| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Etykieta w biznesie > Dobry wizerunek > Budowanie sieci kontaktów biznesowych

Budowanie sieci kontaktów biznesowych

Człowiek nie jest samotną wyspą, chętnie nawiązuje kontakty towarzyskie, dąży do rozmów z drugą osobą, wymiany informacji. Spotkania w gronie bliższych i dalszych znajomych to nie tylko źródło przyjemności, mogą one mieć przynieść wymierne korzyści w życiu zawodowym.

Badania przeprowadzone w lipcu i sierpniu 2009 roku przez The Network wśród internautów wykazały, że blisko połowa respondentów otrzymała pracę za granicą dzięki informacjom uzyskanym od członków rodziny lub znajomych. Co daje posiadanie rozbudowanej sieci kontaktów towarzyskich i biznesowych? Przede wszystkim masz dostęp do większej liczby informacji, wcześniej niż inni możesz dowiedzieć się o planach wprowadzenia nowej, korzystniejszej oferty kredytowej w banku, możesz szybciej załatwić niektóre sprawy urzędowe, czy okazyjnie kupić bilet na wycieczkę zagraniczną. Sami nie jesteśmy w stanie dotrzeć do tych wszystkich wiadomości, wyszukać wszystkich okazji, ale dzięki informacjom uzyskanym od innych – wiemy więcej. Na płaszczyźnie zawodowej posiadanie rozgałęzionej sieci kontaktów ma jeszcze większe znaczenie – dzięki kontaktom osobistym masz szansę wynegocjować korzystniejsze dla twojej firmy warunki kontraktu, pozyskać nowego klienta, łatwiej uzyskasz pomoc w rozwiązaniu problemów.

Zobacz: O dobry wizerunek firmy powinni dbać wszyscy

Jak budować sieć kontaktów biznesowych?

1. Nawiązuj znajomości szczere, życzliwe, bezinteresowne. Nie patrz na nowo poznaną osobę, jako na potencjalnego klienta.
2. Bądź gotowy do udzielenia pomocy, kiedy ty będziesz jej potrzebował z pewnością znajda się osoby, które ci jej udzielą.
3. Nawiązywanie kontaktów to całodzienna praca, jeden z twoich zawodowych obowiązków, który nie ustaje po wyjściu z biura. Nigdy nie wiesz kogo i gdzie spotkasz – możesz stracić szansę na podpisanie ważnej umowy, jeśli twój partner w interesach zobaczy, jak z ignorancją odnosisz się do kelnera w restauracji.
4. Nawiązuj kontakty nie tylko z osobami, które pracują w twojej i pokrewnej branży. Udzielaj się na spotkaniach towarzyskich. Możesz zapisać się do drużyny sportowej skupiającej pracowników twojej firmy, zaangażować się w działalność charytatywną.
5. Bądź specjalistą – postaraj się zgłębić pewien wycinek wiedzy i w razie potrzeby udzielaj informacji innym. Dzięki temu współpracownicy będą postrzegać się jako autorytet w tej dziedzinie.
6. Bądź otwarty na zawieranie nowych znajomości.
7. Pielęgnuj już nawiązane kontakty – pamiętaj o życzeniach imieninowych, podziękowaniach za wyświadczoną przysługę, dotrzymuj słowa i wywiązuj się z obietnic.

Zobacz: Plan życia zawodowego

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Jarosław Oworuszko

Dyrektor Finansowy LeasePlan

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »