REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzrost indeksu aktywności gospodarczej

REKLAMA

REKLAMA

Indeks aktywności gospodarczej na świecie - JPMorgan Global Manufacturing & Services PMI wzrósł nieznacznie w styczniu do 53,2 pkt. z poziomu 53,1 pkt. w grudniu ubiegłego roku.

Jest to najwyższa wartość tego indeksu od trzech miesięcy. Wcześniej podobne wartości odnotowano na przełomie lat 2007/2008. Indeks pozostaje powyżej poziomu 50 pkt., oznaczającego granicę między rozwojem a recesją już przez kolejne sześć miesięcy. Świadczy to, że wzrost nie jest chwilowy, a dane wskazują na przejście do fazy ożywienia w światowej gospodarce.

REKLAMA

Zawdzięcamy to głównie koniunkturze w przemyśle wytwórczym, dla którego globalny wskaźnik PMI znacząco przewyższa odpowiedni wskaźnik dla sektora usług. W ostatnim miesiącu spread między wskaźnikami był najwyższy w historii ich publikacji, tj. od 1998 roku.

Aktywność w sektorze wytwórczym wzrasta od ośmiu miesięcy, a w styczniu dynamika wzrostu była najwyższa od 2004 roku. Powyżej średniej znalazły się Stany Zjednoczone, Chiny oraz Indie. Poniżej – Strefa Euro, Wielka Brytania, Japonia.

REKLAMA

Przez sześć kolejnych miesięcy rośnie również aktywność w sektorze usług, mierzona wskaźnikiem PMI. Największą dynamikę wzrostową odnotowano w Azji. Poprawiała się w tym zakresie również sytuacja w USA, Strefie Euro, Wielkiej Brytanii, lecz w tempie wolniejszym niż w grudniu.

Wskaźnik dotyczący nowych zamówień osiągnął w styczniu br. najwyższą wartość od 27 miesięcy. Jednak sytuacja jest lepsza w sektorze wytwórczym niż usługowym. Dla sektora wytwórczego dynamika wzrostu w tym zakresie była w minionym miesiącu najwyższa od maja 2004 roku. W tym czasie najwyższe od dwóch lat tempo wzrostu odnotowano również w firmach funkcjonujących w sektorze usług. W styczniu wzrastały ceny sprzedaży oraz koszty produkcji, te drugie w szybszym tempie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niepokoi spadek zatrudnienia, taka tendencja utrzymuje się od 21 miesięcy. Wobec rosnącej rozbieżności między wartościami PMI dotyczącymi sektora produkcyjnego i usługowego a także pogarszania sytuacji na światowym rynku pracy, nie ma obecnie przesłanek aby jednoznacznie stwierdzić, że świat poradził sobie już z kryzysem.

Jan Mazurek, TFI Investors

Zobacz także: Inwestycje.wieszjak.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA