| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Działalność gospodarcza > Jak załatwiać formalności w urzędach

Jak załatwiać formalności w urzędach

Osoba, która zdecyduje się zarobkować na własne konto w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej osoby fizycznej, by dopełnić wszystkich obowiązków przedsiębiorcy, musi kontaktować się z innymi podmiotami gospodarczymi oraz załatwiać sprawy w różnych urzędach. Wiążą się z tym pewne wątpliwości i kłopoty interpretacyjne.

Podstawa prawna

• Art. 7096 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Czy osoba, która nie ma etatu, ani nie zarejestrowała działalności gospodarczej, a zarobkuje tylko na podstawie umowy o dzieło, powinna płacić składki ZUS?

Nie

W przypadku umów o dzieło wykonywanych na rzecz zleceniodawcy, który nie jest jednocześnie pracodawcą, nie ma obowiązku płacenia składek na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne, a tym samym także na obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne. Tylko w przypadku, gdy umowa o dzieło zawarta jest między podmiotami, które jednocześnie łączy kodeksowy stosunek pracy, wszystkim ubezpieczeniom - na zasadach analogicznych do umowy o pracę - podlega zleceniobiorca także z tytułu tej umowy.

Natomiast obowiązek zapłaty składek na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne występuje wówczas, gdy zleceniodawcę i zleceniobiorcę wiąże umowa zlecenia (za wyjątkiem przypadku, gdy jest ona wykonywana w ramach działalności gospodarczej). Wówczas obowiązek zgłoszenia do ZUS oraz naliczenia i pobrania składek spoczywa na zleceniodawcy (jako tzw. płatniku).

Podstawa prawna

• Art. 6, 8 i art. 16 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2007 r. nr 11, poz. 74 z późn. zm.).

W ramach samozatrudnienia często wyjeżdżam na własny koszt w delegację. Prowadzę księgę przychodów i rozchodów. Czy rozliczenia wydatków na delegację powinienem dokonywać na druczku delegacji?

Tak

Zapisów w księdze przychodów i rozchodów dotyczących kosztów podróży służbowej (kol. 13), w tym również diet właściciela oraz osób z nim współpracujących, dokonuje się na podstawie rozliczenia tych kosztów sporządzonego na dowodzie wewnętrznym, zwanym rozliczeniem podróży służbowej.

Do rozliczenia należy dołączyć dowody (faktury) potwierdzające poszczególne wydatki. Jeżeli uzyskanie dowodu (faktury) nie było możliwe, pracownik musi złożyć pisemne oświadczenie o dokonanym wydatku i przyczynach braku jego udokumentowania. Nie wymagają udokumentowania fakturami diety oraz wydatki objęte ryczałtem, a także koszty przejazdu własnym samochodem pracownika.

Podstawa prawna

• Rozporządzenie ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. nr 152, poz. 1475 z późn. zm.) - pkt 13 Objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Od 1 stycznia tego roku przechodzę na samozatrudnienie. Będę rozliczać się na podstawie księgi przychodów i skali podatkowej oraz płacić zaliczki miesięczne. Czy wysokość zaliczki mam wyliczać na piśmie w księdze przychodów lub w inny sposób?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Vaillant - Eksperci

Vaillant - producent pieców, kotłów olejowych, kotłów gazowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »