| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Jak przygotować segmentację rynku?

Jak przygotować segmentację rynku?

Wprowadzanie na rynek globalny małej firmy wiąże się z koniecznością opracowania segmentacji. Jakie etapy składają się na proces jej przygotowania?

Przygotowanie dokładnej segmentacji rynku wymaga często przeprowadzenia badań marketingowych, które pozwolą ustalić motywacje poszczególnych grup klientów, ich oczekiwania wobec produktu, zachowania, a także reakcje na reklamę i promocję, co wiąże się z koniecznością badań ankietowych oraz późniejszych analiz, ukierunkowanych na usunięcie cech silnie skorelowanych i wylistowanie różniących się segmentów.

Następnie segmenty są profilowane w zależności od poszukiwanych cech demograficznych, społeczno-ekonomicznych czy psychograficznych. Przeprowadzenie tego typu badań jest z reguły zbyt kosztowne dla małej firmy technologicznej.

Alternatywą może być przeszukanie źródeł internetowych i zidentyfikowanie gotowych raportów na temat danego rynku, które są znacznie tańsze od przygotowanych na indywidualne zamówienie.

Można również rozpatrzyć zlecenie badań firmie konsultingowej i sfinansowanie ich z jednego z programów pomocowych, opisanych w części podręcznika dotyczącej finansowania małej firmy.

Polecamy: Jak założyć własną firmę?

Podejmując decyzję o przeprowadzeniu segmentacji należy pamiętać, że największe znaczenie ma ona w przypadku, gdy zamierzamy dywersyfikować produkt, w zależności od segmentu, a także gdy poszczególne segmenty wymagają odmiennych narzędzi promocji i dystrybucji.

Przy niewielkiej skali prowadzonej działalności może się okazać, że koszty segmentacji będą zbyt wysokie.

Nowa firma technologiczna nie zawsze będzie kierowała ofertę do konsumentów indywidualnych. Produktem firmy mogą być wyroby adresowane do innych przedsiębiorstw takie, jak np. podzespoły motoryzacyjne, maszyny stanowiące element linii technologicznych czy sprzęt laboratoryjny. Przy segmentacji rynków instytucji (np. przedsiębiorstw, uczelni, instytutów badawczych) można stosować część kryteriów wykorzystywanych przy segmentacji rynku konsumentów takich, jak np. cechy użytkowe, częstotliwość zakupów czy kryteria geograficzne.

Polecamy: Na czym polega zasada jednego okienka?

Artykuł jest fragmentem publikacji „Modele biznesowe budowy i rozwoju firm spin off na podbudowie szkoły wyższej” powstałej w ramach projektu „Przedsiębiorczy Uniwersytet" POKL i współfinansowanej przez UE w ramach EFS.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Rorbach

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »