| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Słabe strony franczyzy

Słabe strony franczyzy

Dzięki umowie franczyzowej firma może zdobyć finansowanie, rozpocząć działanie pod wypromowaną marką i zapewnić rozwój biznesu. Jednak wchodząc do wybranej sieci przedsiębiorca musi się liczyć z pewnym ograniczeniem wolności gospodarczej.

Franczyza to system sprzedaży towarów, usług lub technologii oparty na współpracy między przedsiębiorstwami niezależnymi prawnie i finansowo i ich indywidualnymi franczyzobiorcami.

Ten system zakłada także przepływ know-how od franczyzodawcy do franczyzobiorcy w czasie obowiązywania umowy franczyzowej. Istotą tej współpracy jest udzielenie praw i przyjęcie obowiązków, jakie określa umowa franczyzy.

Franczyza umożliwia rozwój firmy i jej finansowanie. Jest to także bezpieczniejszy sposób prowadzenia biznesu niż w przypadku niezależnego przedsiębiorstwa. Firma, która podpisuje umowę franczyzową może od razu działać pod znaną marką i trzymać się wypróbowanej strategii.
Jednak przystąpienie do wybranej sieci wiąże się także z pewnymi niedogodnościami i utrudnieniami w prowadzeniu biznesu.

Zobacz: Jak uzyskać akredytacje obronności i bezpieczeństwa?

Działanie kontrolowane

Na mocy umowy franczyzowej franczyzodawca ma prawo do narzucenia standardów i monitorowania działania. Choć franczyzobiorca jest właścicielem własnej firmy, przyznana licencja zobowiązuje go do zarządzania firmą zgodnie z warunkami określonymi w umowie.

Ponadto zdarza się, że franczyzodawca popełnia błędy w zarządzaniu siecią w trakcie trwania umowy. Niektóre pomysły wdrożone do systemu mogą okazać niekorzystne dla franczyzobiorcy.

Koszty

Franczyzobiorca musi zapłacić franczyzodawcy wstępną opłatę franczyzową. Do tego dochodzą opłaty bieżące i wpłaty na fundusz marketingowy. Z kolei w przypadku, gdy umowa franczyzowa nie przewiduje żadnych opłat, franczyzobiorca będzie zobowiązany do zakupu towarów za pośrednictwem franczyzodawcy.

Ograniczenie wolności gospodarczej

Umowa franszyzy zawiera m.in. ograniczenia dotyczące sprzedaży czy przeniesienia praw do firmy. Stanowi to pewne ograniczenie wolności gospodarczej frnaczyzobiorcy w stosunku do jego własnego biznesu.

Zobacz serwis: ABC małej firmy

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Marek Skała

Marek Skała – trener warsztatowy, coach, mówca inspiracyjny; prowadzi projekty rozwojowe i szkoleniowe. Właściciel firmy szkoleniowej MEGALIT – Instytut Szkoleń, Najlepszej Firmy Szkoleniowej 2014. Od 25 lat prowadzi projekty szkoleniowe i rozwojowe dla największych polskich i światowych koncernów. Moderator warsztatów strategicznych. Osobowość Roku 2015 miesięcznika Osobowości i Sukcesy. Współzałożyciel Stowarzyszenia Profesjonalnych Mówców. Członkostwo w ICF, ASTAD oraz International Federation of Journalists. Autor książek i dziennikarz – publicysta, napisał kilkaset tekstów z zakresu biznesu. Oraz dwa bestsellery „Psychologia Zmiany – rzecz dla wściekniętych” i „Manipulacja Odczarowana”. Nagroda: Ostre Pióro BCC, Proton 2012 dla najlepszego edukatora w branży PR. Prowadzi gościnnie zajęcia z PR i HR na kilku uczelniach w kraju.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK