REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ile dopłacimy za mieszkanie z widokiem

Bartosz Turek
Bartosz Turek
analityk
Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker

REKLAMA

REKLAMA

Każde kolejne piętro, na którym usytuowane jest mieszkanie, to dopłata kilkuset złotych za metr kwadratowy. Takie mieszkania, choć droższe zwykle o kilkadziesiąt tysięcy, łatwiej znajdują nabywców.

Nie jest tajemnicą, że panorama miasta widoczna z okien pozytywnie wpływa na wartość mieszkania. – Lokale, z których roztacza się ładny widok mogą osiągać ceny wyższe o 20% od tych, z których widok jest przeciętny – mówi Tomasz Lewicki, doradca Home Broker z Warszawy. Dlatego w przypadku inwestycji deweloperskich standardem jest, że im wyżej, tym drożej. Poza tym, na najwyższych piętrach często usytuowane są lokale o najwyższym standardzie, co dodatkowo podbija cenę.

REKLAMA

Polecamy: serwis Rynek nieruchomości

Kilkaset tysięcy dopłaty za wyższe piętro

W Krakowie mieszkania położone powyżej VI pietra kosztują średnio o ponad 3,6 tys. zł więcej za metr od tych zlokalizowanych na parterze. W przypadku mieszkania 75-metrowego różnica w cenie wyniesie więc przeszło 272 tys. zł. W Trójmieście piętra od VI wzwyż są droższe średnio 3,9 tys. zł za m kw., a w Warszawie o ponad 2,5 tys. złotych – wskazują dane Home Broker. Poza tym, mieszkania na parterze są najmniej pożądane przez kupujących chociaż deweloperzy podnoszą ich atrakcyjność przez ogródki.

Szczególnie cenny ładny widok w Krakowie 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeciętnie w Krakowie metr kwadratowy mieszkania drożeje z każdym kolejnym piętrem o 650 zł, w Trójmieście o 435 zł, a w Warszawie o 308 zł. Oznacza to, że np. w stolicy za 100-metrowy lokal położony piętro wyżej trzeba dopłacić przeciętnie aż 308 tys. zł. Różnicę w cenach dodatkowo podbija to, że inwestycje o dużej liczbie pięter położone są zwykle w centralnych dzielnicach, gdzie ceny generalnie są wyższe. Na peryferiach miast częściej stawia się mniejsze budynki i generalnie jest taniej.


Sprawdziliśmy też, jak różnice w cenach kształtują się w przypadku konkretnych inwestycji.

W warszawskiej inwestycji przy ulicy Grzybowskiej zrealizowanej przez Dom Development mieszkania na XIV piętrze oferowane są w średniej cenie o 7,1 tys. zł wyższej za metr (52%) niż te położone 12 pięter niżej (w sumie w budynku jest 17 pięter). Warto dodać, że w centrum miasta wyższe piętro to nie tylko ładniejszy widok, ale też mniejszy hałas czy mniej spalin w powietrzu.

Mniejsze różnice w segmencie popularnym

Ceny mieszkań na najwyższym i najniższym piętrze w budynkach z segmentu popularnego w mniej atrakcyjnej okolicy także różnią się w zależności od piętra, na którym są usytuowane. W przypadku stołecznej inwestycji Sakura spółki Ronson ceny mieszkań rosną o ok. 50 zł za m kw. wraz ze wzrostem kondygnacji, dlatego różnica między II a X piętrem to 400 zł za metr. Dla przykładu, trzypokojowe mieszkanie na drugim piętrze o metrażu 70 m kw., po uwzględnieniu obecnie stosowanego rabatu, kosztuje blisko 560 tys. zł. Takie samo mieszkanie na ostatnim, X piętrze oferowane jest obecnie przez dewelopera w cenie prawie 588 tys. zł. Różnica wynosi więc niespełna 28 tys. zł.

Drożej na tym samym piętrze z innej strony budynku

Różnice w cenie mogą występować także w obrębie jednego piętra. Z różnych stron budynku widok może być bowiem zupełnie inny, na przykład z jednej strony na ulicę, a z drugiej na teren zielony.

W olsztyńskiej  inwestycji Villa Jantar zrealizowanej przez firmę Produkt im wyżej położone mieszkanie, tym deweloper sprzedaje je drożej (dopłata 100zł za metr za każde kolejne piętro), ale dodatkowo cena różni się w zależności od części budynku, w jakiej usytuowany jest lokal. – Mieszkania, które mają widok na jezioro są droższe o 300-500 zł w przeliczeniu na m kw. – mówi Krzysztof Zawadzki, doradca Home Broker.

Widok na Wawel tańszy niż na Skałki Twardowskiego

REKLAMA

W krakowskiej inwestycji Kapelanka firmy Megapolis Development nabywcy mogą wybierać między widokiem na Wawel oraz Skałki Twardowskiego. - Wbrew pozorom deweloper wyżej wycenia drugą z tych atrakcji, najwyżej oczywiście widok na obie z nich. – mówi Artur Luty, doradca Home Broker z Krakowa. Ponadto ceny rosną także wraz ze wzrostem piętra i tak:

• Za mieszkanie z oknami na wschód – na wyższych piętrach pozwalających dostrzec Wawel – można zapłacić od niecałych 7 tys. zł na parterze do 10,2 tys. na VII piętrze (najwyższe),

• Za mieszkanie z oknami na zachód – na wyższych piętrach pozwalających dostrzec Skałki Twardowskiego – można zapłacić od niecałych 7,8 tys. zł na parterze do 11 tys. na VII piętrze,

• Za okna wychodzące zarówno na wschód jak i zachód cena sięga nawet 12,5 tys. zł za m kw.

Z ładnym widokiem łatwiej sprzedać

W szczecińskiej inwestycji Widok, zrealizowanej przez dewelopera o tej samej nazwie, różnica w całkowitej cenie identycznych lokali na piętrze drugim i siódmym wynosi niewiele ponad 12 tys. zł. Projekt podzielony jest na dwie klatki, z jednej widać zachodnią stronę miasta, a z drugiej - wschodnią, z jeziorem Dąbie. – Atrakcyjny widok z okna powoduje, że lokale mieszkalne w drugiej klatce są droższe, ale co ciekawe duże lepiej się sprzedają, chociaż różnica w cenie jest znacząca – mówi Wiktor Kuziemko, doradca Home Broker ze Szczecina. Średnio za mieszkanie od strony zachodniej deweloper chciałby otrzymać 4,6 tys. zł za m kw., a w przypadku strony wschodnie - 5 tys. zł. 

Polecamy: serwis ABC inwestowania

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA