początku przyjęto założenie, że nabyte usługi będą służyć celom osobistym pracowników oraz nie będą związane z jego działalnością gospodarczą. Nieodpłatne świadczenie tych usług (przekazanie biletów pracownikom) będzie natomiast neutralne podatkowo. Podatnik nie będzie z tego tytułu obowiązany wystawić faktury wewnętrznej, bowiem przekazanie tych usług leży poza sferą czynności objętych podatkiem od towarów i usług.

Jednak w praktyce podatnik na moment nabycia często nie podjął jeszcze decyzji o wyłączeniu nabywanych usług z zakresu aktywów swojego przedsiębiorstwa. Decyzja w sprawie wyłączenia i nieodpłatnego przekazania na cele nie związane z działalnością gospodarczą następuje dopiero w toku działalności gospodarczej. Dla przykładu w sytuacji nabycia usług wstępu na seanse filmowe, które mają być z założenia związane z działalnością gospodarczą (np. rozdawane potencjalnym kontrahentom) podatnikowi przysługuje odliczenie. Gdy zaś w pewnym momencie część biletów przekaże nieodpłatnie swoim pracownikom, będzie zmuszony opodatkować tą część. W tej sytuacji działa on bowiem w charakterze podatnika VAT, który obciążą usługę podatkiem na etapie konsumpcji.

Podsumowując, podatkowe skutki czynności opisanych w stanie faktycznym zależą od decyzji podatnika co do przeznaczenia danego zakupu już w momencie jego dokonywania. Jeżeli z okoliczności wynika, iż nabyte usługi będą w całości przeznaczone do celów innych niż działalność gospodarcza (osobistych pracownika), istnieją podstawy by twierdzić, iż nie powstaje wtedy prawo do odliczenia oraz podatnik nie musi opodatkowywać nieodpłatnego świadczenia, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Takie postępowanie nie jest – w mojej ocenie – wykluczone nowym brzmieniem art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT.

Polecamy: Czy sprzedaż własnej wierzytelności jest opodatkowana VAT?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA