| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Firma w Unii > Zasady tworzenia projektów inwestycyjnych

Zasady tworzenia projektów inwestycyjnych

Już dziś wiadomo, że dla przedsiębiorców będą wkrótce dostępne unijne dotacje w ramach kilku programów operacyjnych przygotowanych na lata 2007-2013. W zależności od rodzaju planowanych do przeprowadzenia inwestycji oraz od ich wartości i lokalizacji firmy będą aplikować do Regionalnych Programów Operacyjnych opracowanych oddzielnie dla każdego województwa, do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka oraz Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej.

5. Zasobów technicznych - jakimi dysponuje teraz firma, w tym: nieruchomości (powierzchnia, infrastruktura, własność) i ruchomości (rok produkcji, wartość, amortyzacja, rodzaj technologii itp.), pomieszczenia, maszyny i urządzenia, certyfikaty, licencje, patenty.

6. Zasobów finansowych - zdolność kredytowa, zaciągnięte zobowiązania, płynność finansowa, zyski w ostatnich latach itp.

7. Doświadczenia w realizacji innych projektów - wiedza o tym, czego firma już dokonała, historia działalności, skrócony opis zrealizowanych projektów, osiągniętych celów i wskaźników.

8. Analizy zewnętrznej i wewnętrznej firmy - wystarczające będzie wykorzystanie dwóch podstawowych narzędzi do wykonania takiej analizy, tj. analizy SWOT i analizy benchmarkingowej.

Analiza SWOT - to schematyczna analiza sytuacyjna przedsiębiorstwa, zarówno zewnętrzna, jak i wewnętrzna. Pierwsza to analiza nabywców, konkurencji i pozostałych elementów otoczenia, które są od nas niezależne, ale mają na naszą firmę wpływ - dotyczą tego co „tam” i „jutro”. Druga odnosi się do określenia wartości posiadanych w firmie zasobów, które zależą bezpośrednio od nas, jako zarządzających - dotyczy tego co „tu” i „teraz”.

S (Strengths) - mocne strony: wszystko to, co stanowi atut, przewagę, zaletę analizowanego obiektu, odnosi się do analizy wewnętrznej,

W (Weaknesses) - słabe strony: wszystko to, co stanowi słabość, barierę, wadę analizowanego obiektu, odnosi się do analizy wewnętrznej,

O (Opportunities) - szanse: wszystko to, co stwarza dla analizowanego obiektu szansę korzystnej zmiany, odnosi się do analizy zewnętrznej,

T (Threats) - zagrożenia: wszystko to, co stwarza dla analizowanego obiektu niebezpieczeństwo zmiany niekorzystnej, odnosi się do analizy zewnętrznej.

Przeprowadzając analizę SWOT należy zasadniczo uwzględnić następujące obszary:

1) do analizy wewnętrznej:

- uwarunkowania geograficzne,

- wyposażenie techniczne,

- kierownictwo firmy,

- ocenę systemu zarządzania,

- zasoby ludzkie,

- stopień wykorzystania potencjału,

- produkt,

- marketing,

2) do analizy zewnętrznej:

- pozycję rynkową firmy,

- ocenę rynku,

- zdolności handlowe,

- ocenę ryzyka działalności,

- potencjał wzrostu efektywności.

Przykłady relacji SWOT:

Mocna strona: atrakcyjne usytuowanie lokalu w zabytkowym centrum miasta

Szansa rozwoju: sektor turystyki.

Słaba strona: brak wykwalifikowanej kadry.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Mateusz Wachowski

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »