REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kryzys nie wpłynął na decyzje zakupowe Polaków

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż detaliczna w październiku znów zanotowała spadek swojej dynamiki, Polacy kupowali tylko o 2,1 proc. więcej niż rok temu. Przyczyna to m.in. wzrost bezrobocia, które wynosi już ponad 11 proc.

Październikowe dane GUS dotyczące sprzedaży detalicznej okazały się słabsze niż przewidywali ekonomiści. Polacy kupowali w minionym miesiącu o 2,1 proc. więcej niż w październiku 2008 roku, jednak oczekiwania rynku mówiły o wyższym tempie wzrostu – 2,5 proc.

REKLAMA

Trzeba jednak przyznać, że „baza”, czyli punkt odniesienia był wysoki – w październiku 2008 roku sprzedaż rosła w tempie ponad 9 procent. W tym kontekście obecny wynik wydaje się poprawny.

Polacy w skali roku kupowali zdecydowanie mniej mebli i sprzętu RTV, sprzedaż w tym segmencie zmalała aż o 9,2 procent. Widać tu duże nasycenie takimi produktami jak telewizory LCD i inny popularny sprzęt elektroniczny.

Z drugiej strony sprzedaż mebli (czy także telewizorów) spada, bo w tym roku Polacy nie kupują już tylu mieszkań co w ubiegłym roku, nie ma więc potrzeby nabywania nowego wyposażenia do nich.

REKLAMA

Hitem października okazała się odzież – jej sprzedaż wzrosła aż o 25 proc., najbardziej od sierpnia ubiegłego roku. W porównaniu do września wzrost był jeszcze większy – ponad 32 procent. Pomogły sezonowe wyprzedaże, zmiana kolekcji oraz stosunkowo zimny październik (średnia temperatura wyniosła w Warszawie 6,9 proc. wobec średniej długookresowej 8,1 proc.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przyglądając się danym okazuje się, że jeden z filarów naszej gospodarki – popyt wewnętrzny (w tym konsumencki) ma się coraz gorzej, choć trzeba pamiętać, że nadal rośnie. Spadek nie może jednak dziwić, jeśli przyjrzeć się opublikowanym danym dotyczącym bezrobocia.

Już 11,1 proc. Polaków w październiku pozostawało bez pracy, o 0,2 pkt. proc. więcej niż we wrześniu. Tu dane były zgodne z oczekiwaniami, można dodać, że „niestety”. Mimo że sam miesięczny wzrost nie jest duży, to warty podkreślenia jest fakt, że bezrobotnych wciąż przybywa – wskaźnik rośnie już piąty miesiąc z rzędu.

Z drugiej strony wydaje się, że nie grozi nam skokowy wzrost stopy bezrobocia i zapowiadane przez Ministerstwo Pracy 12 proc. na koniec tego roku będzie przesunięty raczej na początek 2010 roku. Co także cieszy zmalała w porównaniu do października liczba nowozarejestrowanych bezrobotnych (do 293,1 tys.), choć równocześnie jest ona najwyższa od stycznia tego roku.

Tradycyjnie testem „możliwości” naszych konsumentów okaże się grudzień, czyli najważniejszy miesiąc dla handlowców. Perspektywy nie wydają się złe, choć z pewnością ubiegłoroczny wynik sprzedaży będzie trudny do pokonania.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA