| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Działalność gospodarcza > Czy urzędnik może założyć własną firmę?

Czy urzędnik może założyć własną firmę?

Prowadzenie własnej działalności gospodarczej przez urzędnika może naruszać przejrzystość działania administracji publicznej. Jednak sytuacja taka nie jest zabroniona. Kiedy urzędnik może prowadzić własną firmę?

Ograniczenia dla urzędników


Ograniczenia w zakładaniu działalności gospodarczej oraz podejmowania zatrudnienia poza urzędem dotyczy przede wszystkim tych urzędników, którzy są członkami służby cywilnej.


Zasadniczo pracownik urzędu będący członkiem korpusu służby cywilnej nie może podjąć dodatkowego zatrudnienia. Urzędnik zaś nie może podjąć dodatkowych zajęć zarobkowych np. prowadzenia działalności gospodarczej, chyba że uzyska na to pisemną zgodę dyrektora urzędu, w którym pracuje.


Ograniczenia w prowadzeniu własnej firmy przez urzędnika wynikają przede wszystkim z ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne.


Zgodnie z ustawą o służbie cywilnej, urzędnik będący członkiem korpusu służby cywilnej, nie może podejmować dodatkowego zatrudnienia bez pisemnej zgody dyrektora generalnego urzędu ani wykonywać czynności lub zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy lub podważających zaufanie do służby cywilnej lub budzących podejrzenia o związek między interesem publicznym a prywatnym czy też mogących mieć negatywny wpływ na wykonywanie obowiązków pracowniczych.


Zobacz: Zakaz prowadzenia działalności gospodarczej - prawo upadłościowe


Co więcej urzędnik służby cywilnej nie może podejmować zajęć zarobkowych bez pisemnej zgody dyrektora generalnego urzędu. Przy wyrażaniu zgody na prowadzenie przez urzędnika własnej firmy nie obowiązują dyrektora urzędu żadne szczegółowe kryteria. Decyzja ta jest de facto uznaniowa i zależy w pełni od dyrektora placówki.


Przepisy nie rozstrzygają w sposób bezpośredni czy udzielona zgoda dotyczy konkretnej działalności lub zatrudnienia, czy wydawana jest na określony okres czasu. Oznacza to, że każda sprawa powinna być rozpatrywana indywidualnie.


Kolizja obowiązków

 
Bardzo istotną sprawą przy prowadzeniu działalności gospodarczej przez urzędnika jest unikanie kolizji obowiązków urzędniczych z obowiązkami prowadzącego firmę. Dodatkowo wykonywana działalność nie może być sprzeczne z misją służby cywilnej, jak również z przepisami ustawy o służbie cywilnej.

 
Zobacz: Zawieszenie i wznowienie działalności gospodarczej

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka M. Kalisz

Aplikantka radcowska w kancelarii e|n|w|c.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »