| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Finanse i rozwój > Jakie są korzyści przy stosowaniu karty wyników w firmach usługowych?

Jakie są korzyści przy stosowaniu karty wyników w firmach usługowych?

W celu uzyskania optymalnych korzyści karta wyników musi zostać odpowiednio zastosowana. Dla małych przedsiębiorstw rozpoczynających działalność zastosowanie kompletnej karty wyników może nie mieć większego sensu – mogą one jednak wykorzystać tylko te jej elementy, które odpowiadają aktualnym potrzebom firmy. Zastosowanie karty wyników dla usług przez przedsiębiorstwa od średniej do dużej wielkości może przynieść im wymierne korzyści.

Stosowanie karty wyników przyniesie następujące korzyści:

  • zapewni jasno sformułowane cele w zakresie osiąganych wyników na poziomie funkcjonalnym i biznesowym,
  • umożliwi porównanie osiąganych wartości wyników z najlepszymi praktykami,
  • pozwoli na rozpoznanie możliwości usprawnień,
  • umożliwi wykorzystanie predykcyjnego indeksu efektywności firmy usługowej jako wiodącego wskaźnika przyszłych wyników finansowych.

Mimo wielu korzyści stosowanie karty wyników w działalności usługowej może też być problematyczne z uwagi na kulturę działania doraźnego, opór co do wprowadzania zmian czy problemy z utrzymaniem i komunikacją wyników działalności, z podejmowaniem decyzji na podstawie karty wyników oraz z zapewnieniem integralności danych. Innym problemem związanym z wdrożeniem omawianej karty jest wykorzystywanie subiektywnych mierników. W działalności usługowej, w przeciwieństwie do działalności produkcyjnej, ludzie odgrywają znacznie większą rolę niż maszyny, a zatem pomiary odnoszące się do czynnika ludzkiego mają o wiele większe znaczenie. Oczywiście, instytucjonalizacja karty wyników dla usług w firmie wymaga strategicznego zobowiązania się do pomiarów, monitorowania i odpowiedniego dostosowania wyników działalności.

Przeczytaj także: Co należy wiedzieć drukując baner reklamowy

Przedsiębiorstwa z reguły gromadzą zbyt wiele informacji, których nie wykorzystują i nie analizują efektywnie. Z reguły firmy przeprowadzają pomiary, które po pewnym czasie zostają porzucone z uwagi na trudności związane z gromadzeniem właściwych danych. Nieprawidłowe i nieaktualne dane, zbyt duże ich nagromadzenie, niewystarczająca analiza danych i informacji zwrotnych od użytkowników czy błędne wprowadzanie danych – to tylko kilka problemów skutkujących uzyskaniem wątpliwych pomiarów efektywności firmy. Inny czynnik, który musi zostać uwzględniony w procesie wdrażania karty wyników dla usług, to zmienność w metodach gromadzenia danych (zmienność wprowadzana przez każdą osobę może niekorzystnie wpłynąć na jakość danych) lub błędy na etapie ich gromadzenia. W procesach usługowych zwykle zmienność wprowadzana przez każdego pracownika niwelowana jest poprzez ustanawianie udokumentowanych procedur wykonywania poszczególnych czynności, ich weryfikacji i gromadzenia danych.

Polecamy ABC małej firmy

Wiele organizacji wdraża karty wyników lub inne inicjatywy pomiaru efektywności, jednakże informacje o ich wprowadzeniu nie są podawane do wiadomości pracowników. Kierownictwo uważa, iż pomiar efektywności łączy ich z poziomem operacyjnym, pracownicy zaś uważają, że są odseparowani od procesu pomiaru, ponieważ nie są zaangażowani w planowanie i korzystanie z danych. Pracownicy gromadzą dane, ale nie korzystają z nich. Tymczasem raportowanie i przekazywanie informacji dotyczących karty wyników dla usług i mierników efektywności ma kluczowe znaczenie dla uczynienia z omawianej karty wyników wartościowe narzędzie. Business Intelligence (BI) jest skutecznym narzędziem zwiększającym przewagę konkurencyjną poprzez możliwość terminowego i skutecznego podejmowania decyzji. Poprawnie raportowane dane mogą doprowadzić do zidentyfikowania szans rozwojowych, poczucia odpowiedzialności, potrzeby uznania dokonań przez wyróżnienie i zdrowej konkurencji wśród pracowników.

Fragment pochodzi z książki „Strategiczna karta wyników firm usługowych” Rajesha K. Tyagiego i Praveena Gupty (Wydawnictwa Profesjonalne PWN, 2010). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Eugenia Jabłokow

Radca prawny- ekspert w dziedzinie postępowania spadkowego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »