REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak uzyskać zwrot podatku VAT – firma w Republice Czeskiej

Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Pradze
Jak uzyskać zwrot podatku VAT – firma w Republice Czeskiej
Jak uzyskać zwrot podatku VAT – firma w Republice Czeskiej
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli prowadzisz działalność gospodarczą w Czechach posiadając status osoby zagranicznej, to posiadasz prawo uzyskania zwrotu podatku VAT. Co zrobić, aby go otrzymać?

Problematyka zwrotu podatku VAT osobie zarejestrowanej jako płatnik podatku od wartości dodanej, w innym niż Republika Czeska państwie  członkowskim UE, reguluje ustawa Nr 235/2004 o podatku od wartości dodanej.

REKLAMA

Polecamy: serwis Firma za granicą

Zgodnie z § 82 ww. ustawy osoba nie posiadająca siedziby, przedstawicielstwa ani zakładu na terenie Czech, a ubiegająca się o zwrot podatku VAT, zobowiązana jest do złożenia w urzędzie skarbowym właściwym dla miasta Pragi 1 (Finanční úřad pro Prahu 1, Štěpánská 28, 112 33 Praha  następujących dokumentów:

  •  wniosku wypełnionego w języku czeskim (druki dostępne są na stronach czeskiego Ministerstwa Finansów):www.mfcr.cz,
  •  oryginału dokumentów podatkowych lub dokumentów potwierdzających zakup towaru lub usługi wystawionych przez płatnika podatku VAT,
  •  zaświadczenia potwierdzającego, że osoba ubiegająca się o zwrot VAT-u jest podatnikiem podatku VAT w innym niż Republika Czeska kraju członkowskim UE – zaświadczenie nie może być starsze niż 1 rok od daty jego wydania i powinno zawierać:  imię i nazwisko (osoba fizyczna), nazwę firmy (osoba prawna),  przedmiot działalności, adres, siedzibę firmy, NIP ważny na terenie UE,
  •  pisemnego oświadczenia, że w okresie za który podmiot ubiega się o zwrot podatku, spełnione zostały warunki określone w § 82 ustęp 1 ustawy o podatku od wartości dodanej,
  •  kopii wyciągu z rejestru handlowego (dla osoby prawnej),
  •  pisemnego pełnomocnictwa w przypadku, gdy podmiot ustanowił pełnomocnika do reprezentowania jego interesów w sprawie zwrotu podatku VAT,
  •  danych dotyczących konta bankowego – NUMER KONTA/ KOD BANKU; IBAN; kod SWIFT; WALUTA, NAZWA I ADRES BANKU ZA GRANICĄ.

Zgodnie z § 3 ustawy Nr 337/1992 o podatkach i świadczeniach, wszelkie pisma składane w urzędzie skarbowym muszą być w języku czeskim lub słowackim, a załączane dokumenty przetłumaczone urzędowo na jeden z wymienionych wyżej języków.

REKLAMA

Dokumenty dotyczące zakupu towarów lub świadczonych usług powinny zawierać:
- nazwę firmy lub imię i nazwisko płatnika podatku VAT, adres lub siedzibę płatnika lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej,
- NIP płatnika podatku VAT,
- zakres i przedmiot świadczenia podatkowego,
- nr ewidencyjny dokumentu podatkowego,
- termin realizacji świadczenia podatkowego,
- wysokość stawki podatkowej i postawa opodatkowania,
- wartość podatku wyrażoną w CZK,
- cenę brutto produktu/usługi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O zwrot podatku można ubiegać się za okres od 3 do 12 kolejnych miesięcy kalendarzowych lub za okres krótszy niż 3 miesiące, jeśli przypada on na koniec roku kalendarzowego. Podanie o zwrot podatku za rok bieżący należy złożyć najpóźniej do dnia 30 czerwca roku następnego, w przeciwnym razie traci się prawo do zwrotu podatku.

Osoba zarejestrowana jako płatnik podatku VAT w innym kraju członkowskim, mająca prawo do zwrotu podatku, otrzyma zwrot najpóźniej do 6 miesięcy od złożenia podania. Podatek zostanie zwrócony w przypadku, gdy jego wysokość wynosi:
- co najmniej 7000 CZK za okres od 3 do 12 miesięcy lub
- co najmniej 1000 CZK w danym roku kalendarzowym dla okresu krótszego niż 3 miesiące.

Polecamy: Stawki VAT w 2011 roku

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

REKLAMA

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

REKLAMA