| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Firma w Unii > Biznes ze Szwedami

Biznes ze Szwedami

Współpraca Polski i Szwecji, jako krajów członkowskich Unii Europejskiej, które funkcjonują w ramach Jednolitego Rynku UE, odbywa się na podstawie regulacji Traktatu Akcesyjnego.


Szwecja jest dla Polski nadal rynkiem niewykorzystanych możliwości. Głównie ze względu na wysoką siłę nabywczą szwedzkich konsumentów oraz bliskość sąsiadujących ze sobą morską granicą państw. Istotnym czynnikiem zachęcającym do ekspansji w Szwecji jest także stabilność systemu politycznego oraz dobre prognozy makroekonomiczne średnio- i długoterminowe, które wskazują na stopniową poprawę (i tak dobrej) koniunktury gospodarczej oraz wzrost konsumpcji prywatnej.

Negocjacje cenowe ze szwedzkimi partnerami bywają wyzwaniem - wykorzystują oni bowiem z reguły silną pozycję rynkową (praktycznie każdy segment rynku ma strukturę oligopolu) dla maksymalnego obniżenia ceny zakupu. Importerzy zazwyczaj bardzo wnikliwie oceniają już pierwszą ofertę eksportera (przeciętny Szwed jest bowiem perfekcjonistą i pedantem) i przy zbyt wysokiej cenie wyjściowej w ogóle nie podejmują dalszych negocjacji. Ponadto znaczne redukcje cenowe w trakcie późniejszych negocjacji podważają zaufanie szwedzkich kontrahentów. Jednakże raz zyskane zaufanie często procentuje wieloletnią współpracą - Szwedzi na ogół przywiązują się do dobrych i solidnych partnerów w biznesie.

W Szwecji wysoko cenione są: konsekwencja, kompetencja i solidność kupiecka. Stąd polscy oferenci powinni pamiętać o szybkim i profesjonalnym przygotowaniu ofert handlowych, także w odpowiedzi na szwedzkie zapytania ofertowe.

Szwedzcy odbiorcy poszukują w Polsce głównie takich dostawców, którzy będą spełniać ich kryteria jakościowe, potwierdzone certyfikatami, np. z serii ISO 9000, oraz oferować wyraźnie niższe ceny niż konkurencja z innych krajów UE.

Szwecja jest w znacznym stopniu uzależniona od importu, który wynosi ok. 7,5 tys. USD per capita. Mimo to kraj ma nadwyżkę bilansu obrotów handlu zagranicznego - wartość eksportu jest o ok. 30% wyższa od importu.

Wewnętrzny rynek charakteryzuje się bardzo silną organizacją importerów, hurtowników i detalistów. Ogólnie rzecz ujmując, każda branża producentów, importerów, eksporterów czy handlowców posiada własne struktury samorządowe.

Główną organizacją hurtowników i importerów jest Federacja Szwedzkiego Handlu (Svensk Handel), która zrzesza ok. 60 stowarzyszeń handlowych (największe domy towarowe, duże firmy eksportowe i wiele drobnych agencyjnych przedsiębiorstw z całego kraju). Jej członkowie realizują ok. 70% całości szwedzkiego importu.

W Szwecji notuje się silną koncentrację handlu. Przykładem jest rynek artykułów żywnościowych, w ponad 70% opanowany przez trzy korporacje: ICA, COOP i grupę AxFood, które zajmują się zarówno importem, dystrybucją, jak i sprzedażą detaliczną artykułów konsumpcyjnych. Powoduje to mniejszy (niż można by oczekiwać) asortyment artykułów żywnościowych w sieci detalicznej, utrzymywanie się relatywnie wysokiego poziomu cen detalicznych oraz możliwość realizowania wysokich marż, nakładanych na cenę towaru przez importera, hurtownika i sprzedawcę detalicznego. Z drugiej jednak strony taka sytuacja bardzo wzmacnia pozycję negocjacyjną importerów szwedzkich, dzięki czemu uzyskują oni bardzo korzystne warunki importu.

Warto pamiętać, że nazwy i oznaczenia na opakowaniach i etykietach produktów przeznaczonych do sprzedaży w Szwecji muszą być wykonane w języku szwedzkim.

Szwedzcy konsumenci (głównie młoda i średnia generacja) są postrzegani w Europie jako bardzo wymagający i jednocześnie zamożni oraz otwarci (szybko akceptują rynkowe nowości - dlatego wiele międzynarodowych koncernów traktuje Sztokholm jako testowy rynek dla swoich produktów, zanim rozpoczną ekspansję na pozostałe rynki europejskie).

Przeciętny konsument jest dobrze wykształcony (większość pracodawców jako minimalne stawia wykształcenie średnie), a dokonując wyborów, kieruje się następującymi kryteriami:

• jakości,

• bezpieczeństwa użytkowania,

• atrakcyjnym wzornictwem,

• wpływu produktu na środowisko naturalne.

Warto wiedzieć, że Szwedów cechuje także tzw. patriotyzm konsumencki - mając do wyboru kilka produktów o zbliżonych walorach użytkowych, klient wybierze produkt szwedzki (m.in. ze względu na powszechne przekonanie o najwyższej jakości rodzimych produktów).

Wybierając kanał komunikacji marketingowej z tutejszymi konsumentami, dobrze jest czytać codzienną prasę, ponieważ jest ona nośnikiem ponad 70% reklam. Poza tym istotnymi środkami przekazu są czasopisma branżowe oraz ulotki i gazetki reklamowe (dostarczane zazwyczaj pod drzwi). Stosunkowo niewielką rolę w reklamie odgrywają kanały telewizyjne i kino. Nie można zapominać o Internecie - w Szwecji w 2006 r. korzystało z niego aż 80% społeczeństwa, co daje pierwszą lokatę w całej Unii Europejskiej.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

opti.pl

Księgowość online

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »