| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Podatki > Czy przychód z zawieszonej działalności należy rozliczyć?

Czy przychód z zawieszonej działalności należy rozliczyć?

Zgodnie z ustawą z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca, który nie zatrudnia pracowników może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 1 miesiąca do 24 miesięcy. W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej nie może on wykonywać działalności gospodarczej ani osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Przedsiębiorca nie ma wtedy obowiązku składania do Urzędu Skarbowego deklaracji dla podatku od towarów i usług (deklaracja VAT-7 lub VAT-7K) za okresy rozliczeniowe, których zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej dotyczy. Trzeba jednak podkreślić, że zwolnienie z przedmiotowego obowiązku nie dotyczy okresów rozliczeniowych, za które podatnik jest obowiązany do rozliczenia podatku z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu oraz za które jest obowiązany dokonać korekty podatku naliczonego.

W szczególności, do dokonania takiego rozliczenia przedsiębiorca będzie obowiązany w przypadku sprzedaży własnych środków trwałych i wyposażenia. Należy bowiem zaznaczyć, że zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej, w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca zachowuje prawo do m.in. zbywania w tym okresie własnych środków trwałych i wyposażenia. W analizowanej sytuacji przedsiębiorca będzie zatem obowiązany opodatkować przedmiotową sprzedaż na ogólnych zasadach i złożyć w określonym ustawowo terminie odpowiednią deklarację VAT za okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu wspomnianej sprzedaży.

W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca nie ma obowiązku uiszczania zaliczek na podatek dochodowy. Natomiast jest on nadal obowiązany do złożenia zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych za dany rok podatkowy (deklaracja CIT-8). 

Polecamy: Kradzież leasingowanego samochodu - co dalej?

Co więcej, w przypadku wspomnianej wyżej sprzedaży własnych środków trwałych lub wyposażenia, skutkującej powstaniem po stronie przedsiębiorcy dochodu podatkowego z tego tytułu, oprócz konieczności złożenia zeznania podatkowego przedsiębiorca będzie także obowiązany zapłacić podatek dochodowy.

Deklarację o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) należy złożyć do właściwego Urzędu Skarbowego w terminie do końca trzeciego miesiąca następnego roku.

Warto podkreślić, że brak złożenia przedmiotowej deklaracji w przewidzianym ustawowo terminie wiąże się dla przedsiębiorcy z takimi samymi konsekwencjami, jak brak jej złożenia w sytuacji, w której wykonywanie działalności gospodarczej nie zostało zawieszone.

Polecamy: serwis Leasing

Podstawa prawna:

- 14a ust. 1, ust. 3 i ust. 4 pkt 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jednolity: Dz. U. 2010 r. Nr 220 poz. 1447)

- art. 99 ust. 7a i ust. 7b pkt 5) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 r. Nr 54 poz. 535)

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Mateusz Baszczyński

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »