| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Działalność gospodarcza > Ochrona znaku towarowego

Ochrona znaku towarowego

Przedsiębiorca ma wybór: może zarejestrować znak towarowy w Urzędzie Patentowym i wówczas korzysta z łatwiejszej drogi dochodzenia praw do znaku. Jeśli tego nie zrobi, będzie musiał włożyć znacznie więcej wysiłku w ochronę swojej marki.


Korzystanie z cudzego znaku narusza też dobre obyczaje kupieckie. Zdaniem Sądu Najwyższego narusza je przedsiębiorca, który chce zaistnieć w świadomości konsumentów ze swoim, rodzajowo tożsamym wyrobem do cudzego wypromowanego produktu, bez ponoszenia własnych wysiłków i nakładów finansowych.


SN, mówiąc w kontekście dobrych obyczajów kupieckich, odwołał się do zakorzenionego w polskim społeczeństwie obyczaju i normy moralnej, zgodnie z którą nikt nie powinien czerpać nieuzasadnionych korzyści z cudzej pracy (wyrok SN z 2 stycznia 2007 r., sygn. akt V CSK 311/06).


Osoba, która zarejestrowała znak towarowy w Urzędzie Patentowym, powinna powołać się na swoje prawo z rejestracji i wezwać przedsiębiorcę, który posługuje się identycznym (podobnym) znakiem, aby wycofał się z tego. Oczywiście nie zawsze to skutkuje, wówczas ochrony swoich praw można dochodzić przed sądem. P.w.p. w art. 296 ust. 2 określa, jakie mogą być naruszenia prawa ochronnego do znaku. Zgodnie z tym przepisem właściciel zarejestrowanego znaku może zakazać innym osobom używania w obrocie:

- znaku identycznego do zarejestrowanego znaku towarowego w odniesieniu do identycznych towarów;

- znaku identycznego lub podobnego do zarejestrowanego znaku towarowego w odniesieniu do towarów identycznych lub podobnych, jeżeli zachodzi niebezpieczeństwo wprowadzenia odbiorców w błąd, które obejmuje w szczególności niebezpieczeństwo skojarzenia znaku ze znakiem towarowym zarejestrowanym;

- znaku identycznego lub podobnego do renomowanego znaku towarowego, zarejestrowanego w odniesieniu do jakichkolwiek towarów, jeżeli takie używanie może przynieść używającemu nienależną korzyść lub być szkodliwe dla odróżniającego charakteru bądź renomy znaku wcześniejszego.


Zgodnie z art. 296 ust. 1, p.w.p. jeśli ktoś dopuszcza się naruszeń zarejestrowanego znaku, można wezwać go, aby: zaniechał dalszego naruszania (czyli przestał używać takiego samego lub podobnego znaku); usunął skutki naruszenia; wydał bezpodstawnie uzyskane korzyści z racji używania takiego znaku), czyli zapłacił odpowiednią kwotę. Można też zażądać, aby naprawił szkodę na zasadach ogólnych, czyli według zasad określonych w przepisach kodeksu cywilnego. Na tej podstawie można domagać się od naruszyciela stosownego odszkodowania za poniesione straty, przez to, że np. podszywał się pod naszą markę.


Jeśli ktoś zarejestruje lub stosuje znak podobny do znaku wcześniej używanego przez innego przedsiębiorcę, popełnia czyn nieuczciwej konkurencji. Zgodnie z art. 18 u.z.n.k. przedsiębiorca, którego interes został w wyniku tego zagrożony lub naruszony, może żądać, aby naruszyciel:

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Polskie Stowarzyszenie Producentów Styropianu

Ekspert w dziedzinie ociepleń

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »