| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Podatki > Czy przychód z zawieszonej działalności należy rozliczyć?

Czy przychód z zawieszonej działalności należy rozliczyć?

Zgodnie z ustawą z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca, który nie zatrudnia pracowników może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 1 miesiąca do 24 miesięcy. W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej nie może on wykonywać działalności gospodarczej ani osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Przedsiębiorca nie ma wtedy obowiązku składania do Urzędu Skarbowego deklaracji dla podatku od towarów i usług (deklaracja VAT-7 lub VAT-7K) za okresy rozliczeniowe, których zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej dotyczy. Trzeba jednak podkreślić, że zwolnienie z przedmiotowego obowiązku nie dotyczy okresów rozliczeniowych, za które podatnik jest obowiązany do rozliczenia podatku z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu oraz za które jest obowiązany dokonać korekty podatku naliczonego.

W szczególności, do dokonania takiego rozliczenia przedsiębiorca będzie obowiązany w przypadku sprzedaży własnych środków trwałych i wyposażenia. Należy bowiem zaznaczyć, że zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej, w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca zachowuje prawo do m.in. zbywania w tym okresie własnych środków trwałych i wyposażenia. W analizowanej sytuacji przedsiębiorca będzie zatem obowiązany opodatkować przedmiotową sprzedaż na ogólnych zasadach i złożyć w określonym ustawowo terminie odpowiednią deklarację VAT za okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu wspomnianej sprzedaży.

W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca nie ma obowiązku uiszczania zaliczek na podatek dochodowy. Natomiast jest on nadal obowiązany do złożenia zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych za dany rok podatkowy (deklaracja CIT-8). 

Polecamy: Kradzież leasingowanego samochodu - co dalej?

Co więcej, w przypadku wspomnianej wyżej sprzedaży własnych środków trwałych lub wyposażenia, skutkującej powstaniem po stronie przedsiębiorcy dochodu podatkowego z tego tytułu, oprócz konieczności złożenia zeznania podatkowego przedsiębiorca będzie także obowiązany zapłacić podatek dochodowy.

Deklarację o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) należy złożyć do właściwego Urzędu Skarbowego w terminie do końca trzeciego miesiąca następnego roku.

Warto podkreślić, że brak złożenia przedmiotowej deklaracji w przewidzianym ustawowo terminie wiąże się dla przedsiębiorcy z takimi samymi konsekwencjami, jak brak jej złożenia w sytuacji, w której wykonywanie działalności gospodarczej nie zostało zawieszone.

Polecamy: serwis Leasing

Podstawa prawna:

- 14a ust. 1, ust. 3 i ust. 4 pkt 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jednolity: Dz. U. 2010 r. Nr 220 poz. 1447)

- art. 99 ust. 7a i ust. 7b pkt 5) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 r. Nr 54 poz. 535)

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Grzegorz Musolf

ekspert z zakresu podatków i ceł

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »