| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Finanse > Inwestycje > ABC inwestowania > Skuteczne relacje inwestorskie – przykład Total Group

Skuteczne relacje inwestorskie – przykład Total Group

Interesującym przykładem nowoczesnej formy komunikacji z inwestorami, zarówno instytucjonalnymi, jak i indywidualnymi, jest spółka Total, której siedziba mieści się we Francji. Działalność tej korporacji koncentruje się na branży energetycznej (paliwa, gaz, energia nuklearna, biomasa, energia słoneczna) oraz chemicznej.

Relacje inwestorskie w Total zostały podzielone na relacje dedykowane inwestorom instytucjonalnym (88% akcjonariuszy) oraz dedykowane inwestorom indywidualnym (12%, z czego jedna trzecia to pracownicy firmy). Znajduje to odzwierciedlenie w odpowiednich zakładkach na głównej stronie korporacyjnej firmy. Relacje inwestorskie prowadzone są w ramach dwóch biur: we Francji oraz w Stanach Zjednoczonych. W 2009 roku departament IR odbył 600 spotkań z inwestorami indywidualnymi, instytucjonalnymi oraz analitykami. W spotkaniach tych uczestniczyło 11 tysięcy inwestorów indywidualnych.

W celu pogłębienia komunikacji z akcjonariuszami powołano specjalny zespół o nazwie Consultative Shareholders Committee. W 2010 roku zespół ten liczył 12 członków, a ich zdjęcia wraz imieniem i nazwiskiem zamieszczone są na stronie korporacyjnej spółki. Członkowie tego komitetu przynajmniej trzy razy w roku spotykają się z zarządem bądź radą nadzorczą. Wybierani są na okres trzech lat z podań indywidualnych inwestorów, które wpływają na adres firmy. Zapisy z tych spotkań są udostępniane w formie wideo na stronie internetowej korporacji.

Przeczytaj również: Dlaczego warto kupować srebrne monety?

Ponadto w spółce funkcjonuje projekt o nazwie Shareholders' Circle. Jego celem jest podniesienie poziomu wiedzy akcjonariuszy na temat firmy oraz jej działalności. Każdego roku organizowanych jest około 30 spotkań o różnym charakterze, w których uczestniczy około 2500 członków. Są to m.in. wizyty w rafineriach należących do firmy, centrach badawczych, a także udział w wydarzeniach kulturalnych sponsorowanych przez spółkę.

Ponadto indywidualnym akcjonariuszom zaoferowano program lojalnościowy o nazwie Club TOTAL Loyalty Program, wzorowany na programie lojalnościowym dla klientów. Za każde 10 litrów paliwa albo za każde 3 euro wydane na produkty bądź myjnię na stacjach paliwowych firmy Total, członek klubu otrzymuje dwa punkty, podczas gdy klient niebędący akcjonariuszem i nieprzynależący do klubu uzyskuje tylko jeden punkt. Klub ten (program) w 2010 roku został nagrodzony za najlepszy program oferowany indywidualnym akcjonariuszom.

Polecamy serwis Kursy walut

Fragment pochodzi z książki „Relacje inwestorskie. Ewolucja – Funkcjonowanie – Wyzwania” Danuty Dziawgo (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Dariusz Mojecki Kancelaria Radcy Prawnego

Kompleksowa pomoc prawna dla przedsiębiorców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »