REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Słabe strony franczyzy

Irina Nowochatko
Minusy franchisingu.
Minusy franchisingu.

REKLAMA

REKLAMA

Dzięki umowie franczyzowej firma może zdobyć finansowanie, rozpocząć działanie pod wypromowaną marką i zapewnić rozwój biznesu. Jednak wchodząc do wybranej sieci przedsiębiorca musi się liczyć z pewnym ograniczeniem wolności gospodarczej.

Franczyza to system sprzedaży towarów, usług lub technologii oparty na współpracy między przedsiębiorstwami niezależnymi prawnie i finansowo i ich indywidualnymi franczyzobiorcami.

REKLAMA

Ten system zakłada także przepływ know-how od franczyzodawcy do franczyzobiorcy w czasie obowiązywania umowy franczyzowej. Istotą tej współpracy jest udzielenie praw i przyjęcie obowiązków, jakie określa umowa franczyzy.

Franczyza umożliwia rozwój firmy i jej finansowanie. Jest to także bezpieczniejszy sposób prowadzenia biznesu niż w przypadku niezależnego przedsiębiorstwa. Firma, która podpisuje umowę franczyzową może od razu działać pod znaną marką i trzymać się wypróbowanej strategii.
Jednak przystąpienie do wybranej sieci wiąże się także z pewnymi niedogodnościami i utrudnieniami w prowadzeniu biznesu.

Zobacz: Jak uzyskać akredytacje obronności i bezpieczeństwa?

Działanie kontrolowane

REKLAMA

Na mocy umowy franczyzowej franczyzodawca ma prawo do narzucenia standardów i monitorowania działania. Choć franczyzobiorca jest właścicielem własnej firmy, przyznana licencja zobowiązuje go do zarządzania firmą zgodnie z warunkami określonymi w umowie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto zdarza się, że franczyzodawca popełnia błędy w zarządzaniu siecią w trakcie trwania umowy. Niektóre pomysły wdrożone do systemu mogą okazać niekorzystne dla franczyzobiorcy.

Koszty

Franczyzobiorca musi zapłacić franczyzodawcy wstępną opłatę franczyzową. Do tego dochodzą opłaty bieżące i wpłaty na fundusz marketingowy. Z kolei w przypadku, gdy umowa franczyzowa nie przewiduje żadnych opłat, franczyzobiorca będzie zobowiązany do zakupu towarów za pośrednictwem franczyzodawcy.

Ograniczenie wolności gospodarczej

Umowa franszyzy zawiera m.in. ograniczenia dotyczące sprzedaży czy przeniesienia praw do firmy. Stanowi to pewne ograniczenie wolności gospodarczej frnaczyzobiorcy w stosunku do jego własnego biznesu.

Zobacz serwis: ABC małej firmy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA