REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomysł na biznes - agencja czy biuro podróży

Zbigniew Żukowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Po okresie zastoju turystyka od 2004 roku rozwija się dynamicznie, np. przyjazdowa do Polski w tempie 4-5 proc. rocznie. Wymagania klientów wciąż rosną, rynek jest więc trudny. Jednak nadal pozostaje wiele nisz do zagospodarowania.


Założenie biura podróży oznacza pokonanie wielu procedur biurokratycznych, spore koszty i niskie marże. W ostatnich latach wzrosły wymogi prawne i finansowe dla tej działalności. Wprowadzono konieczność rejestracji biur organizujących wycieczki.

REKLAMA


Aby rozpocząć prowadzenie działalności w zakresie turystyki, trzeba uzyskać zezwolenie urzędu wojewódzkiego, potem wpis do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Rejestr wraz z niezbędnymi informacjami jest dostępny na stronach internetowych Ministerstwa Gospodarki. Aby dostać zezwolenie, należy przedstawić umowę gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej albo polisę ubezpieczeniową.


Ryzyko inwestycyjne


Polisa zabezpiecza interes klientów, gdyby mieli kłopoty z powrotem z wycieczki zagranicznej. Minimalna stawka ubezpieczeniowa wynosi 20 euro dla wycieczek po Polsce i 500 euro na wyjazdy poza Europę.


Trudno oszacować wydatki potrzebne na otwarcie biura podróży, gdyż wysokość zależy od rodzaju i skali działalności. Inne inwestycje są konieczne, gdy chcemy oferować lokalne atrakcje, a i inne, gdy zamierzamy organizować eskapady zagraniczne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


- Samo otworzenie biura to koszt rzędu 20 tys. zł, potrzebnych na wynajęcie lokalu, umeblowanie, telefon, komputer wraz z oprogramowaniem i dostępem do internetu, bez którego nie można już się obejść - mówi pan Marek, właściciel biura spod Warszawy z 20-letnim stażem w branży.


- Do tego dochodzą jeszcze koszty ekstra, jak np. sprawdzenie warunków pobytowych, a przede wszystkim przedpłaty na wycieczki angażujące środki firmy, zanim otrzyma pierwsze wpłaty od klientów. Zaliczki trzeba wpłacić, rezerwując hotel - często jest to 10 proc., potem, w miarę zbliżania się terminu, dopłaca się resztę. W dniu przybycia hotel musi być już opłacony w całości - dodaje.


- Turystyka to trudny biznes. Tylko 100-proc. obłożenie wycieczki gwarantuje zysk. Ponieważ marże są niskie, jedynie duża grupa sprawia, że cały interes jakoś funkcjonuje - mówi Maria Byszewska-Dawidek z Instytutu Turystyki.


- Z naszych wyliczeń wynika, że rentowność netto w biurach zatrudniających powyżej dziewięciu osób wynosi zaledwie 0,1 proc. Dlatego mnożą się bankructwa, a firmy znikają z rynku. Przykładowo w sierpniu bieżącego roku oficjalnie zarejestrowanych było 2798 biur podróży, o 134 mniej niż na początku roku. Po prostu zniknęły z rejestru. Może przekształciły się w agencje turystyczne, co często obserwujemy, albo przeszły do szarej strefy, bo i tak się zdarza - dodaje. Początkującym biurom zaleca lansowanie lokalnych atrakcji regionu, bo to taniej i bezpieczniej.


Turystyka specjalistyczna


Z tą tezą zgadza się Andrzej Hulewicz, wiceprezes Mazurkas Travel, największego biura w Polsce, obsługującego klientów zagranicznych, które przed 17 laty zaczynało od organizowania wycieczek z przewodnikami po Warszawie.


- Największe możliwości oferuje turystyka specjalistyczna, oparta na atrakcjach regionu. W każdym regionie znajdzie się ciekawy obiekt, w którym można zorganizować konferencję, albo park narodowy, na terenie którego można robić wycieczki. Firma może potem nawiązać współpracę z dużymi biurami podróży i sprzedawać im swoje usługi, np. górskich przewodników. Warunkiem powodzenia jest wysoka jakość usług. Ważna też jest promocja, np. w internecie. Produkt, a także koncepcja, jak wypromować biuro, muszą być opracowane na długo przed pojawieniem się pierwszych klientów - dodaje.


Oprócz standardowej reklamy w witrynie lokalu, a także w internecie, biuro powinno mieć własne katalogi, bywać na targach, a przede wszystkim docierać bezpośrednio do klientów. Ważne są też kontakty w branży, by rozpoznać trendy.


Może agencja turystyczna


Najłatwiej powołać agencję turystyczną, która sprzedaje wycieczki dużych firm turystycznych. Nie potrzeba pozwolenia, zbędne są ubezpieczenia. Firmę rejestruje się szybciej niż biuro i kosztuje taniej. Wystarczy mieć lokal, komputer obsługujący systemy rezerwacji i umowy z organizatorami wycieczek. Systemy rezerwacji są najczęściej udostępnianie za darmo przez touroperatorów i pozwalają na rezerwacje w systemie on-line. Agent utrzymuje się z prowizji, a wysokość jest ustalana przez organizatora. Agent może ponadto sprzedawać bilety lotnicze, kolejowe i autobusowe oraz ubezpieczenia.


- Prowizje dla naszych agentów wynoszą 10 proc. przy obrocie 50 tys. zł rocznie, 12 proc. przy 50-100 tys. zł i 15 proc. powyżej 100 tys. zł - mówi Bogusława Wrona, specjalistka ds. turystyki w Gliwickiej Agencji Turystycznej.


- Mamy umowy z 550 agentami w całym kraju i zajmujemy się tylko turystyką krajową. Oferujemy klientom miejsca we własnych ośrodkach w Beskidach i Bieszczadach, na Mazurach i nad morzem. Działamy od 1994 roku i z doświadczenia wiem, że interes trzeba robić z głową. Należy poznać dobrze lokalny rynek, skutecznie reklamować się nie tylko w witrynie lokalu, ale i w internecie, bo Polacy coraz częściej korzystają z tego medium i tam rezerwują wyjazdy. No i koniecznie musi być szeroki wachlarz ofert. Dobrze dotychczas rozwijał się rynek wczasów krajowych, gdyż zakłady pracy część kosztów refundowały. Od 2008 roku obejmie to także wyjazdy zagraniczne, możemy więc mieć mniej klientów w sezonie, bo wybiorą ciepłe kraje - dodaje.


W sierpniu 2007 roku było oficjalnie zarejestrowanych 2798 biur podróży

ZBIGNIEW ŻUKOWSKI

zbigniew.zukowski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA