REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polsko-słowackie interesy

jn

REKLAMA

W 2010 r. Polska była trzecim pod względem słowackiego eksportu i czwartym pod względem obrotu (5,44 mld euro rocznie) partnerem Słowacji.

Współpraca handlowa Polski ze Słowacją rozwija się doskonale. Od 2002 r. nasze obroty handlowe wzrosły ponad trzykrotnie, osiągając prawie 5,5 mld euro - powiedział w lipcu sekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki, Mieczysław Kasprzak podczas spotkania z ambasadorem Republiki Słowackiej Vasilem Grivną. Dane GUS potwierdzają tę opinię.

REKLAMA

REKLAMA

W 2010 r. odnotowaliśmy bardzo wysoką dynamikę wzrostu wymiany handlowej - wzrost o ok. 36%, w tym polskiego eksportu o ok. 45%. Jest to najwyższa dynamika obrotów towarowych Polski i polskiego eksportu wśród krajów UE. Wolumen obrotów handlowych w ubiegłym roku (ok. 6,0 mld euro) przekroczył wielkość wymiany handlowej sprzed kryzysu gospodarczego w 2008 r., co jest dobrym prognostykiem na przyszłość.

Według danych GUS, w 2010 r. Słowacja była 11. partnerem handlowym Polski. Zajmowała 10. pozycję w polskim eksporcie oraz 12. pozycję w imporcie. Według danych słowackich, Polska zajmowała w słowackim eksporcie 3. miejsce po Niemczech i Czechach. W układzie terytorialnym słowackiego importu Polska zajmowała 7. pozycję.

Eksport

Największe pozycje polskiego eksportu na Słowację w 2010 r. to: części do aparatury odbiorczej dla telewizji - 5,6%, części i akcesoria do pojazdów samochodowych - 5,1% ogółu eksportu, miedź rafinowana, stopy miedzi - 4,5%, aparatura odbiorcza do telewizji - 4,0%, koks i półkoks z węgla - 3,7%, węgiel, brykiety - 2,8%, energia elektryczna - 2,5%, miedź nierafinowana, anody miedziane - 2,3% oraz pozostałe sztaby i pręty z żeliwa, meble, artykuły budowlane z tworzyw sztucznych oraz konstrukcje stalowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Import

REKLAMA

Do najważniejszych pozycji polskiego importu należały: aparatura odbiorcza dla telewizji -10,8%, oleje z ropy naftowej, inne niż surowe - 9,8%, płaskie wyroby walcowane z żeliwa lub stali niestopowej, platerowane, powleczone lub pokryte - 6,7%, płaskie wyroby walcowane z żeliwa lub ze stali niestopowej, nieplaterowane, niepokryte ani niepowleczone - 5,2%, samochody osobowe i inne pojazdy mechaniczne - 4,9% oraz części do aparatury telewizyjnej, części i akcesoria do pojazdów samochodowych, opony pneumatyczne, maszyny do aut. przetwarzania danych i urządzenia do tych maszyn.

W I półroczu 2011 r. dynamika obrotów handlowych ze Słowacją znacznie osłabła - odnotowaliśmy spadek o ok. 3% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Niestety, szybsze tempo wzrostu importu niż eksportu jest zawsze niepokojącą tendencją w kontaktach handlowych.

Współpraca inwestycyjno-kapitałowa

Polskie inwestycje na Słowacji związane są głównie z dystrybucją towarów rynkowych (materiały budowlane, meble, artykuły rolno-spożywcze, tekstylia, obuwie, sprzęt gospodarstwa domowego) oraz z branżą samochodową. Największe polskie inwestycje dotyczą produkcji i dystrybucji napojów (Maspex Wadowice) oraz usług doradztwa komputerowego i sprzedaży oprogramowania (Asseco Poland, Comarch), jak również dystrybucji materiałów budowlanych i artykułów wyposażenia wnętrz (Merkury Market).

W 2009 r. najwięcej zainwestowały:

• firma Merkury Market (ok. 20 mln euro), która otworzyła w 2009 r. cztery sklepy. Łącznie sieć sklepów z polskimi artykułami budowlanymi Merkury Market liczy 11 obiektów.

• Black Red White - zakup większościowego pakietu akcji w spółce Luto a.s. z siedzibą w Koszycach, właściciela sieci salonów meblowych Mega Nabytok.

Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji Słowacji w Polsce na koniec grudnia 2009 r. wyniosła 121,8 mln euro, natomiast wartość słowackich inwestycji w Polsce w 2009 r. wyniosła 26,4 mln euro. Wysoką aktywność akwizycyjną wykazuje przede wszystkim grupa finansowa Penta, która na polskim rynku inwestuje od kilku lat. W 2009 r. Penta inwestowała w zakup udziałów w DD Lab (laboratoria medyczne) oraz Fabryki Lin i Drutu „Drumet”.

Ramy prawno-traktatowe współpracy

Z dniem akcesji do Unii Europejskiej Polska przyjęła prawodawstwo Wspólnot Europejskich w myśl podpisanego w kwietniu 2003 r. Traktatu Akcesyjnego. Utrzymano w mocy te polsko-słowackie umowy międzynarodowe, które nie są z nimi w kolizji, pozostałe zostały wypowiedziane. Nadal obowiązują:

Umowa między RP a RS o unikaniu podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, z sierpnia 1994 r. (Dz.U. 1996 nr 30 poz. 131);

Umowa o ochronie inwestycji zagranicznych również z sierpnia 1994 r. (Dz.U. 1996 nr 55 poz. 246).

W relacjach ze Słowacją (wzajemnie) nie stosuje się ograniczeń na rynku pracy i delegowania pracowników.

Słowacy w opinii cudzoziemców

Słowacja ma opinię miejsca przyjaznego dla cudzoziemców i inwestorów zagranicznych, których przyciąga ulgami podatkowymi. Załatwienie wszelkich formalności związanych z założeniem firmy trwa tutaj jeden dzień, a podatki są niższe niż u nas.

Słowacy są powściągliwi i niezbyt pewni siebie. Nie lubią być w centrum zainteresowania, wolą usunąć się na drugi plan i odzywają się wtedy, gdy zostaną zagadnięci. Jednocześnie są ambitni i pracowici, zwłaszcza mieszkańcy zachodniej części kraju, Bratysławy i okolic. Tu żyją młodzi wykształceni ludzie, pracujący w międzynarodowych firmach. Mieszkańcy regionów wschodnich jeszcze spoglądają z zazdrością na sąsiednie Czechy, przeświadczeni, że nie dorównują im pod względem poziomu życia.

 

Kultura biznesowa

Jeśli okazałoby się, że ojczysty język nie wystarcza do prowadzenia biznesowych negocjacji, nie ma problemu - większość wykształconych tubylców doskonale włada angielskim, wielu zna również niemiecki i węgierski.

Za główną cechę różniącą w biznesowych kontaktach Słowaków od innych nacji specjaliści uważają ich skłonność do unikania jakichkolwiek konfliktów. Izba Gospodarcza w Wiedniu ostrzega Austriaków oraz Niemców, że to, co w ich krajach uważano by za ożywioną dyskusję, w Słowacji zostanie uznane za awanturę.

Gdy w rokowaniach pojawi się drażliwy punkt, należy postarać się o wyważony ton i powściągliwe określenia, słowem - o maksymalnie taktowne i spokojne opisanie spraw wymagających naszym zdaniem zmiany.

Podobną ostrożność należy zachować w wyrażaniu krytyki. Uwagi pod adresem danego przedsięwzięcia mogą zostać odczytane jako atak na konkretnego człowieka, bowiem Słowacy traktują wszystko personalnie. Przejawia się to również w lojalności wobec przełożonych, z którymi pracownicy często czują się związani silniej niż z firmą. Być może również dlatego w słowackich przedsiębiorstwach wielką rolę odgrywają tytuły. Nie tylko pisma służbowe, ale i e-maile opatruje się tu obowiązkowo nagłówkiem „pan inżynier” oraz „pani doktor”.

Sytuacja gospodarcza

Rok 2010 przyniósł pozytywne sygnały. PKB, w porównaniu do 2009 r., wzrósł w cenach stałych o 4% (w cenach bieżących 4,5%). Przyczyniło się do tego ożywienie w handlu zagranicznym, a także poprawa sytuacji gospodarczej u głównych partnerów handlowych Słowacji. Pozytywne tendencje odnotowano w produkcji przemysłowej (wzrost o ponad 20%), a zwłaszcza w jej głównych filarach, tj. przemyśle samochodowym i elektrotechnicznym. Dobre wyniki zarejestrował także przemysł farmaceutyczny i chemiczny. Istotnym problemem gospodarki słowackiej w roku ubiegłym był wzrost deficytu finansów publicznych.

Według prognoz na rok bieżący, gospodarka słowacka utrzyma tempo wzrostu PKB na poziomie ok. 3,5%. Deficyt finansów publicznych osiągnie poziom 5,1% PKB, inflacja 3,6%, a bezrobocie zmniejszy się i wyniesie 14,0%.

Słowacja w liczbach

Typ państwa

republika parlamentarna

Powierzchnia

49 035 km2

Ludność

5,37 mln

Liczba województw i powiatów

8 województw i 79 powiatów

Prezydent

Ivan Gašparovič od czerwca 2004 r.

Premier

Iveta Radičová od czerwca 2010 r.

Minister gospodarki

Juraj Miškov od lipca 2010 r.

Najbliższe wybory parlamentarne

czerwiec 2014 r.

Przynależność do Unii Europejskiej

od 1 maja 2004 r.

Wprowadzenie euro

1 stycznia 2009 r.

Polsko-słowackie obroty towarowe (w mln euro)

 

2007

2008

2009

2010

Dynamika 2009=100

I-VI.2011*

Dynamika 2010=100

Eksport

2219,9

2851,6

2244,5

3255,2

145,0

1567,1

96,8

Import

2190,3

2700,5

2190,9

2768,4

126,4

1479,6

113,3

Obroty

4410,2

5552,1

4435,4

6023,6

135,8

3046,7

104,2

Saldo

+29,6

151,1

53,6

486,8

-

-

-

Źródło: DAP MG, * szacunek

Polskie placówki ekonomiczno-handlowe

Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej

ul. Hummelova 4, 814 93 Bratislava

tel.: + 421 2 5949 0211,

faks: + 421 2 5441 3184

e-mail: bratyslawa.amb.sekretariat@msz.gov.pl

strona internetowa: www.bratyslawa.polemb.net

oprac. jn

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA