| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Odpowiedzialność właścicieli nieruchomości komercyjnych za szkodę poniesioną przez klienta

Odpowiedzialność właścicieli nieruchomości komercyjnych za szkodę poniesioną przez klienta

Prowadzenie przedsiębiorstwa, wynajem lokali, prowadzenie centrum handlowego oraz wykonywanie innego typu działalności gospodarczej wiąże się z narażeniem na ponoszenie różnych typów odpowiedzialności. Często akcentuje się odpowiedzialność administracyjnoprawną lub karnoprawną, usuwając odpowiedzialność cywilnoprawną na dalszy plan. Odpowiedzialność wynikająca z kodeksu cywilnego jest jednak równie istotna.

Z pewnością należy stwierdzić, że nie sposób przypisać właścicielom odpowiedzialności na zasadzie art. 435 KC. Odpowiedzialność przewidziana w tym przepisie reguluje bowiem sytuacje, w których przedsiębiorstwo jest "wprawiane w ruch za pomocą sił przyrody", a nie jedynie używa urządzeń wykorzystujących te siły (czyli np. windy) oraz że szkoda ma być wyrządzona "przez ruch przedsiębiorstwa”, zaś ruchem przedsiębiorstwa nie jest ruch schodów ruchomych.  Wykorzystanie sił przyrody musi być dla przedsiębiorstwa warunkiem jego podstawowej działalności, a nie tylko być do tego pomocne.  

Sporna może natomiast okazać się odpowiedzialność na zasadzie art. 436 KC.  Jak bowiem wskazuje się w  piśmiennictwie „mechanicznym środkiem komunikacji jest pojazd wyposażony we własne urządzenie napędowe (silnik), wprawiany w ruch za pomocą sił przyrody, zdolny do samodzielnego poruszania się, służący komunikacji, a więc utrzymywaniu łączności między osobami, transportu towaru i ludzi, rekreacji itp.” (vide: Kodeks cywilny. Komentarz pod red. Prof. Gniewka, Warszawa 2012).  Za mechaniczne środki komunikacji uważa się np. samochody, trolejbusy, łodzie motorowe, ale również pojazdy szynowe (vide: wyrok Sądu Najwyższego  z 25.10.2007 r. ,III KK 270/07), choć w przypadku pojazdów szynowych istnieje już rozbieżność poglądów.

Z bliżej nieokreślonych przyczyn w piśmiennictwie wyklucza się a priori  windy, dźwigi towarowe czy  ruchome schody, wskazując, że nie mogą one poruszać się po dowolnej nawierzchni (vide: Kodeks cywilny. Komentarz pod red. Prof. Gniewka, Warszawa 2012).  Stanowisko to może budzić wątpliwości, skoro pojazd szynowy, który przecież porusza się jedynie po torach, czyli nie ma nieograniczonych możliwości poruszania się, został uznany w orzecznictwie za pojazd mechaniczny w rozumieniu art. 436 KC, to dlaczego za pojazd mechaniczny nie uznać windy czy schodów  ruchomych wyposażonych w silnik.

Zobacz: Zmiana obowiązków przedsiębiorców dot. Monitora Sądowego i Gospodarczego

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Controlling i Zarządzanie

Controlling i Zarządzanie to fachowy magazyn kierowany do profesjonalistów rachunkowości zarządczej, controllingu, analizy finansowej i sprawozdawczości zewnętrznej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »