REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Przepis na sukces IPO (Pierwotnej Oferty Akcji)

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Upublicznienie spółki i wejście na giełdę to początek znaczących zmian w firmie. Otwiera drogę do kapitału umożliwiającego finansowanie rozwoju, daje dostęp do instytucji finansowych i inwestorów indywidualnych, zwiększa wiarygodność firmy w oczach kontrahentów.

Debiut giełdowy spółki to również niewątpliwy prestiż dla firmy. Wizję dostępu do kapitału poprzedza jednak skomplikowany proces IPO, z którym często związana jest finansowa reorganizacja spółki.

REKLAMA

Analiza przeprowadzona przez zespół IPO i Nowych Emisji Obszaru Rynków Kapitałowych BZ WBK kierowany przez dyrektora Tomasza Ciborowskiego, wskazuje na kluczowe 5 elementów decydujących o pomyślnym zakończeniu procesu IPO.

Atrakcyjna branża

O atrakcyjności branży danej spółki decydują przede wszystkim obiecujące perspektywy wzrostu branży. Inwestorzy chcą kupować akcje spółek z dobrze rokujących sektorów. Przyszły emitent powinien mieć stabilną pozycję rynkową. Dodatkowym atutem jest brak lub niska liczba spółek z danej branży notowanych na GPW.

Sytuacja finansowa

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Istotnym czynnikiem jest dobra sytuacja finansowa spółki. Spółka musi być rentowna lub przynajmniej mieć perspektywę osiągnięcia zysków w krótkim okresie.

Wiarygodne cele emisji

Wiarygodne cele emisji to kolejny kluczowy czynnik. W szczególności jasno określone cele pozyskania środków oraz inwestycje skutkujące rozwojem spółki i wzrostem rentowności. Konstruując prospekt emisyjny trzeba przekonać inwestorów, że ich kapitał zostanie wykorzystany w optymalny sposób.

Kompetentny zarząd

REKLAMA

Bardzo ważnym elementem decydującym o pomyślnym zakończeniu procesu IPO jest wiarygodny zarząd, potrafiący przekonać inwestorów swoim doświadczeniem i znajomością branży. Należy tutaj podkreślić znaczenie umiejętności interpersonalnych zarządu, ważnych przy przekonywaniu inwestorów do zainwestowania w dane akcje.

Z doświadczenia mogę powiedzieć, że zdarzają się sytuacje gdy inwestorzy idą na spotkanie z emitentem sceptycznie nastawieni do proponowanej oferty, a po bardzo dobrym spotkaniu z zarządem podejmują decyzję o kupnie akcji, bo zostali „oczarowani” przez zarząd – mówi Tomasz Ciborowski, Dyrektor Departamentu IPO i Nowych Emisji Obszaru Rynków Kapitałowych Banku Zachodniego WBK.

Doświadczony i skuteczny zespół doradców IPO

REKLAMA

Sukces IPO to również doświadczony i skuteczny zespół doradców – finansowego, prawnego oraz audytora. „Klienci coraz częściej uświadamiają sobie rolę doradcy finansowego. Prawo nie nakłada obowiązku jego zatrudnienia, obligatoryjny jest jedynie udział domu maklerskiego i audytora. Jednak to właśnie doradca finansowy koordynuje cały proces. Jego praca w dużym stopniu wpływa na zwiększenie efektywności procesu i dopasowanie potrzeb finansowych do rzeczywistości rynkowej. Rolą doradcy jest również przygotowanie zarządu do spotkań z analitykami i inwestorami. W efekcie zaangażowanie doradcy często przekłada się na wyższą wycenę akcji w ofercie publicznej” – mówi Tomasz Ciborowski, dyrektor Departamentu IPO i Nowych Emisji Obszaru Rynków Kapitałowych Banku Zachodniego WBK. „Osoby myślące o IPO powinny starannie przeanalizować swoje firmy pod kątem tych obszarów. Jeśli spełniają te aspekty mogą z sukcesem przeprowadzić emisję nawet w okresach gorszej koniunktury giełdowej” – podsumowuje.

Szczególnym przypadkiem IPO są oferty spółek Skarbu Państwa. Z reguły budzą one duże zainteresowanie ze strony inwestorów, gdyż Skarb Państwa jest nietypowym właścicielem. Posiada bardzo wiele spółek z różnych branż i jego celem jest prywatyzacja wielu firm, a nie tylko tej jednej, która właśnie jest oferowana. W praktyce oznacza to tyle, że inwestorzy oczekują, że na ofertach spółek Skarbu Państwa można będzie zarobić więcej niż na IPO prywatnej spółki, bo MSP będzie chciało przyciągnąć inwestorów również do kolejnych ofert.

Myślę, że możemy spodziewać się większej niż dotychczas liczby IPO w końcówce tego roku i w przyszłym roku. Będzie to efektem poprawy koniunktury oraz wzrostu wycen na giełdzie w pierwszej połowie tego roku. Również zapotrzebowanie na kapitał wzrośnie, bo firmy ruszą z wstrzymanymi wcześniej inwestycjami. Do tego dojdzie efekt wielkich ofert publicznych spółek Skarbu Państwa, które najczęściej pobudzająco działają na rynek – dodaje Tomasz Ciborowski.

Autopromocja
Konfederacji Pracodawców Polskich

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA