| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Podatki > Co z samochodem wygranym na loterii? - kontrowersje podatkowe

Co z samochodem wygranym na loterii? - kontrowersje podatkowe

Firma ubezpieczeniowa organizowała loterię dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, które współpracują z jej agentami ubezpieczeniowymi. Nagrody wygrane przez te osoby nie są związane z działalnością gospodarczą tych osób. Skoro uzyskana w takiej loterii nagroda nie jest związana z działalnością gospodarczą to jej wartość nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej. A zatem nagroda ta powinna być opodatkowana, zgodnie z przepisem art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, tj. 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Czy aby na pewno?

Powyższe stwierdzenia to zasadnicze tezy wynikająca z ustnego uzasadnienia wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 21 lipca 2010 r. (sygn. III SA/Wa 169/10)

Loteria promocyjna – kontrowersje podatkowe

Spółka prowadząca działalność ubezpieczeniową zamierzała zorganizować loterię promocyjną dla osób fizycznych wykonujących czynności agencyjne w imieniu i na rzecz agentów ubezpieczeniowych, którzy wykonują działalność agencyjną bezpośrednio w jej imieniu i na jej rzecz, na podstawie zawartej umowy agencyjnej i udzielonego pełnomocnictwa. Uczestnikami loterii miały być przede wszystkim osoby fizyczne, które prowadzą działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego i w tym zakresie współpracują z agentami ubezpieczeniowymi spółki. Żadnego z uczestników loterii nie wiąże ze spółką umowa o pracę czy umowa zlecenia.

Zobacz: Podatki

Warunkiem udziału w loterii promocyjnej miało być zawarcie przez osoby współpracujące z agentem ubezpieczeniowym, dowolnej umowy ubezpieczenia znajdującej się w aktualnej ofercie spółki. Każda zawarta umowa stanowić miała jeden los, który weźmie udział w losowaniu nagród. Program loterii miał przewidywać cztery losowania nagród. W każdym z nich nagrodą miał być samochód osobowy. Wątpliwości spółki dotyczyły skutków podatkowych na gruncie PIT w odniesieniu do nagród uzyskanych w loterii. W związku z tym, spółka zwróciła się do organu podatkowego o potwierdzenie, że uzyskane przez uczestników loterii nagrody podlegać będą opodatkowaniu zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, tj. 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Ze stanowiskiem spółki nie zgodził się jednak organ podatkowy.

Zdaniem organu osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, wartość nagrody uzyskanej w ramach loterii promocyjnej powinna zaliczyć do źródła przychodu wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, tj. do pozarolniczej działalności gospodarczej. W ocenie organu analiza przepisów ustawy o PIT prowadzi do wniosku, iż w przypadku gdy nagroda lub wygrana uzyskana przez przedsiębiorcę ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, wówczas nie będą miały zastosowania przepisy art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

Przeczytaj także: Konkursy organizowane przez Internet - problem podatkowy

Podmiot prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą jest zobowiązany doliczyć wartość otrzymanej nagrody uzyskanej w ramach loterii promocyjnej do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej i opodatkować uzyskany z tego tytułu przychód (dochód) wraz z innymi uzyskanymi z pozarolniczej działalności gospodarczej przychodami (dochodami) stosownie do wybranej formy opodatkowania. A zatem na spółce będącej organizatorem loterii promocyjnej nie ciążą obowiązki płatnika.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Szkolenia 24 h

internetowy serwis szkoleń

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »