REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Loteria promocyjna wymaga zezwolenia

Krystyna J. Ptasińska
Jakie zezwolenie na przeprowadzenie loterii promocyjnej?
Jakie zezwolenie na przeprowadzenie loterii promocyjnej?

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę księgowość niedużej hurtowni artykułów pościelowych. Mój szef postanowił, że wśród klientów, którzy w pierwszym półroczu bieżącego roku dokonają zakupów powyżej określonej kwoty, zostanie rozlosowana nagroda w formie wycieczki do Tunezji dla dwóch osób. Ogłoszenie w tej sprawie już od dwóch tygodni wisi w naszej hurtowni, a na wystawionych fakturach dział handlowy przybija dużą pieczątkę informującą odbiorców o promocji. Wczoraj jeden z klientów zapytał w jaki sposób załatwiliśmy pozwolenie na zorganizowanie loterii, czym zarówno szefa jak i mnie wprawił w zdumienie. Żadne z nas nie traktowało tej formy promocji sprzedaży jako loterii. Poproszę o informację czy rzeczywiście to co robimy należy zakwalifikować jako zorganizowanie loterii oraz jakie są skutki podatkowe?

Przedstawiony opis sytuacji wskazuje, że przepisy ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z dnia 30 listopada 2009 r.) znajdą do niej zastosowanie. Zgodnie z tymi przepisami, które określają warunki urządzania i zasady prowadzenia działalności m.in. w zakresie gier losowych, należą do nich również loterie promocyjne.

REKLAMA

REKLAMA

W ustawie, loteria promocyjna jest określona jako gra, o wygrane pieniężne lub rzeczowe, której wynik zależy od przypadku, a warunki gry określa regulamin.
W loterii promocyjnej, uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.

W rozpatrywanej sytuacji mamy spełnione wszystkie kryteria ustawowe:
• Wygraną – wycieczkę do Tunezji dla dwóch osób,
• Wynik zależący od przypadku – losowanie spośród osób spełniających kryterium wielkości zakupów w określonym czasie,
• Nieodpłatne uczestniczenie w grze poprzez nabycie towaru,
• Regulamin – nawet jeśli nie jest spisany w takiej formie to podstawowe zasady, np. grono uczestników, wysokość wygranej, termin losowania (może również miejsce) są określone.

Polecamy: serwis PIT

Urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie gier losowych (w tym loterii promocyjnych), jest dozwolone wyłącznie na zasadach określonych w ustawie o grach hazardowych i te zasady powinny w omawianej sytuacji znaleźć zastosowanie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Loterie promocyjne mogą być urządzane przez osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej na podstawie udzielonego zezwolenia, Zezwolenia na urządzanie loterii promocyjnej urządzanych na obszarze właściwości miejscowej jednego dyrektora izby celnej udziela dyrektor izby celnej, na którego obszarze właściwości miejscowej są urządzane i prowadzone takie gry.

Zezwolenia na urządzanie loterii promocyjnej urządzanych na obszarze właściwości miejscowej więcej niż jednego dyrektora izby celnej udziela dyrektor izby celnej właściwy według miejsca zamieszkania lub siedziby wnioskodawcy.

Wniosek składany do dyrektora izby celnej o udzielenie zezwolenia na urządzenie loterii promocyjnej powinien zawierać:
1) określenie rodzaju loterii;
2) nazwę i status prawny podmiotu występującego z wnioskiem, a w przypadku spółek handlowych również aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego;
3) dane osobowe (imiona, nazwiska, obywatelstwo, miejsce zamieszkania, rodzaj oraz serię i numer dokumentu tożsamości) osób zarządzających podmiotem oraz reprezentujących podmiot występujący z wnioskiem;
4) określenie obszaru, na którym planuje się urządzenie loterii;
5) określenie czasu, w którym planuje się urządzenie loterii;
6) bankowe gwarancje wypłat nagród; do wysokości wartości nagród określonej w regulaminie loterii
7) projekt regulaminu loterii;
8) dokumenty potwierdzające legalność źródeł pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na organizację loterii;
9) aktualne zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa, o niezaleganiu z zapłatą składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne.

Polecamy: serwis VAT

Regulamin loterii promocyjnej określa:
1) nazwę loterii;
2) nazwę podmiotu urządzającego loterię;
3) wskazanie organu wydającego zezwolenie;
4) zasady prowadzenia loterii;
5) obszar, na którym będzie urządzana loteria;
6) czas trwania loterii;
7) sposób urządzania loterii, w szczególności miejsce i termin losowania nagród;
8) sposób zapewnienia prawidłowości urządzania loterii;
9) sposób i termin ogłaszania wyników;
10) miejsce i termin wydawania wygranych;
11) tryb i terminy rozpatrywania reklamacji i zgłaszania roszczeń;
12) wartość puli nagród;
13) w przypadku loterii promocyjnej - termin rozpoczęcia i zakończenia sprzedaży towarów lub innych dowodów udziału w loterii promocyjnej.

Rozpatrzenie wniosków następuje w terminie 2 miesięcy od dnia złożenia.

Zezwolenie na urządzenie loterii promocyjnej lub loterii audioteksowej obejmuje:
1) nazwę podmiotu urządzającego loterię;
2) nazwę loterii;
3) nazwiska osób zarządzających podmiotem urządzającym loterię;
4) obszar, na którym loteria będzie urządzana;
5) czas urządzania loterii;
6) nieprzekraczalny termin rozpoczęcia działalności.

Do zezwoleń dołącza się zatwierdzone regulaminy gier lub zakładów

REKLAMA

Opłata za udzielenie zezwolenia na urządzanie loterii promocyjnej albo loterii audioteksowej wynosi 10 % wartości puli nagród, jednak nie mniej niż 50 % kwoty bazowej Kwota bazowa dla danego roku kalendarzowego jest równa kwocie przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku, w drugim kwartale roku poprzedniego, ogłoszonego w obwieszczeniu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Głównego Urzędu Statystycznego.

Dodatkową ale ważną informacją jest, że osoby nadzorujące loterie promocyjne są obowiązane posiadać świadectwo zawodowe wydawane przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych na podstawie zdanego egzaminu. Egzamin zawodowy przeprowadza komisja egzaminacyjna. Warunkiem przystąpienia do niego jest wniesienie opłaty egzaminacyjnej.

Biorąc pod uwagę stopień komplikacji, przy organizacji tej zdawało by się prostej formy promocji sprzedaży, wiele firm z niej rezygnuje. Firmy bardziej zamożne, chcąc uniknąć komplikacji zlecają organizację loterii promocyjnych fachowcom. Specjaliści zazwyczaj oferują kompleksową obsługę – pracę nad pomysłem, fachowe sporządzenie wniosku, kontakt z urzędem celnym, organizację loterii i jej przeprowadzenie, nadzór przez osobę posiadającą świadectwo zawodowe wydane przez Ministra Finansów.

W Państwa przypadku na uzyskanie zezwolenia jest już za późno, a ustawa nie przewiduje „trybu wstecznego” czyli wydania zezwolenia z datą wcześniejszą niż złożony wniosek. Organizator (szef) powinien więc liczyć się z sankcją karno-skarbową. 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA