| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Firma za granicą > Jak złożyć firmowe konto w czeskim banku

Jak złożyć firmowe konto w czeskim banku

Prowadzenie działalności gospodarczej w Czechach wiąże się, co do zasady, z koniecznością założenia firmowego rachunku. Jak wybrać najkorzystniejszą ofertę w czeskim banku? Na co zwracać szczególną uwagę?

Warunki prowadzenia działalności bankowej na terytorium Republiki Czeskiej określa ustawa Nr 21/1992 o bankach. Bankiem centralnym Republiki Czeskiej jest Czeski Bank Narodowy (Česká národní banka, ČNB), którego status reguluje ustawa Nr 6/1993 o Czeskim Banku Narodowym.

Banki w Republice Czeskiej świadczą takie same usługi dla podmiotów krajowych jak i zagranicznych. Ich podstawą są kluczowe produkty bankowe, takie jak:
- wielofunkcyjny rachunek bieżący do obsługi obrotu płatniczego,
- karty płatnicze lub kredytowe,
- kredyty konsumenckie,
- lokaty bankowe,
- produkty ubezpieczeniowe,
- fundusze inwestycyjne itp.

Każdy klient ma prawo wyboru banku. Podstawowymi kryteriami wyboru powinny być: jakość i cena świadczonych usług, przejrzystość produktów, zrozumiałość, a dla obcokrajowców możliwość komunikowania się z pracownikami banku w języku ojczystym albo innym, zrozumiałym dla obydwu stron.

Polecamy: Firma w Czechach - obowiązki związane z podatkiem VAT

W centrum wszelkich usług finansowych oraz komunikacji klienta z bankiem znajduje się rachunek bieżący. Jest on niezbędny do przyjmowania płatności od innych podmiotów, realizowania przelewów na terenie kraju i za granicą, otrzymywania wynagrodzenia od pracodawców, zaciągania i spłacania pożyczek i kredytów itp. Klient ma możliwość założenia rachunku w koronach czeskich lub innej walucie. Aby otworzyć rachunek, każdy klient powinien okazać dokument tożsamości, cudzoziemcy - ważny paszport.

Zawarcia umowy otwarcia rachunku bieżącego można dokonać w każdym banku komercyjnym. Jedynym bankiem nie świadczącym usług tego typu jest Czeski Bank Narodowy, który jako bank centralny pełni inne funkcje. Obcokrajowcy podpisują umowę w języku czeskim.

Niektóre banki mają do dyspozycji tłumaczenia ważniejszych postanowień. Każdy obcokrajowiec ma możliwość zażądania od banku projektu umowy i konsultacji jej warunków z własnym doradcą finansowym.

Podstawowymi elementami umowy o otwarciu rachunku bieżącego są: oznaczenie stron umowy, waluta rachunku, dzień otwarcia i udostępnienia klientowi środków znajdujących się na rachunku, dokładna identyfikacja właściciela konta, numery dokumentów tożsamości, daty ważności i realizacji umowy oraz podpisy obydwu stron.

Polecamy: Jak tymczasowo świadczyć usługi w Czechach

Integralną częścią umowy są również warunki handlowe. Dokument ten jest niezwykle istotny dla klienta, ponieważ reguluje on prawa i obowiązki właściciela rachunku, sposób dysponowania środkami na rachunku, warunki i sposób oprocentowania, ceny usług, terminy składania zleceń płatniczych itp.

W skład dokumentacji dot. rachunku bieżącego prowadzonej przez bank, wchodzi również wzór podpisu. Wzór podpisu powinien jasno identyfikować właściciela rachunku oraz osoby, które właściciel uprawnił do dysponowania tym rachunkiem.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

ratalnie.com

Ratalnie.com to marka należąca do Lloyd Financial. Jest odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku na łatwo dostępne pożyczki gotówkowe opierające się na polskim kapitale.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »