| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Finanse > Inwestycje > ABC inwestowania > Skuteczne relacje inwestorskie – przykład Total Group

Skuteczne relacje inwestorskie – przykład Total Group

Interesującym przykładem nowoczesnej formy komunikacji z inwestorami, zarówno instytucjonalnymi, jak i indywidualnymi, jest spółka Total, której siedziba mieści się we Francji. Działalność tej korporacji koncentruje się na branży energetycznej (paliwa, gaz, energia nuklearna, biomasa, energia słoneczna) oraz chemicznej.

Relacje inwestorskie w Total zostały podzielone na relacje dedykowane inwestorom instytucjonalnym (88% akcjonariuszy) oraz dedykowane inwestorom indywidualnym (12%, z czego jedna trzecia to pracownicy firmy). Znajduje to odzwierciedlenie w odpowiednich zakładkach na głównej stronie korporacyjnej firmy. Relacje inwestorskie prowadzone są w ramach dwóch biur: we Francji oraz w Stanach Zjednoczonych. W 2009 roku departament IR odbył 600 spotkań z inwestorami indywidualnymi, instytucjonalnymi oraz analitykami. W spotkaniach tych uczestniczyło 11 tysięcy inwestorów indywidualnych.

W celu pogłębienia komunikacji z akcjonariuszami powołano specjalny zespół o nazwie Consultative Shareholders Committee. W 2010 roku zespół ten liczył 12 członków, a ich zdjęcia wraz imieniem i nazwiskiem zamieszczone są na stronie korporacyjnej spółki. Członkowie tego komitetu przynajmniej trzy razy w roku spotykają się z zarządem bądź radą nadzorczą. Wybierani są na okres trzech lat z podań indywidualnych inwestorów, które wpływają na adres firmy. Zapisy z tych spotkań są udostępniane w formie wideo na stronie internetowej korporacji.

Przeczytaj również: Dlaczego warto kupować srebrne monety?

Ponadto w spółce funkcjonuje projekt o nazwie Shareholders' Circle. Jego celem jest podniesienie poziomu wiedzy akcjonariuszy na temat firmy oraz jej działalności. Każdego roku organizowanych jest około 30 spotkań o różnym charakterze, w których uczestniczy około 2500 członków. Są to m.in. wizyty w rafineriach należących do firmy, centrach badawczych, a także udział w wydarzeniach kulturalnych sponsorowanych przez spółkę.

Ponadto indywidualnym akcjonariuszom zaoferowano program lojalnościowy o nazwie Club TOTAL Loyalty Program, wzorowany na programie lojalnościowym dla klientów. Za każde 10 litrów paliwa albo za każde 3 euro wydane na produkty bądź myjnię na stacjach paliwowych firmy Total, członek klubu otrzymuje dwa punkty, podczas gdy klient niebędący akcjonariuszem i nieprzynależący do klubu uzyskuje tylko jeden punkt. Klub ten (program) w 2010 roku został nagrodzony za najlepszy program oferowany indywidualnym akcjonariuszom.

Polecamy serwis Kursy walut

Fragment pochodzi z książki „Relacje inwestorskie. Ewolucja – Funkcjonowanie – Wyzwania” Danuty Dziawgo (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Baccata Enterprise sp. z o.o.

Firma szkoleniowo-doradcza

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »