| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Wiadomości > Na Święta wydamy około 1,5 tys. zł

Na Święta wydamy około 1,5 tys. zł

Mimo kryzysu Polacy są pozytywnie nastawieni do tegorocznych zakupów przedświątecznych. W tym roku przeciętna polska rodzina wyda Święta około 1,5 tys. zł.

Aż 61 proc. Polaków deklaruje, że wyda na nie tyle samo lub więcej niż w ubiegłym roku. Przeciętna polska rodzina planuje w tym roku wydać na święta około 1,5 tys. zł, z czego blisko połowę na prezenty dla najbliższych - to główne wyniki badania „Zakupy świąteczne 2009” przygotowanego przez ekspertów firmy doradczej Deloitte.

Najczęściej wręczanym podarunkiem będą w tym roku perfumy i kosmetyki, a najpopularniejszym miejscem zakupów hipermarkety i centra handlowe.

Badanie Deloitte pokazuje, że kryzys gospodarczy ma ograniczony wpływ na plan przedświątecznych zakupów większości europejczyków. W odczuciach konsumentów Europy Wschodniej załamanie gospodarcze zaczęło być odczuwalne dopiero w tym roku.

Eksperci firmy zaznaczają, że w przypadku Polski, 44 proc. respondentów odczuwa wpływ dekoniunktury gospodarczej na ich osobistą sytuację finansową. Polscy konsumenci są optymistami, 63 proc. z nich sądzi, że ich sytuacja finansowa poprawi się lub pozostanie bez zmiany, jedynie 21 proc. uważa, że ich sytuacja pogorszy się w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

- W naszym badaniu analizowaliśmy planowane wydatki przedświąteczne biorąc pod uwagę zarówno budżety przeznaczone na prezenty jak i kwoty, jakie zostaną przeznaczone na rodzinne i towarzyskie spotkania świąteczne oraz artykuły żywnościowe. W Europie Zachodniej zdecydowana większość konsumentów planuje przeznaczyć ten sam lub mniejszy budżet na prezenty w porównaniu do ubiegłego roku. W Europie Wschodniej trend jest odwrotny – z wyjątkiem Czech – konsumenci planują wydać na prezenty więcej w porównaniu z rokiem ubiegłym - mówi Adam Chróścielewski, starszy menedżer w Deloitte.

I dodaje, że celem oszczędności konsumentów nie będą w tym roku żywność i napoje. Przeważająca większość mieszkańców Europy zachodniej zamierza wydać taką samą kwotę na artykuły spożywcze, co w roku ubiegłym. Podobnie jest w przypadku polskich konsumentów, 85 proc. deklaruje podobne nastawienie.

Deloitte/IN

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Polskie Centrum Promocji Miedzi (PCPM)

(PCPM)

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK