REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów oznacza obowiązek zapłaty opłaty produktowej

Sławomir Biliński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Firma dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - olejów samochodowych (silnikowych, hamulcowych itp.) w beczkach plastikowych (30 l) i stalowych (2 l). Czy konkretnie te opakowania podlegają opłacie produktowej? W jakich terminach wnosi się opłatę produktową i jakie dokumenty są konieczne?

RADA

REKLAMA

Importerzy oraz podmioty dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia produktów w opakowaniach plastikowych oraz beczkach stalowych zobowiązani są do uiszczania opłaty produktowej. Ustawie o opłacie produktowej mogą podlegać także nabywane przez firmę Czytelnika oleje, jeśli nie znajdą zastosowania wyjątki wskazanie w uzasadnieniu. Pozostałe odpowiedzi - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Zagadnienia związane z opłatą produktową reguluje ustawa o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej. Ustawie tej podlegają przedsiębiorcy, w tym importerzy lub dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, związanego z wprowadzeniem na terytorium kraju produktów w opakowaniach. Rodzaje opakowań, których sprowadzanie pociąga za sobą skutki określone w ustawie, wymienia załącznik nr 1 do ustawy. W pozycji 1 załącznika zostały wymienione opakowania z tworzyw sztucznych, bez względu na symbol PKWiU. W pozycji 3 załącznika zostały natomiast wymienione opakowania ze stali, w tym z blachy stalowej, bez względu na symbol PKWiU. Państwa działalność podlega zatem regulacjom wynikającym z ustawy o opłacie produktowej.

Powstanie obowiązków w zakresie opłaty produktowej dotyczy również wewnątrzwspólnotowego nabycia niektórych produktów. Produkty, których wprowadzanie na rynek krajowy oznacza powstanie obowiązków wynikających z ustawy, zostały określone w załączniku nr 3 do ustawy. W pozycji 1 tego załącznika wymieniono oleje smarowe (PKWiU 23.20.18-50). Ustawie nie podlegają jednak:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• oleje smarowe do przeprowadzania przemian chemicznych innych niż proces specyficzny (PKWiU 23.20.18-50.10),

• oleje białe, parafina ciekła (PKWiU 23.20.18--50.40),

• mieszanki olejowe do obróbki metali, oleje zapobiegające przyleganiu do form, oleje antykorozyjne (PKWiU 23.20.18-50.60),

• oleje smarowe pozostałe oraz pozostałe oleje (PKWiU 23.20.18.50-80),

• oleje odpadowe (PKWiU 23.20.40).

Ponieważ nie podali Państwo numeru PKWiU nabywanych olejów, powinni Państwo na podstawie opisanej części załącznika nr 3 do ustawy ustalić, czy w firmie powstaną obowiązki wynikające z ustawy.

Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów a ustawa produktowa

Warto przedstawić, jak na potrzeby ustawy definiowane jest wewnątrzwspólnotowe nabycie produktów lub produktów w opakowaniach. Jest to przemieszczanie produktów lub produktów w opakowaniach z terytorium innego państwa członkowskiego w celu wprowadzenia na terytorium kraju (art. 2 ust. 11f ustawy o opłacie produktowej). Wewnątrzwspólnotowi nabywcy to w znaczeniu ustawy także przedsiębiorcy dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia produktów lub produktów w opakowaniach na potrzeby własne. Nie są nimi przedsiębiorcy dokonujący eksportu lub wewnątrzwspólnotowej dostawy uprzednio wewnątrzwspólnotowo nabytych produktów lub produktów w opakowaniach.

WAŻNE!

Wewnątrzwspólnotowym nabywcą nie jest przedsiębiorca, który dokonuje eksportu lub wewnątrzwspólnotowej dostawy uprzednio wewnątrzwspólnotowo nabytych produktów lub produktów w opakowaniach (art. 1 ust. 3a ustawy o opłacie produktowej).

W przypadku Czytelnika mamy do czynienia z wewnątrzwspólnotowym nabywcą sprowadzającym na terytorium kraju produkty w opakowaniach objętych obowiązkami wynikającymi z ustawy. W tej sytuacji obowiązki te nie powstaną tylko wtedy, gdy Czytelnik będzie dokonywać eksportu lub dostawy wewnątrzwspólnotowej produktów w nabytych beczkach stalowych i opakowaniach.

Jak płacić opłatę produktową

REKLAMA

Ponieważ rozpoczynają Państwo działalność podlegającą ustawie o opłacie produktowej, to należy bez wezwania złożyć zawiadomienie o tym fakcie marszałkowi województwa w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia działalności (art. 9 ust. 1 ustawy o opłacie produktowej). Przy czym za dzień rozpoczęcia działalności należy uznać datę pierwszego wprowadzenia na terytorium kraju lub powstania pierwszego długu celnego dla produktu w opakowaniu wymienionym w załączniku nr 1 do ustawy albo produktu wymienionego w załącznikach nr 2 lub 3 do ustawy.

Jako firma podlegająca obowiązkom wynikającym z ustawy o opłacie produktowej mają Państwo obowiązek składania rocznych sprawozdań oraz samodzielnego obliczania i wpłacania należnej opłaty produktowej. Za 2007 r. obowiązek ten powinni Państwo wykonać do 31 marca 2008 r.

WAŻNE!

Opłatę produktową należy wpłacać na odrębny rachunek bankowy urzędu marszałkowskiego do 31 marca roku kalendarzowego następującego po roku, którego opłata dotyczy.

Sprawozdanie składa się marszałkowi województwa na formularzu OŚ-OP1, stanowiącym załącznik do rozporządzenia w sprawie wzoru rocznego sprawozdania o wysokości należnej opłaty produktowej (aktywny formularz OŚ-OP1 znajdą Państwo na stronie www.mk.infor.pl).

Warto dodać, że wcale nie muszą Państwo radzić sobie samodzielnie z tym problemem. Można się z nim uporać także za pośrednictwem tzw. organizacji odzysku (art. 4 ust. 1 ustawy o opłacie produktowej). Listę organizacji odzysku działających na podstawie ustawy można znaleźć w internetowym serwisie Ministerstwa Środowiska (www.mos.gov.pl/).

• art. 1, art. 2 pkt 11f, 11g, art. 4, 9, 10, 16 i załączniki nr 1 i 3 do ustawy z 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 90, poz. 607

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA