REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mniej pieniędzy na zakup mieszkania

Bartosz Turek
Bartosz Turek
analityk
Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker

REKLAMA

REKLAMA

Kupujący mieszkania chcą na ten cel przeznaczyć średnio 356 tys. zł, o ponad 5 tys. mniej niż przed miesiącem – wskazują najnowsze dane Home Broker.

Przeciętny budżet, jakim dysponują kupujący w największych miastach Polski skurczył się w lutym o 1,4% - wskazują wyniki lutowego badania preferencji konsumentów przeprowadzonego przez Home Broker na próbie 1400 osób. Sytuacja jest zróżnicowana w poszczególnych miastach. O ile w Poznaniu deklarowany budżet zmniejszył się o blisko 7%, to w Krakowie wzrósł o 4,5%. Ograniczenie budżetu można wiązać z wciąż dość pesymistycznymi nastrojami konsumentów, będącymi wynikiem rosnącego bezrobocia oraz spadku dochodów realnych. Czynniki te jednocześnie ograniczają popyt na kredyty hipoteczne.

REKLAMA

Miasto

Średni budżet klientów kupujących

Grudzień 2009

Styczeń 2010

Luty 2010

Dynamika (lut/sty)

Kraków

309 355,56 zł

311 991,53 zł

326 111,11 zł

4,5%

Poznań

268 342,70 zł

280 318,18 zł

261 375,84 zł

-6,8%

Warszawa

400 030,82 zł

428 183,60 zł

406 282,61 zł

-5,1%

Wrocław

313 513,51 zł

315 046,95 zł

299 228,86 zł

-5,0%

Średnia ważona

348 119,29 zł

362 022,88 zł

356 800,34 zł

-1,4%

Mniej metrów kwadratowych

Spadek zaobserwowano także w przypadku przeciętnej powierzchni mieszkań, jaką zainteresowani są kupujący. Obecnie w największych miastach Polski najbardziej poszukiwane jest mieszkanie o powierzchni 50,5 m kw. W styczniu było to 52,6 m kw. Tym razem największy spadek miał miejsce w Warszawie, z 53,5 m kw. w styczniu do zaledwie 49,9 m kw. w lutym. Tym samym w stolicy poszukiwany jest obecnie najmniejszy metraż wśród miast ujętych w zestawieniu. W Krakowie, podobnie, jak w przypadku deklarowanego budżetu, miał miejsce spory wzrost preferowanego metrażu, z 47,2 m kw., do 50,9 m kw. Największych mieszkań poszukują Wrocławianie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Miasto

Średni preferowany metraż

Grudzień 2009

Styczeń 2010

Luty 2010

Dynamika (lut/sty)

Kraków

47,6

47,2

50,9

7,8%

Poznań

50,8

53,2

50,9

-4,3%

Warszawa

50,1

53,5

49,9

-6,7%

Wrocław

54,7

53,8

51,8

-3,8%

Średnia ważona

50,4

52,6

50,5

-3,9%

W Warszawie pomimo spadków wzrosła średnia cena

W Warszawie, spadek preferowanego metrażu jest silniejszy niż deklarowanego budżetu, co powoduje, że rośnie preferowana cena zakupu metra kwadratowego. O ile samo ograniczenie w zakresie budżetu czy metrażu świadczy o dość pesymistycznym nastawieniu konsumentów, to wzrost akceptowanej ceny zakup metra kwadratowego dowodzi dużej świadomości konsumentów jeśli chodzi o sytuację na rynku (stabilizacja cen, oczekiwanie ich niewielkiego wzrostu w najbliższych 12 miesiącach).

Zobacz też serwis: Nieruchomości

Miasto

Średnia preferowana cena metra kwadratowego

Grudzień 2009

Styczeń 2010

Luty 2010

Dynamika (lut/sty)

Kraków

6 505,22 zł

6 608,67 zł

6 410,38 zł

-3,0%

Poznań

5 282,95 zł

5 272,88 zł

5 137,35 zł

-2,6%

Warszawa

7 984,21 zł

8 002,40 zł

8 140,93 zł

1,7%

Wrocław

5 733,00 zł

5 851,42 zł

5 776,17 zł

-1,3%

Średnia ważona

6 909,22 zł

6 887,93 zł

7 062,66 zł

2,5%

Taka sytuacja miała miejsce tylko w stolicy, w innych miastach ujętych w zestawieniu oczekiwana cena zakupu metra kwadratowego spadła w lutym. Trzeba przy tym podkreślić, że ceny te mogą odbiegać od faktycznych cen rynkowych, kupujący nie zawsze są bowiem na typ etapie poszukiwania lokalu zorientowani w aktualnych cenach rynkowych (badanie konsumentów przeprowadzane jest w Home Broker przed spotkaniem z doradcą ds. nieruchomości).

W Poznaniu duże spadki

Relatywnie najgorszą sytuację obserwujemy w Poznaniu. Z miesiąca na miesiąc spada tu średnia cena jaką kupujący skłonni są zapłacić za mkw. mieszkania. Duży jest też spadek deklarowanego budżetu. - Obserwujemy przeciągające się formalności związanych z kredytowaniem zakupu. Ponadto w Poznaniu ciągle mamy do czynienia z atmosferą wyczekiwania wśród kupujących. Nabywcy nawet, jeśli upatrzą sobie jakąś nieruchomość wstrzymują się z zakupem mając nadzieję na lepszą ofertę – informuje Łukasz Gralak, doradca Home Broker z Poznania.

W Krakowie ponad 15 tys. zł więcej

Specyficzną sytuację odnotowano w Krakowie. Choć jest to jedyne w zestawieniu miasto, które odnotowało zarówno wzrost deklarowanego budżetu, jak i preferowanego metrażu, preferowana cena metra kwadratowego spadła. – Gotowość wydania większej kwoty na zakup mieszkania może wynikać z polepszenia nastroju wśród kupujących w Krakowie. Ponadto w lutym i marcu pojawiło się sporo klientów z grubymi portfelami zainteresowanych inwestycjami w większe nieruchomości, gdzie cena zakupu metra kwadratowego może być niższa – mówi Michał Sakowski, doradca Home Broker z Krakowa.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA